Opettele huolehtimaan omasta seksuaalisuudestasi

Miten olet huolehtinut omasta seksuaalisuudestasi? Kysymys voi tuntua sinusta erikoiselta, etkä ehkä osaa heti vastat siihen tai voi olla, että et ole tullut ajatelleeksi asiaa oikeastaan koskaan tarkemmin. Tässä osiossa käymme läpi muun muassa oman kehon tuntemista, intiimiä läheisyyttä itseen, oman itsen kiihottamista ja nautintoa.

 Oman kehon tunteminen

​Käsitys omasta kehosta eli kehoitsetunto muodostuu siitä mitä kehosta sanotaan, miten siitä puhutaan ja miten sitä kohdellaan niin itsen, kuin muiden ihmisten taholta.  Esimerkiksi stressi ja jännitys kehossasi vaikuttavat seksuaalisuuteesi ja siihen kuinka koet oman itsesi. Kuinka kohtelet omaa kehoasi? Kuinka arvokkaana koet kehosi?

Ihminen kokee ympäristön jo vastasyntyneenä kehollaan. Kehon kautta hänelle syntyy sisäisiä aistimuksia. Aistinen sukupuoli meissä kokee iholla, silmillä, käsillä, korvilla, nenällä ja sukupuolielimillä.  Kehon kokemukset, hyvät sekä huonot, vaikuttavat joko tietoisesti tai tiedostamatta esimerkiksi käsityksiin omasta miehisyydestä tai naisellisuudesta. Keho tuntee ja kokee asiat ja tilanteet sellaisenaan, ilman rajoja. Tunteet tuntuvat myös kehossa.

Näemme keskimäärin 400 - 600 mainosta joka päivä. Mainoksissa esitetään usein fyysisesti viehättäviä ihmisiä, nuoria ja aikuisia. Paineita täydellisestä vartalosta on tarjolla runsaasti ja itsevarmuus sekä itsetunto ovat koetuksella vertailussa. Tästä kaikesta seuraa helposti se, että pidämme normaaliakin vartaloa esimerkiksi todellista suurempana. Itsetuntomme on helposti sidoksissa jatkuvaan arviointiin, jota teemme esimerkiksi fyysisten ominaisuuksiemme ja vuorovaikutustaitojemme perusteella. Kauneus ja ihanuus eivät kuitenkaan ole sama kuin esimerkiksi laihuus.
  
Alkoholin käyttö liittyy myös oman kehon arvostavaan kohteluun. Jos koet kärsiväsi huonosta seksuaalisesta itsetunnosta, opettele vahvistamaan seksuaalista itsetuntoasi muilla keinoilla, älä alkoholilla.

Oma keho tarjoaa enimmäkseen hyvää oloa ja nautintoa. Pyri antamaan itsellesi lupa nauttia ja seksuaalisen halun ja kiihottumisen hoitaa kehoasi. Tämä opittuasi, sinun on helpompi antaa nautintoa ja kiihottumista myös toiselle ihmiselle.

Älä kaltoinkohtele seksuaalisuuttasi ja jos joku kaltoinkohtelee tai on kaltoinkohdellut seksuaalisuuttasi, apua on saatavilla.

Tehtävä: Seksuaaliset tunteet kehossani Tehtävä: Leiki kehollasi

Tämän tehtävän tarkoitus on tutustua omaan kehoon uudella, ehkä unohdetulla tavalla. Harjoituksen tarkoitus ei ole saada aikaan seksuaalista kiihottumista, kiihottuminen ei toki ole kiellettyä.


Käy sänkyyn, peiton alle tai päälle alasti. Ota hyvä ja rento asento. Kuuntele miltä kehossa tuntuu, mitä lakana tai peite tuntuu alastomalla vartalollasi? Älä oleta tai odota mitään. Mikäli haluat, voit kertoa itsellesi ääneen miltä kehossasi juuri nyt tuntuu. Pyri siihen, että et anna menneiden tapahtumien tai aikaisempien käsitysten tuntua juuri nyt kehossasi. Ole vain tässä hetkessä.

Luota, että pystyt kuuntelemaan ja katselemaan sekä oppimaan kehosi avulla.

Mitä haluaisit nyt tehdä? Kokeile sitä rohkeasti, sinulla on siihen nyt juuri varattuna aikaa. Ota vastaan se, mitä kehosi sinulle viestii ja tarjoaa. Älä muuta mitään vietissä ja tarjouksessa. Pyri vaientamaan kaikki häiritsevät ajatukset. Nyt on aika keskittyä kehon tuntemuksiin.

Yksinkertaista ajatuksiasi toteavaksi: ”Tämä on vain käteni, joka koskettaa rintojani, pakaroitani, genitaalejani”. Haluaako kehosi nyt lisää kosketusta vai onko hyvä juuri näin? Ole herkkä, riittävän varovainen ja kaikki aistit avoimena. Sinun ei ole pakko tehdä mitään ja toisaalta sinulla on mahdollisuus kokea kehosi ehkä uudellakin tavalla.

