Liikkeellelähtö

Merkittävä osa suomalaisista kamppailee liikapainon ja syömisen hallinnan ongelmien kanssa. Yli puolet suomalaisista on liikapainoisia ja noin 20% suomalaisista kärsii lihavuudesta. Lähes 15% suomalaisista menettää ajoittain syömisen hallinnan eli ahmii ruokaa. Varsinaisesta ahmintahäiriöstä arvioidaan kärsivän noin 3% väestöstä.

Ahmintahäiriöön kuuluu huomattavan suurten ruokamäärien syöminen usein tavallista nopeammin ilman, että ahmintaa kompensoitaisiin esimerkiksi oksentamalla kuten bulimiassa.​

Mitä on ahmiminen?

Ahmimista on...

  • suurten ruokamäärien syöminen kerralla: syöt lyhyessä ajassa selvästi enemmän kuin muut ihmiset söisivät vastaavassa tilanteessa
  • syömisen hallinnan menettäminen: et kykene keskeyttämään syömistä vaikka haluaisit

 

Ahmiessasi...

  • syöt tavallista nopeammin
  • syöt itsesi epämiellyttävän täyteen
  • syöt paljon, vaikket olisi nälkäinen
  • syöt yksin, koska syöty ruokamäärä hävettää
  • tunnet itseinhoa, masennusta ja syyllisyyttä syömisestäsi

 

Mitä on ahmintahäiriö, Binge eating disorder eli BED?

Sinulla saattaa olla ahmintahäiriö, mikäli

  • olet ahminut vähintään viikoittain ainakin viimeisen kolmen kuukauden ajan
  • tunnet ahminnan jälkeen voimakasta ahdistusta ja häpeää syömisestäsi
  • elämäsi pyörii ruoan ympärillä ja ahminnat haittaavat muuta elämääsi

 

Mikä ei ole ahmimista?

Kuka tahansa syö joskus liikaa. Tämä on täysin normaalia. Ahmintahäiriötä ei ole se, jos jouluna syö itsensä ähkyyn tai joskus ottaa liian monta kierrosta. Syöminen on ongelmallista, jos et omasta mielestäsi kykene hallitsemaan sitä.

Toipuminen on mahdollista

Monet kärsivät ahminnasta salaa, piilossa ja häveten. Ahdistuksen ja itseinhon lisäksi ahminta aiheuttaa tyypillisesti huomattavaa lihavuutta, joka usein heikentää terveyttä. Ahmintahäiriöön liittyy muita psyykkisiä ja fyysisiä sairauksia enemmän kuin tavalliseen lihavuuteen.

Ahmintahäiriöstä on kuitenkin mahdollista toipua. Erilaiset käyttäytymis- ja oppimisterapiat on todettu toimiviksi. Tutkimusten mukaan monet ahminnasta kärsivistä hyötyvät jo pelkistä itsehoito-ohjelmista. Tämän sivuston tarkoitus on auttaa sinua askel askeleelta pääsemään eroon ahminnasta ja palauttamaan ruoka sille paikalle, jolle se elämässä kuuluu: ilon ja nautinnon lähteeksi, mutta ei niistä ainoaksi. Itsehoito-ohjelma perustuu kognitiivis-behavioraaliseen teoriaan, jonka toimivuudesta ahmintahäiriön hoidossa on runsaasti tutkimusnäyttöä.

Ahminnan taustalla on usein monimutkaisia syitä. Pyrimme ensin poistamaan ahminnan fysiologiset syyt ja korjaamaan arkisyömisen toipumista tukevaksi. Sen jälkeen pureudutaan niihin tunteiden ja ajatusten solmuihin, jotka vaikuttavat ahmintaan.

Ahminnan takana oleville tarpeille on mahdollista löytää ruokaa huomattavasti toimivampia tyydyttäjiä. Entisen itseinhon tilalle voit saada lempeyttä ja myötätuntoa itseäsi ja kehoasi kohtaan. Syömisen normalisoiminen auttaa myös painonhallinnassa. Kun ajatukset eivät pyöri pelkän ruuan ympärillä, energiaa vapautuu paljoon muuhun.​​​​​​​