Muutos on mahdollinen

Loistavaa, olet nähnyt paljon vaivaa tehdäksesi muutosta seksuaalisuutesi omahoidon eteen. Muutos on mahdollinen ja jos koet muutoksen tarpeelliseksi, jatka työtä oman itsesi, seksuaalisuutesi ja paremman seksin eteen.

 Minä ja seksuaalisuuteni nyt

Meillä kaikilla on monenlaisia muistoja, jotka liittyvät seksuaalisuuteemme. Menneessä elämässä voi olla niin mukavia, kuin vähemmän mukavia muistoja, kuten myös hyviä ja huonoja tunteita ja tuntemuksia. Paljon voimme hyväksyä ja toisaalta voi olla asioita tai tapahtumia, joita emme hyväksy ja silti pystymme elämään todellisuuden kanssa. Lopuksi pyydän tarkastelemaan sinua ja seksuaalisuuttasi juuri nyt.

Seuraavan tehtävän tarkoitus on tehdä muutostoive vielä enemmän oikeaksi mahdollisuudeksi muutokseen.

Tehtävä: Täydennä lauseet

 Apua on saatavilla ja sitä kannattaa hakea

Avun hakeminen ei ole merkki siitä, että olisit epäonnistunut. Jokainen meistä tarvitsee välillä toista ihmistä kuuntelemaan, tukemaan ja myötäelämään vaikeina aikoina elämässämme.

Ammatti-ihmisen kanssa, voit turvallisesti ja omassa tahdissasi käsitellä vaikeaksi kokemiasi asioita tai tilanteita, tunteita, tuntemuksia ja kokemuksia.

Ammatti-ihmiseenkin luottaminen voi olla sinulle vaikeaa ja voi viedä aikaa, ennen kuin uskallat kertoa hänelle todellisista tunteistasi, syvimmistä ja synkimmistäkin ajatuksistasi. Sinun kannattaakin tutustua ammatti-ihmiseen rauhallisesti, omaa tahtiasi ja antaa hänelle aikaa myös tutustua sinuun. Käyntikerroilla voit kertoa itsestäsi ja kokemuksistasi, tunteistasi ja tuntemuksistasi juuri sen verran, kun kullakin käyntikerralla jaksat. Kukaan ei saa pakottaa sinua toimimaan vasten tahtoasi.

Katso videolta kliinisen seksologin, psykoterapeutti Tarja Santalahden kannustusta seksuaaliasioiden puheeksi ottoon.

 Muu elämä muutoksen tukena

Yksi seksuaalisuuteen vaikuttava tekijä voi olla stressi. Pitkittyneenä stressi muokkaa aivojemme tapaa toimia. Stressin vähentäminen puolestaan yleensä helpottaa ylipäätään arkea.

Usein onkin syytä tarkastella oman elämänsä kuormittavuutta. Saatatko polttaa tällä hetkellä kynttilää molemmista päistä? Oletko esimerkiksi huomannut, ettet meinaa jaksaa töiden jälkeen tehdä mitään? Kaipaisitko tukea arjen miellyttävään aikatauluttamiseen? Työkaluja mielen hyvinvointiin kokonaisuuden Laadukas aikataulu arkeen osiosta voi olla sinulle hyötyä.

Työkaluja mielen hyvinvointiin: Laadukas aikataulu arkeen

Myös tarkkaavuustaitojen opettelusta voi olla sinulle hyötyä. Voit tutustua näihin Työkaluja mielen hyvinvointiin kokonaisuuden Ajatukset haltuun osiossa tai kokonaisessa omahoito-ohjelmassa.

Työkaluja mielen hyvinvointiin: Ajatukset haltuun TYYNI - Hyväksyvä tietoinen läsnäolo

 

 Eväitä jatkoon

Toivottavasti löysit tästä ohjelmasta harjoituksia, jotka koit itsellesi hyödyllisiksi. Tässä kohtaa voit onnitella itseäsi ohjelman suorittamisesta ja saavuttamistasi tuloksista. Itselle sopivien harjoitusten tekoa kannattaa jatkaa tulevaisuudessakin. Valitse sellaiset harjoitukset ja ajat mitkä juuri sinulle tuntuvat sopivilta.

Mikäli seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset voimistuvat entisestään tai haittaavat toimintakykyä ja elämänlaatua, älä epäröi hakeutua avun piiriin. Mielenterveystalon Oirenavigaattori ohjaa sinut paikallisten palveluiden piiriin.

Oirenavigaattori

Kokemuksesi siitä, hyödyitkö tästä omahoito-ohjelmasta, on meille tärkeää. Kokemustesi perusteella voimme myös kehittää ohjelmaa entistä paremmaksi. Vastaathan lopuksi vielä lyhyeen tätä omahoito-ohjelmaa koskevaan kyselyyn.

Kokemuksesi omahoidosta

Lisämateriaalia

  • Raisa Cacciatore, Tarja Santalahti: Sävyjä seksuaaliseen haluun, CD-levy, Positiivarit
  • I Love Leikki, eroottinen korttipeli kahdelle, VL-Markkinointi Oy
  • I Love Samarakas, parisuhdekorttipeli, VL-Markkinointi Oy
  • Tarja Sandberg: Mistä halu syntyy ja miten se säilyy, Tammi2010
  • Leena Hattunen: Haluttaako? WSOY 2007
  • Osmo Kontula: Mielen seksuaalisuus, Duodecim 2012