Mikäli kehosi hätkähtää kosketustasi, lopeta ja kokeile jotakin uutta, kun kehosi on valmis haluamaan uutta kosketusta.

Ensimmäisellä kerralla voi käydä niin, että et pääse kovin pitkälle, mutta halutessasi voit jatkaa harjoitusta ja taitoa koskettaa itseäsi.

 Intiimi läheisyys itseen

Oletko intiimisti läheinen itsellesi? Kiinnostus ja halu olla itsensä kanssa intiimisti lähellä edistävät monella tasolla kontaktin ottamista myös toista kohtaan. Seksuaalisen itsetuntemuksen myötä tulee tietoiseksi myös seksuaalisista ärsykkeistä ja on valmis vastaanottamaan niitä sekä kiihottumaan niistä. Nautintoon pyrkiminen ja kehittäminen avaavat osaltaan mahdollisuuden orgasmiin. Näitä taitoja voi opetella yksin ja yhdessä toisen kanssa.

Omasta seksuaalisuudesta huolehtimalla koemme arvokkuutta itseämme kohtaan. Saamme itseltämme huolenpitoa, vahvistusta ja tukea olla oma seksuaalinen itsemme. Saamme seksuaalista nautintoa sekä keholle että mielelle. Nämä kokemukset ovat erityisiä siksi, että koemme ne turvallisina, ne antavat erityistä merkitystä elämälle ja omalle seksuaaliselle identiteetillemme.

Tehtävä: Peiliharjoitus

Peiliharjoituksen tarkoituksena on oppia tuntemaan ja vähitellen myös hyväksymään oma keho, kehonsa, sen virheistä ja puutteellisuuksista huolimatta. Peiliharjoitus tehdään yksin kokovartalopeilin ja käsipeilin avulla. Harjoitukseen on varattava runsaasti aikaa ja lämmin huone.

Ensimmäinen vaihe

Varaa ½- 1 tuntia aikaa esimerkiksi ollessasi yksin kotona.

  • Suihkuta itsesi, myös hiukset.
  • Käy peilin eteen niin että iso pyyhe peittää kehosi kaulasta alaspäin ja katsele kasvojasi.
  • Laske pyyhe vyötärön alapuolelle ja katsele itseäsi.
  • Jos jokin alue on kovin epämiellyttävä, älä pakota itseäsi katsomaan.
  • Laske pyyhe kokonaan pois ja katsele itseäsi lopun kehon alueelta kuten edellä.

Toinen vaihe

Katsele itseäsi vaiheittain kuten yllä, mutta myös kosketa kädelläsi tarkasteltavaa kehon aluetta.

Kolmas vaihe

Kosketa itseäsi vaiheittain kuten yllä, mutta silmät kiinni.

Lisäys

Itseään voi katsoa selän puolelta pikkupeiliä apuna käyttäen.

Genitaalit voi katsoa pikkupeilillä istuen selkä seinään nojaten.

Kannattaa katsoa myös sivultapäin omaa itseä. Esimerkiksi peniksen ulkonäkö on erilainen sivulta kuin ylhäältäpäin katsottuna.

Tehtävä: Eroottinen tietoisuustaitohetki

Ajattele millaisen eroottisen hetken haluaisit viettää itsesi kanssa.

Ajattele millaiset asiat ja fantasiat herättävät seksuaalisen halusi.

Ota hetki aikaa tehdä jotakin eroottista itsesi kanssa, suunnittele hetki tai toimi spontaanisti. Keskity siihen läsnäolevasti ja nauti niin kokonaisvaltaisesti, kuin se on juuri nyt mahdollista. Jos huolestut, pyri jättämään huoli taka-alalle. Pysy tässä käsillä olevassa hetkessä, pysy tietoisena ja aktiivisena.

Anna tilaa halullesi ja nautinnollesi. Ota kaikki aistit käyttöösi, antaudu hetkelle. Pyri siirtämään kiireen tuntu taka-alalle. Pidä kaikki tietoinen huomio tässä hetkessä.

Pidä hauskaa itsesi kanssa, se on parasta mitä voit juuri nyt tehdä.

 Oman itsen kiihottaminen

Oman itsen kiihottaminen seksuaalisesti on seksuaalisten taitojen kehittämistä. Kiihottuminen ja kiihottaminen luovat uutta ja kiinnostavaa tietoa mistä ja millaisesta nautinnon tuottamisesta itse pidät. Seksuaalisen halun syntyessä ja halua herätellessä, kiihottuminen tapahtuu hyvin yksilöllisesti. Kiihottuminen on sekä keho-, tunne- että mielentila. Kiihottumisen ei tarvitse, eikä aina voikaan johtaa seksuaaliseen tekoon, siitä voi jäädä vain nauttimaan ihan sellaisenaan. Myönteinen asenne seksuaalisuuteen ja sen arvostaminen ylläpitävät seksuaalista halua.

