Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelma

Osio 3: Elämä ilman viiltelyä

Viiltelyn lopettaminen ei ole aina helppoa. Viiltely on auttanut sinua ehkä jo vuosikausia selviytymään tunteista ja tilanteista, jotka ovat tuntuneet sinusta sietämättömiltä. Viiltely on kenties ollut sinulle keino säilyä hengissä.

Minkä tahansa pitkään jatkuneen käyttäytymisen lopettaminen on usein vaikeaa ja tuskallista – pinttyneitä tapoja on vaikea rikkoa. Jokaisella oireella on syynsä ja taustansa, on oire sitten fyysinen tai psyykkinen. Jos sinulle tulee päänsärkyä liian pitkistä työpäivistä, voit ottaa päänsärkyyn särkylääkettä. Särkylääke auttaa oireeseen, mutta itse ongelmaan se ei auta. Päänsärky on itse asiassa tärkeä viestin tuoja, jota harvoin osataan arvostaa. Se yrittää kertoa sinulle, että kaikki ei ole nyt kunnossa. Se yrittää viestittää, että sinun kannattaisi muuttaa jotain elämässäsi. Yleensä viestin tuoja halutaan vaientaa keinolla millä hyvänsä.

Viiltely on kuin särkylääke. Se poistaa sisäisen kivun hetkeksi. Mitä enemmän särkylääkettä / viiltelyä käytät, sitä huonommin se sinua auttaa. Vähitellen särkylääke alkaa aiheuttaa sinulle lääkepäänsärkyä, kuten viiltely tuottaa uuden kerroksen sisäiseen kipuusi. Tässä vaiheessa olet lisäksi kehittänyt riippuvuuden särkylääkkeisiin / viiltelyyn. Eikä alkuperäinen ongelma korjaannu, on se sitten liiallinen työnteko, omien tunteiden välttely, vaikeista asioista vaikeneminen tai jokin muu.

Tehtävä: Merkkivalot

Onko viiltely riittävä syy huolestua itsestään? Pohdi, minkälaiset oireet ohjaavat sinut hakemaan apua.

>> Lataa PDF

Miksi haluan lopettaa?

On todennäköistä, että ihmiset, joille kerrot viiltelystä, pyytävät sinua lopettamaan sen. He haluavat auttaa sinua, mutta painostus ei tässä asiassa auta. Kerro ihmisille, miltä painostaminen sinusta tuntuu ja mitä yllykkeitä se sinussa herättää. Kerro heille myös, minkälaista tukea sinä heiltä toivot.

Yksi syy viiltelyn lopettamiseen on halu vähentää omaa häpeän tunnetta, jota viiltely lisää. Häpeän tunne on tuskallinen ja se tuottaa halua eristäytyä muista ihmisistä. Halu olla avoimempi ihmissuhteissa voi olla syy viiltelyn lopettamiseen. Ilman viiltelyn tuomaa häpeää sinun on helpompi olla avoin sinulle tärkeille ihmisille ja sinun on helpompi päästää heidät lähellesi.

Ehkä haluat lopettaa viiltelyn myös siitä syystä, että se ei toimi enää niin hyvin kuin aiemmin. Mitä useammin viiltelet, sitä huonommin se enää toimii. Viiltelyn ja päihteiden fysiologinen palkitsemisjärjestelmä toimii samalla tavoin: toleranssi nousee, eikä viiltely aiheuta enää alkuaikojen euforiaa. Jos menet kerran tai kahdesti vuoristorataan, vauhti ja alamäkien pudotukset kutkuttavat mahanpohjasta niin, että haluat huutaa ääneen. Jos menet kyytiin vielä kymmenen kertaa, huomaat vähitellen tylsistyväsi. Katselet kadehtien niitä ihmisiä, jotka kiljuvat vieressäsi ja huomaat kaipaavasi jo korkeampia mäkiä ja enemmän vauhtia.

Jos motivaatiosi viiltelyn lopettamiseen on toleranssi, on vaarana, että turvaudut johonkin toiseen itseäsi vahingoittavaan käyttäytymiseen. Kuten ohjelman alussa kuvattiin, itsen vahingoittamiseen on olemassa muitakin keinoja kuin viiltely.

