Oppilashuolto
Oppilashuollon avulla pidetään huolta oppilaiden hyvinvoinnista ja
turvallisuudesta. Oppilashuoltotyö kuuluu kaikille koulun aikuisille, ja se
toteutetaan siellä missä oppilaatkin ovat. Kyseessä on siis lähipalvelu.
Yhteisöllisessä oppilashuollossa suunnitellaan koulun, yksittäisen luokan tai
ryhmän hyvinvoinnin edistämistä. Siellä laaditaan myös suunnitelmat
mm. kiusaamisen vastaiseen toimintaan, turvallisuuden edistämiseen sekä
äkillisen kriisitilanteen selvittelyyn. Yhteisöllinen oppilashuolto on aina
moniammatillista toimintaa, eli sitä tehdään yhdessä opettajien ja muun koulun
henkilöstön kanssa. Myös huoltajat ja oppilaat ovat mukana yhteistä hyvinvointia suunnittelemassa.
Yksilöllisessä oppilashuollossa mietitään yhdessä oppilaan ja hänen huoltajansa
kanssa parhaat mahdolliset keinot kyseisen oppilaan auttamiseksi. Mukana ovat ne koulun henkilöt, joiden osallistumiselle oppilas ja/tai hänen huoltajansa ovat
antaneet suostumuksensa. Yksilöllistä oppilashuoltoa ovat myös yksittäiset
asiakaskäynnit.
Oppilashuollon palveluita antavat koululla kuraattori,
psykologi sekä kouluterveydenhoitaja ja – lääkäri. He kaikki ovat koulutettuja
terveys-tai sosiaalialan ammattilaisia. Koska oppilashuolto on matalan kynnyksen
palvelu, toivotaan että lapset ja nuoret tulisivat keskustelemaan pulmallisista
asioistaan jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Kuraattorin ja psykologin kanssa keskustellaan hyvin
monenlaisista asioista. Tutkimusten mukaan tyypillisiä aiheita ovat mm.
kiusaaminen ja yksinäisyys, oppimisvaikeudet, mielenterveyteen liittyvät
kysymykset sekä kriisitilanteet. Kriisit voivat tässä yhteydessä olla joko
kehitykseen liittyviä tai äkillisen, traumaattisen tapahtuman aiheuttamia. Oppilashuollon
työntekijät antavat opettajille konsultaatio- ja neuvonta-apua.
Usein psykologi on mukana oppimisvaikeuksiin ja
mielenterveysongelmiin sekä kuraattori ihmissuhteisiin ja koulussa käyttäytymiseen
liittyvissä pulmatilanteissa. Käytännössä ongelmat ovat usein moninaisia, ja on
viisasta miettiä etukäteen, millainen työntekijä soveltuu parhaiten juuri
kyseisen lapsen tai nuoren auttamiseen.
Keskustelut psykologin tai kuraattorin kanssa ovat
vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Oppilaan kanssa sovitaan yhdessä, mikäli
jostain tapaamisessa ilmenneestä asiasta on syytä kertoa opettajalle tai
lastensuojeluun.
Aito läsnäolo ja oppilaan kuuleminen ovat oppilashuollossa
keskeisiä asioita. Oppilasta ei saa pallotella luukulta toiselle, vaan
yhteistyö esimerkiksi perheneuvolan tai lasten- ja nuorisopsykiatrian kanssa
tulee tehdä mahdollisimman joustavasti ja lapsen oikeuksia kunnioittaen.
THL Mielenterveyden edistäminen varhaiskasvatuksesta toisenasteen koulutukseen