Tehtävä: Orgasmin saavuttaminen

Tämän harjoituksen tarkoitus on, että tutustut omiin erogeenisiin alueisiisi ja sitä kautta opit saavuttamaan orgasmin. Muista, että kehon lisäksi mukana orgasmissa on mieli.

  • Tarkastelee omia sukupuolielimiään peilin avulla.
  • Tutki genitaalejasi sormilla, älä pyri kiihottamaan itseäsi tässä vaiheessa.
  • Opettele stimuloimaan itseäsi ja kiihottumaan.
  • Lisää stimulointiin nyt fantasioita ja visuaalisia ärsykkeitä.
  • Jos et ole päässyt orgasmiin, niin käytä lisäksi esimerkiksi vibraattoria.
  • Kun olet oppinut tuottamaan itsellesi orgasmin, voi siirtää taitosi seksiin kumppanin kanssa. Kerro hänelle, jos tilanne on sinulle hankala ja pyydä häntä kannustamaan sinua pyrkimyksessäsi.
  • Masturboi kumppanisi läsnä ollessa. Näytä hänelle, miten saavutat itsesi kanssa orgasmin.
  • Seuraavaksi kumppanisi opettelee kiihottamaan sinut orgasmiin. Tavoitteena on, että kumppanisi johdattaa sinut orgasmiin esimerkiksi käsillä hyväilemällä tai suuseksin avulla. Näillä tavoilla on todettu orgasmin syntyvän yhdyntäorgasmia helpommin.

Huomioita harjoittelusta yhdynnässä

Hyvä yhdyntäasento on sellainen jossa orgasmia tavoitteleva voi itse hallita liikettä, sen nopeutta ja voimakkuutta, sekä auttaa esimerkiksi itse itseään kiihottamalla sormilla orgasmiin herkästi johtavia alueita. Näitä alueita ovat muun muassa klitoris, rinnat, nännit, kivekset, väliliha ja peräaukko.

 Seksuaalinen nautinto

Seksistä nauttimiseen ei ole vain yhtä tapaa, vaan valikoima on rajaton. Mielikuvituksen herätty auttaa itserakastelun nautintoon. Myönteiset tunteet itseä kohtaan ovat oleellisia, sillä tunne on avain nauttimiseen.

Nautinnosta herkullisen tekee kosketus. Kosketus myötäilee oman itsen ja kehon tuntemuksia. Kosketusta voi vahvistaa, pehmentää, koventaa, hidastaa tai nopeuttaa. Nautinto on omasta seksuaalisuudesta huolehtimista.

Hormonit ovat nautinnon polttoaine. Hormonit ylläpitävät kiihottumista ja myös suorituskykyä. Ne auttavat myös kiintymyksen ja rakkauden saavuttamisessa niin itseen kuin toiseenkin.

Seksuaalinen itseluottamus avaa mahdollisuuden nautinnolliseen seksiin. Rentous, itsensä kanssa sovussa olo, omaan pärjäävyyteensä luottaminen ja uskallus ilmaista se, mitä juuri nyt tarvitsee ja antaa se, mitä mahdollinen kumppani tarvitsee seksuaalisesti, kuvaavat itseluottamusta. Terve itseluottamus auttaa epäonnistumisen sattuessa tai torjutuksi tulemisen hyväksymisessä. Seksuaalinen itseluottamus tekee sinusta kumppanina parhaan mahdollisen, joka antaa ja ottaa aina yhtä mielellään.

Katso videolta, kun kliininen seksologi, psykoterapeutti Tarja Santalahti kertoo seksuaalisuudesta ja luvasta nauttia.

 Älä tee itseäsi vahingoittavia asioita

​Älä tee sellaisia asioita, josta et oikeasti nauti. Pyri kuitenkin sanomaan kyllä kokeilumielelle, et tiedä mitä saat. Kompromissit eivät ole alistumista, vaan sopuratkaisuja, joita muutenkin suhteissa tehdään. Kompromissi mahdollistaa sen, että itsekin saa sitä mitä toivoo ja mistä eniten pitää, ainakin satunnaisesti. Kompromissi ei kuitenkaan saa vahingoittaa tai viedä omanarvontunnetta. Pyri siis täyttämään kumppanisi toiveet, jos mitenkään mahdollista.

Tarkista asenteesi seksiä, itseäsi ja kumppaniasi kohtaan. Pelkkä ei, ei riitä. On hyvä katsoa, mitä ei-sanan takaa löytyy, estääkö se nautintoa?