Tehtävä: Miksi haluan lopettaa viiltelyn?

Miten muiden ihmisten odotukset ja reaktiot vaikuttavat haluusi lopettaa viiltely tai jatkaa sitä?

>> Lataa PDF

Milloin on sopiva aika?

Muutos on aina haastavaa ja se tuntuu vaikealta. Se herättää pelkoja jokaisessa meistä. Surullinen tosiasia on, että suurin osa ihmisistä, jotka ovat elämäänsä tyytymättömiä, eivät koskaan tee sellaisia muutoksia, jotka mahdollistaisivat heidän elämänsä muuttumisen. Ihminen kykenee sopeutumaan lähes sietämättömiin olosuhteisiin. Se on lajimme vahvuus ja se on samalla heikkoutemme.

Ulkopuolinen ihminen saattaa esimerkiksi ihmetellä, kuinka joku voi sietää vuosikausia kestävää väkivaltaista parisuhdetta. ”Miksei se nainen vain lähde siitä suhteesta,” ihmiset päivittelevät. Ongelma on juuri siinä, että kyseinen nainen on ollut suhteessa jo kauan. Ehkä hänen edellinen suhteensa on ollut samanlainen ja ehkä hänen vanhemmillaan oli jo saman tyyppinen suhde. Hän ei tiedä, millaista on elää parisuhteessa, jossa ei ole väkivaltaa. Hän ei tiedä, mitä jäisi jäljelle, jos väkivaltainen suhde loppuisi. Hän pelkää, että jäisi yksin, eikä selviäisi siitä. Sen sijaan väkivallan suhteen hän on jollain tavalla oppinut selviytymään. ”Parempi tuttu helvetti kuin vieras taivas”, kuuluu jokin sanonta.

Vaaditaan suunnatonta rohkeutta hypätä tuntemattomaan, uuteen ja vieraaseen maailmaan. Ja vaaditaan sitkeyttä ja päättäväisyyttä sinnitellä siellä, kunnes uusi ja tuntematon muuttuu tutuksi ja turvalliseksi. Uuteen maailmaan sopeutuminen vie aikaa ja kysyy kärsivällisyyttä. Eivätkä negatiiviset tunteet, kuten yksinäisyys, ahdistus ja viha lopu siihen, että ihminen lopettaa väkivaltaisen suhteen, viiltelyn tai päihteiden käytön. Siitä itse asiassa tunteiden ja todellisuuden kohtaaminen vasta alkaa. Eihän se helppoa ole, mutta siten voit tutustua todelliseen itseesi, ja saada haltuusi kokonaan uuden maailman.

Saattaa olla, että haluat viiltelyn lopettamisen sijaan aluksi vain vähentää viiltelyä ja kudosvaurioiden määrää. Sinä itse olet paras arvioimaan, missä tahdissa haluat vähentää. Kuuntele itseäsi, mutta älä kuitenkaan toimi hetkellisten impulssien tai ailahtelevien tunteiden määräämänä. Tee viiltelyyn liittyvät päätökset silloin, kun tunnetilasi on neutraali ja fyysinen vointisi hyvä (olet nukkunut ja syönyt, etkä ole sairaana). Pidä kiinni niistä sopimuksista, jotka olet itsellesi tehnyt. Älä vaadi itseltäsi liikaa. Pienet askeleet oikeaan suuntaan ovat usein kaikkein viisain ratkaisu. Ja jos retkahdat, ole itsellesi armollinen ja anna anteeksi. Älä sure sitä mitä tapahtui, mutta mieti kuitenkin, mitä sellaista tapahtui, mikä sai sinut retkahtamaan. Tee tämän pohjalta suunnitelma siitä, kuinka aiot toimia seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa.

Tehtävä: Oletko valmis lopettamaan?

Pohdi, miten viiltelyn lopettamiseen kannattaa valmistautua.

