Joskus mikään ei huvita, mieli on matalalla, olo on itkuinen ja ärtynyt. Voi olla vaikeaa keskittyä koulussa ja tuntuu ettei opi uusia asioita niin kuin ennen. Tunteet voivat olla hyvinkin pinnassa, pienetkin pettymykset tuntuvat liian suurilta ja pinna palaa aiempaa nopeammin. Toisaalta voi tuntua ettei mikään tunnu missään eikä millään ole väliä.

Voi olla vaikeaa nukahtaa, ruoka ei maistu ja päätä ja mahaa särkee.

Kaikilla on näitä oireita joskus. Voimakkaina tai pidempään jatkuessa on tärkeää että näistä kertoo turvalliselle aikuiselle. Kyseessä voivat olla masennusoireet, joita voidaan hoitaa. On tärkeää hakea apua.

Mitä on masennus?
Kaiken ikäiset voivat masentua, myös lapset. Aina masennusoireita ei itse huomaa vaan joku läheinen huolestuu. Masentuneella on mieli maassa ja voimat vähissä. Masennus vaikuttaa myös siihen miltä tuntuu ja miten ajattelee itsestä tai muista. Masentuneena mieli on surullinen, toivoton, ärtynyt. Voi ajatella että on arvoton, mitätön, paha. Voi tuntua ettei mikään koskaan enää muutu hyväksi, mitään ei kannata yrittää, mikään ei onnistu, kaikki on tylsää, tekee mieli luovuttaa. Ei jaksa mitään, edes kivoja asioita, ei koulua, ei harrastuksia. Ei huvita olla toisten kanssa, ei tunnu iloa. On vaikeaa keskittyä, koulussa ei jää mitään päähän, on vaikeaa seurata mitä toiset puhuvat. Voi nukkua liikaa tai liian vähän, syödä liikaa tai riittämättömästi. Kaikki tuntuu liian vaikealta ja suurelta, mahdottomalta.
 
Mikä aiheuttaa masennusta?
Ei ole mitään yksittäistä syytä masennukselle. Toiset voivat olla taipuvaisempia masentumaan kuin toiset. Mieli voi masentua jos elämässä on paljon kuormittavia tekijöitä: jonkun läheisen menettäminen, pitkäaikaiset pulmat kotona tai koulussa, kiusaaminen, jatkuva kielteinen palaute. Silloin mieli ikään kuin joutuu kantamaan painavaa taakkaa ja väsyy. Aina ei masennukseen kuitenkaan ole selkeää syytä. Masentuminen ei ole koskaan ihmisen itsensä syy tai heikkous.
 
Apua masennukseen?
Masentuneena voi tuntua etteivät asiat koskaan tule olemaan paremmin, että pulmat ovat ihan liian suuria. Masennuksesta voi kuitenkin toipua. On tärkeää hakea apua. Joskus oireet helpottavat merkittävästi jo pienelläkin tuella, joskus alakulo pitää otteessaan kauemmin. Toipuminen voi vaatia paljonkin kärsivällisyyttä ja työtä. Yleensä hoitoon sisältyy hoitokäyntejä ammattilaisen luona, joka tietää masennuksesta ja sen hoidosta. Joskus tukena voi olla myös lääkitys. Vähitellen tunteet ja ajatukset kirkastuvat, saa lisää energiaa tehdä asioita, tulee kykyä ja jaksamista kohdata myös haasteita. Toiveikkuus herää ja musta harso mielen päältä saadaan nousemaan.
On hyvä, jos lähellä on ihmisiä, jotka ymmärtävät ja tukevat toipumisessa. Keskustelut läheisen ja luotettavan ihmisen kanssa parantavat oloa. Helpottaa, kun joku tietää ja ymmärtää miltä tuntuu. Toinen voi myös tukea löytämään umpikujista ja hankalista oloista yli ja eteenpäin.
 
Myös itse voi edesauttaa toipumista ammattiavun rinnalla. Tärkeää on toipuessa pitää huolta perusasioista: syö säännöllisesti vaikkei aina tekisikään mieli, nukkuu riittävästi, muttei liikaa. Liikunta ja mieluisat puuhat auttavat mieltä toipumaan. On tärkeää myös huomioida pienet hyvät hetket ja asiat. Masentuneena huomio on paljon siinä mikä on huonosti ja ikävästi. Pienen pienet arjen mukavat hetket on tärkeää pistää merkille: miltä tuntuu lemmikin silittäminen, hyvä biisi radiossa, rentouttava suihku, ystävän kannustava viesti.
 
Masentuneena eivät usein mukavatkaan tekemiset huvita. Tuolloin joutuu hieman itseään tuuppaamaan liikkeelle ja toimimaan tunnetta vastaan. Läheisiä on hyvä käyttää vetoapuna. Vaikka voi olla vaikeaa päästä alkuun, voi mukavan tekemisen jälkeen mieliala olla piirun verran parempi. Monet kuvaavat että vähitellen päivään tulee hieman enemmän hyvänolon hetkiä, elämästä alkaa löytymään yhä enemmän ilon aiheita ja oma itse alkaa vähitellen kuoriutumaan esiin masennuksen alta.