Nautinnossa kokeilunhaluisille riittää aina uusia tavoitteita ja määränpäitä.

 Nautinto hukassa?

Mikäli rakastelun nautinto on vain ajoittain hukassa, eikä se haittaa seksielämää kokonaisuudessaan, voi ajatella, että kyseessä on ylimenovaihe. Suuremmissa ongelmissa on suositeltavaa syvällisempi tarkastelu ja oireen taakse katsominen. Avun hakeminen voi vielä nyky-yhteiskunnassakin tuntua vaikealta; ongelma voi tuntua liian pieneltä, suurelta tai häpeälliseltä tartuttavaksi. Asioista keskustellaan nykyisin avoimemmin ja asiantuntevaa apua on saatavilla myös seksuaalisen nautinnon ongelmiin. Ongelman hoitamiseen saattaa riittää sen esille ottaminen vastaanotolla, fyysisen tai psyykkisen vaivan hoitaminen, tiedon lisääminen, pariskunnan kommunikoinnin parantaminen, virheellisten luulojen ja asenteiden korjaaminen.

Seuraava harjoitus liittyy hengittämiseen. Hengittäminen on hyvä kohde kiinnittää huomio, koska se on aina saatavilla avuksi sekä havaittavissa. Valitettavasti kiinnitämme siihen aivan liian vähän huomiota. Tämä lyhyt harjoitus vie aikaa noin kymmenen minuuttia. Tämän harjoituksen voit tehdä säännöllisesti vaikka illalla ennen nukahtamista tai päivän aikana, silloin kun tarvitset rauhoittumista. Harjoituksen voi tehdä myös ennen seksiä tai seksin jälkeen.

Hengitysharjoituksen tekeminen ei ole helppoa, vaikka niin voisi kuvitella. Saatat pettyä, kun et pystynyt keskittymään, vaan ajatuksesi häiritsivät sinua harjoituksen aikana. Kymmenen minuuttia saattoi tuntua ikuisuudelta. Saatoit tuntea itsesi hölmöksi ja mieleesi puikahti epäily siitä, miten tämä voisi auttaa. Ennakkoluuloista luopuminen on tärkeää yleensä elämässä ja tämä harjoitus voi auttaa sinua siinä osaltaan.

Harjoitteleminen on harjoittelemista, ja epäonnistuminen on sallittua. Opit kyllä kehittämään kärsivällisyyttäsi sekä lempeyttä itseäsi kohtaan epäonnistumisen tunteen vallatessa.

Liiallinen yrittäminen vie sinua vain kauemmaksi olemisesta, tietoisena olemisesta vain tässä hetkessä. Ajatus ehtii karata moneen paikkaan kymmenen minuutin aikana, tämä on täysin hyväksyttävää.

Tehtävä: Oloa tasapainottava hengitysharjoitus

Asetu selällesi vaikkapa pehmeän maton tai vuoteen päälle. Sulje rauhallisesti silmäsi, kun olet valmis.

Keskity hengittämiseen hetkeksi, hengitä nenän kautta sisään ja ulos. Hengitä muutama kerta voimakkaasti sisään ja ulos. Tunne kuinka rintakehäsi nousee ylös ja laajenee ja laskee uloshengityksellä.

Voit laittaa kätesi alimpien kylkiluiden kohdalle, jotta tunnet hengityksesi liikkeet paremmin hengittäessäsi rauhallisesti sisään ja ulos.

Keskity hengitykseesi täysin, sinun ei tarvitse välittää juuri nyt mistään muusta. Ajatuksesi voivat välillä vaeltaa muualle, se on tavallista ja normaalia, näin tahtoo käydä. Kun huomaat ajatuksesi vaeltava, huomioi, missä se on ja palauta se lempeästi takaisin hengitykseen.

Sinun ei tarvitse keskittyä nyt mihinkään muuhun kuin hengittämiseen. Voit kuvitella, että ajatukset ovat kuin pilvet taivaalla. Ne liikkuvat siellä omia aikojaan, voit huomioida ne ja palata jälleen hengitykseesi. Ajatuksia tulee ja menee kuin pilviä, ei niitä tarvitse jäädä miettimään sen enempää.

Keskity nyt hengityksen lisäksi tuntemuksiin, joita kehossasi on. Vie huomiosi painon ja kosketuksen tunteeseen, kun kehosi lepää lattialla tai vuoteella. Salli itsesi painua jokaisella uloshengityksellä syvemmälle ja syvemmälle mattoon tai vuoteeseen.

Keskity jälleen hengittämiseen niin kauan kuin tunnet tarpeelliseksi. Avaa sitten silmäsi ja venyttele rauhallisesti.

Mikäli tavoitit levollisuutta, voit ottaa ne halutessasi mukaan käsillä olevaan hetkeen tai palata näihin kokemuksiin uudestaan päivän jossakin vaiheessa.