Luonto arjessa

Luonto vaikuttaa positiivisesti terveyteen. Luontoympäristö tarjoaa useita mahdollisuuksia niin mielenterveyden kuin yleisen hyvinvoinnin edistämiseen. Parhaiten luonnon hyvinvointivaikutuksia saadaan luonnossa itse toimien.

Hyvinvointivaikutusten saamiseksi sinun ei kuitenkaan tarvitse lähteä pitkiksi ajoiksi erämaahan. Jo lyhyet käynnit puistoissa, metsäpoluilla taikka lampien tai jokien rannoilla tuottavat suotuisia vaikutuksia sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin.

Pienillä muutoksilla rutiineissa saat lisättyä luonnon läsnäoloa arjessa. Kokeile rohkeasti!

Muuta päivittäistä reittiäsi

Voit vaikuttaa hyvinvointiisi muuttamalla reittiäsi esimerkiksi opiskelu- tai työpaikallesi. Muuta reittiä siten, että edes pieniä pätkiä reitistä voisi kulkea puistojen tai puistomaisten alueiden läpi. Huomioi vuodenaikojen vaihtelu ympäristössä.

Siirrä kokoukset ja tapaamiset luontoon

Erityisesti toimistotyöntekijät istuvat liian suuren osan päivästään. Istumatyössä riski sydän- ja verisuonitauteihin sekä liikuntaelimistön ongelmat lisääntyvät. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa siirtää kokouksia ja tapaamisia ulos, pitää vaikka kävelykokous tai tapaaminen puistossa. Voit saada uusia näkökulmia käsiteltäviin asioihin ja ajatuksiin kävellessäsi luonnossa.

Kuuntele luontoa

Kuunteletko yleensä musiikkia kävellessäsi? Ota välillä kuulokkeet pois korvistasi ja kuuntele luontoa. Kuuntele, miltä puistoissa ja metsissä kuulostaa.

Lähde retkelle luontoon

Ota aikaa itsellesi ja hyvinvoinnillesi. Lähde varta vasten luontoon tekemään itselle mieluisia asioita. Pistäydy vaikkapa vain lähimmälle nuotiopaikalle ja sytytä nuotio, tai täytä eväskori ja mene läheiseen puistoon piknikille. Yritä keskittyä tähän hetkeen. Kuuntele ja katsele. Pysähdy hetkeksi.

Kaipaatko ideoita luonnossa liikkumiseen?

Internetissä on paljon tietoa, missä olisi sinulle sopivia ja kiinnostavia retkikohteita.

Luontoon.fi –verkkopalvelusta löydät vinkkejä retkeilyyn ja retken suunnitteluun sekä retkikohteita ympäri Suomea. Kansallispuistoissamme on hyvin merkittyjä eripituisia ja erilaisia reittejä. Kansallispuistoissa on helppo viipyä pidempäänkin, sillä reiteillä on taukopaikkoja nuotiopuineen. Makkarat, mehu ja tulitikut mukaan, niin voit nauttia välipalaa luonnossa. Luontokeskuksista saat neuvoja oman retken suunnitteluun.

Liikuntapaikat.fi -sivulta voit katsella esimerkiksi vaihtoehtoisia kävelyreittejä paikkakuntakohtaisesti.

Myös kaupunkien ja kuntien kotisivuilta löytyy paikallisia vinkkejä.