Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

3. EVÄITÄ JATKOON

Omahoito-ohjelma lähenee loppuaan. Olet oppinut nyt uusia taitoja ja tapoja tukea lastasi ahdistavissa tilanteissa. Tässä kohtaa voit kiittää ja kehua itseäsi ja lastasi ohjelman suorittamisesta ja saavuttamistanne tuloksista. Kiitos, että olette jaksaneet lukea ja tehdä harjoitteita näin pitkälle!

Suunta eteenpäin

Toivottavasti löysitte tästä ohjelmasta työkaluja ja harjoituksia, jotka koitte hyödyllisiksi ja joilla pystytte käsittelemään ahdistuneisuudentunteita sekä saamaan ne paremmin hallintaan.

Seuraavaksi tarkastelemme muutamia yleisiä hyvinvointiin vaikuttavia asioita, joihin voit keskittyä opeteltuasi perinteisiä paniikin hallinnan keinoja.

Harjoitus tekee mestarin

Kuten kaikkien uusien taitojen opettelussa, myös ahdistuksen hallinnan työkalujen käyttämisessä jatkuva harjoittelu on tärkeää. Kun harjoittelette työkalujen käyttöä ensin helpoissa tilanteissa, ne auttavat vähitellen myös vaikeammissa haasteissa.

Harjoittelua voidaan verrata uimisen opetteluun

Uimisen tekniikka pitää opetella matalassa vedessä, ja sitten uimataitoa vahvistetaan turvallisissa olosuhteissa. Kun taito on riittävän hyvä, voit uida myös haasteellisemmissa olosuhteissa, kuten paikoissa, joissa jalat eivät ylety pohjaan.

Harjoittelu voi olla erityisesti alkuvaiheessa uuvuttavaa. Siksi on tärkeää, että palkitset itsesi jollain sopivalla tavalla, kun olet harjoitellut tiettyä työkalua esimerkiksi viikon ajan. Mieti, mikä voisi olla sinulle sopiva palkinto. Esimerkkejä palkitsemisesta ovat lempimusiikin kuuntelu, kirjan lukeminen, rentouttavan illan vietto tai kaverille soittaminen. Tärkeää on löytää juuri sinulle sopiva tapa.