Lopuksi - Matka jatkuu

Olet nyt käynyt läpi itsehoito-ohjelman, jonka tavoitteena on saada syöminen ja elämä yleensäkin paremmin haltuusi. On hienoa, että olet jaksanut kulkea tämän matkan kanssamme!

Olet varmasti vähitellen oppinut tuntemaan itsesi ja kompastuskivesi. Tarkkaile niitä jatkossakin valppaasti. Elämän kriisitilanteet ja ajanjaksot jolloin ei ole aikaa huolehtia itsestään saavat ruuan helposti kiilaamaan keinoksi hallita pahaa oloa tai elämän kaaosta. Pyri ennakoimaan riskitilanteet ja kiinnitä huomiota siihen, että et anna niiden viedä sinua takaisin ongelmasyömisen kierteeseen.​​​​​​​​​​​​

Jos olet vasta silmäillyt tämän ohjelman läpi, varaa aikaa sen tarkempaan läpikäymiseen askel askeleelta. Uusien käyttäytymismallien omaksuminen vie aikaa ja vaatii harjoittelua.​

 Jos ongelmasi jatkuvat…

​​Noin puolella syömisen hallinnan ongelmat jatkuvat tai palaavat ajoittain

Yleensä noin kolmannes tämäntyyppisen ohjelman läpikäyneistä saa syömisensä huomattavasti aiempaa paremmin hallintaan.

Tutkimuksissa on todettu, että ylipäätään noin puolet ahmintahäiriöistä kärsivistä toipuu ongelmastaan. Toisella puolella syömisen hallinnan ongelmat ovat jatkuvia tai ajoittaisia.

Jos tämän sivuston neuvot eivät saaneet sinua muuttamaan toimintaasi ja ajatteluasi, voit pohtia seuraavia asioita:

  1. Kiirehditkö ohjelman läpi?
    Oppiminen perustuu usein toistoon ja sitkeään käytöksen muutoksen harjoitteluun – pelkät oivallukset eivät välttämättä riitä. Palaa uudestaan sivuston pariin ilman kiirettä ja suorituspaineita. Käy läpi harjoitukset huolellisesti.
  2. Oletko masentunut?
    Mielialaongelmat ovat yleisiä ahmintahäiriöstä kärsivillä. Masentuneisuus voi haitata tarkoituksellista toimintaa ja neuvoihin tarttumista. Hakeudu rohkeasti terveyskeskukseen tai työterveyslääkärille ja kerro kärsiväsi mielialaoireista. Usein työskentely syömisen hallitsemiseksi onnistuu vasta kun mieliala on kohonnut ja kyky tarttua asioihin alkanut palautua.
  3. Yrititkö toteuttaa harjoituksia, mutta ne eivät riittäneet tai soveltuneet tilanteeseesi?
    Olemme kaikki yksilöitä ja osa meistä kamppailee vaikeampien ongelmien kanssa kuin toiset. Tämä sivusto on tarkoitettu tietopaketiksi ja ensiavuksi, mutta sen neuvot eivät välttämättä riitä, jos häiriösi on vaikea ja pitkäkestoinen. Erilaisista psykoterapioista, etenkin käyttäytymiseen ja oppimiseen perustuvista, voi olla huomattavaa hyötyä. Hakeudu terveyskeskukseen tai työterveyslääkärille. Mikäli asut pääkaupunkiseudulla, voit pyytää lähetettä HYKS:n Syömishäiriöpoliklinikalle. Myös ravitsemusterapeutin tapaamisesta saattaa olla hyötyä. Älä unohda vertaistukiverkostoja – selvitä esimerkiksi netistä, kokoontuuko paikkakunnallasi vaikkapa OA-ryhmää tai ota yhteyttä Syömishäiriöliittoon.
  4. Kärsitkö merkittävistä fyysisistä ongelmista? 
    Esimerkiksi kipeistä lonkista tai polvista, sokeritasapainon ongelmista tai korkeasta verenpaineesta? Monilla ahminnat johtavat eriasteiseen ylipainoon. Tämän sivuston tavoite ei ole olla laihdutusopas. Käy terveystarkastuksessa terveyskeskuksessa tai työterveyshuollossa ja pyydä apua painonhallintaan. Erilaisia tuki- ja hoitokeinoja liikapainon vähentämiseen on tarjolla – rohkene hakeutua niiden ääreen!

 Suuntasi on eteenpäin!

​​Ole itsellesi armollinen

Harva onnistuu selättämään ahmintaongelmansa kerralla, ilman yhtäkään lipsahdusta tai takapakkia. Ne kuuluvat toipumiseen.

Muistathan siis olla armollinen itsellesi. Anna itsellesi anteeksi satunnaiset lipsahdukset. Ota takapakit oppimiskokemuksina, mahdollisuutena harjoitella uusia taitoja ja kokeilla uusia keinoja. On tärkeää pitää kirkkaana mielessä, että suunta on eteenpäin. Jos kompastut, älä jää rähmällesi ja anna lipsahduksen romuttaa kaikkea tähän mennessä saavuttamaasi. Oli se sitten miten pienin askelin tahansa, etenet ja edistyt kun jaksat uskoa itseesi.

Syömishäiriöstä luopuminen voi olla myös pelottavaa. Ahmiminen on saattanut olla osa elämääsi niin pitkään, ettet oikein enää edes muistakaan, minkälaista elämäsi oli ennen jatkuvaa salanapostelua, ilta-ahmintaa ja häpeilevää ähkyä. Jos syömisen hallinta ei kerta kaikkiaan onnistu, olisi hyvä pysähtyä pohtimaan, mitä ongelma oikeastaan edustaa sinulle. Pelkäätkö, mitä elämääsi jää jäljelle, jos syömisen ongelma poistuu? Joskus syömishäiriö palvelee jotain sellaista tarkoitusta elämässä, että siitä ei oikeastaan edes halua päästää kokonaan irti. Ruuasta on saattanut tulla vuosien varrella rakas vihollinen.

Sinä voit kuitenkin itse päättää, tarvitsetko syömishäiriötäsi. Olet valmis luopumaan ahminnasta ja ongelmasyömisestä siinä vaiheessa, kun ne eivät enää palvele mitään tarkoitusta elämässäsi. ​