Koronahuoli-chat

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Elämäntilanteessa huolia tai psyykkinen ahdinko koronapandemiaan liittyen? Tule keskustelemaan nimettömästi ja kahden kesken ammattilaisen kanssa.​


 ‭(Hidden)‬ Content Editor ‭[2]‬

 Mikä on koronahuoli-chat?

Mielenterveystalon koronahuoli-chat on kaikille avoin ja maksuton kahdenkeskinen keskustelukanava.​ Keskustelu tapahtuu anonyymisti.

 Ketkä chatissä vastaavat?

​Keskustelussa ammattilaisina toimivat HUS psykiatrian sosiaalityöntekijät, psykologit ja sairaanhoitajat.​

 Millaista apua chatissa on tarjolla?

​Koronahuoli-chat on avattu, jotta kenenkään ei tarvitse jäädä yksin koronapandemian aiheuttaman psyykkisen ahdingon tai elämäntilanteeseen liittyvän huolen kanssa yksin.

Keskustelun aiheita voivat olla esimerkiksi ahdistuneisuus, unettomuus, huoli taloudellisesta pärjäämisestä tai huoli perhetilanteesta. HUS psykiatrian ammattilaiset neuvovat ja ohjaavat sekä tarjoavat työkaluja.

Keskustelusta ei synny hoitosuhdetta. Tämän vuoksi keskusteluissa ei voida ottaa kantaa esimerkiksi nykyiseen hoitoon tai lääkitykseen.​



 Mistä keskustelemaan pääsee?

Keskustelemaan pääsee Mielenterveystalo.fi-palvelun etusivulta sekä Nuorten Mielenterveystalon etusivulta. Keskusteluikkuna avautuu Milli -virtuaaliapurin yhteydestä.

 Milloin palvelu on auki?

​Palvelu on auki maanantaista torstaihin kello 12-16 sekä perjantaisin kello 12-15. Arkipyhinä palvelu on suljettu.

Keskustelu ja jonottaminen on mahdollista vain aukioloaikana.​

 Kuka vastaa palvelusta?

Palvelusta vastaa HUS psykiatria.​

 Mitä tietoja palvelusta kerätään?

​Keskustelu tapahtuu nimettömänä. Keskustelu tallentuu keskusteluhistoriaan, jossa on automaattinen tunnisteiden poisto. Mikäli keskustelija laittaa esimerkiksi puhelinnumeron tai muun tunnistetiedon, tieto poistuu automaattisesti keskusteluhistoriasta.​

 Hätätilanteet

​Chat ei ole tarkoitettu hätätilanteiden hoitamista varten. Kuitenkin joskus keskustelussa voi tulla jotain sellaista esille, että tarvitaan muutakin kuin keskusteluun pohjautuvaa tukea. Näissä tapauksissa ammattilaiset ohjaavat sopiviin palveluihin.

Mikäli kyseessä on esimerkiksi akuutti lastensuojelullinen huoli, on ammattilaisella lain mukaan ilmoitusvelvollisuus. Tällöin ammattilainen pyytää keskustelijan puhelinnumeron, jotta voi auttaa asiassa paremmin. Puhelinnumerotieto pyyhkiytyy automaattisesti keskusteluhistoriasta.​