Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen

Kun olet tarjonnut apuasi mielenterveyden ensiapua vaativassa tilanteessa, voit tuntea itsesi uupuneeksi, turhautuneeksi tai jopa vihaiseksi. On hyvä keskustella jonkin kanssa tilanteen aiheuttamista tunteista ja reaktiostasi. Kun keskustelet tilanteesta, kunnioita autettavana olleen henkilön yksityisyyttä. Älä kerro eteenpäin hänen henkilötietojaan tai muita seikkoja, mistä hänet voitaisiin tunnistaa.

Omaa jaksamista, kehon tuntemuksia ja mielessä pyöriviä ajatuksia kannattaa kuunnella. Voit kysyä itseltäsi ne samat kysymykset, joita kysyisit kohdatessasi apua tarvitsevan henkilön.

  1. Arvioi oma tilanteesi

    Varaa itsellesi aikaa siihen, että kirjoitat ylös miten voit tällä hetkellä. Huomioi sekä fyysiset, että psyykkiset tuntemukset. Ole itsellesi rehellinen, ja huomaa erityisesti miten tilanne on muuttunut viimeisten kuukausien aikana. Tunnetko tarvitsevasi ulkopuolista keskusteluapua vai onko nyt aika tehdä omia voimavaroja vahvistavia muutoksia elämässä?

  2. Pyydä apua

    Erityisesti silloin, kun mielenterveyden ensiapua vaatinut tilanne on sattunut työpaikallasi tai se kuulunut työtehtäviisi, on hyvä keskustella esimiehen kanssa työnohjauksen mahdollisuudesta. Työnohjaus voi kestää yhdestä useampaan kertaan, ja sen tavoitteena on auttaa sinua käsittelemään työhön liittyviä asioita ja niihin liittyviä tunteita. Sinua saattaa auttaa kuulla, että reaktiosi ovat tavallisia ja niiden purkaminen auttaa sinua pitämään huolta omasta työnhyvinvoinnistasi. Mieleesi on saattanut jäädä myös kysymyksiä: ”Toiminko oikein?” ”Olisinko voinut tehdä jotakin toisin?” ”Mistä oikein oli kysymys?” Työnohjaus on sopiva paikka pohtia myös näitä asioita luottamuksellisessa ilmapiirissä

    Kun tarjoat mielenterveyden ensiapua vapaa-ajalla, ehkäpä perhe tai ystäväpiirissä, työnohjausta ei ole saatavilla. Voit kuitenkin miettiä, olisiko lähipiirissäsi henkilöä, joka ymmärtää läpikäymiäsi asioita ja johon voisit olla yhteydessä. Samalla tavoin myös monet yhteiskunnan ja järjestöjen palvelut ovat käytettävissäsi. Tässä niistä muutamia

    Omaiset mielenterveyden tukena

  3. Etsi tietoa

    Voi hakea tietoa sekä yleisesti hyvinvoinnin edistämisestä, että erityisesti myötätuntouupumuksesta, kriisitilanteista selviytymisestä tai jaksamisesta silloin, kun omainen/läheinen on sairastunut. Tähän liittyviä materiaaleja on kerätty osion loppuun.

  4. Huolehdi omasta hyvinvoinnista

    Omasta hyvinvoinnista voi huolehtia myös huomioimalla fyysisen kunnon, terveyden ja stressinhallinnan perusasioita. Kun nämä ovat kunnossa, ovat myös omat voimavarat vahvimmillaan.