>> Lataa PDF

Tylsyyden sietäminen

Jos olet viillellyt itseäsi pitkään, olet todennäköisesti ehtinyt tulla riippuvaiseksi viiltelystä. Joudut siis tekemään töitä vierottaaksesi itsesi viiltelystä. Riippuvuuden murtaminen ja vierotusoireiden sietäminen on yleensä vaikeaa, olkoon kyseessä sitten päihderiippuvuus tai toiminnallinen riippuvuus, kuten viiltely.

Muutettuasi viiltelykäyttäytymistäsi, elämäsi muuttuu. Saat enemmän aikaa ja energiaa muille asioille elämässäsi. Kannattaa punnita jo etukäteen, kuinka haluat käyttää lisääntyvää aikaasi.

Kun et enää käytä viiltelyä keinona vältellä vaikeita tunteita, kohtaat vihan, pelon, surun ja yksinäisyyden, jotka kuuluvat normaaliin elämään. Pyri olemaan armollinen ja kärsivällinen itseäsi kohtaan, kun alat ottamaan tilanteita ja niiden mukanaan tuomia tunteita vastaan ilman viiltelyn tarjoamaa pakokeinoa. Anna itsellesi aikaa totutella uudenlaiseen elämääsi.

Muusikot ovat tehneet kautta aikojen kappaleita vieroitusoireiden sietämättömyydestä. Yleensä laulut kuvaavat menetettyä rakkautta. Jonkinlaisesta viha-rakkaus -suhteesta on kyse viiltelyssäkin. On kyse luopumisesta. Olet päästämässä irti sellaisesta kiintymyksen kohteesta, joka on tuonut elämääsi turvaa, lohtua ja seuraa. Moni viiltelijä luottaa teriin enemmän kuin ihmisiin.


Retkahdukset

Lopetettuasi viiltelyn tulee olemaan aikoja, jolloin haluat viillellä ja luultavasti myös aikoja, jolloin vahingoitat itseäsi. Anna itsellesi lupa olla inhimillinen ja tehdä myös virheitä. Opettele suhtautumaan retkahdukseen Anteeksianto-harjoituksena. Sinun tehtäväsi on tutkia jälleen, mitä tapahtui, mitä ajattelit ja mitä tunsit ennen viiltelyä. Pyri olemaan armollinen itseäsi kohtaan ja ymmärtämään, miksi olet nyt tässä tilanteessa. Älä etsi syyllisiä, vaan pyri ymmärtämään ajatusten, tunteiden ja toimintaimpulssien logiikkaa. Tunnista ja nimeä myös ne tunteet, joita koit viiltämisen jälkeen. Ota vastaan myös pettymyksen ja surun tunteet.

Tämän jälkeen pohdi, kuinka haluat toimia seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa. Onko jotain, mitä voit tehdä eri tavalla helpottaaksesi omaa oloasi? Tee se! Lopuksi onnittele itseäsi, sillä olet juuri selviytynyt itsesi vahingoittamisesta. Muistele kaikkia retkahdusta edeltäviä tilanteita, jolloin olet tuntenut halua viiltää itseäsi, mutta olet siitä huolimatta päättänyt olla viiltämättä ja tehnyt jotain muuta helpottaaksesi oloasi.

Älä pelästy, kun huomaat himoitsevasi partakoneen terää. Anna itsellesi lupa ajatella viiltelyä ja kaikkia rituaalisi vaiheita. Voit sulkea silmäsi ja kuvitella, miltä terä tuntui sormissasi ja ihoasi vasten. Surffaa mielesi tuottamilla yllykkeellä ja muista, että sinulla on oikeus omiin mielen sisältöihisi. Voit rauhassa kokeilla, kuinka viiltelyn ajatteleminen vaikuttaa omaan oloosi. Viiltelyn ajatteleminen ei siis tarkoita siirtymistä viiltelytoimintaan.

Viiltelyn lopettamisen jälkeen on tavallista ajatella viiltelyä usein. Mitä pidempi aika viiltelyn lopettamisesta on, sitä harvemmin viiltely enää tunkeutuu mielikuviisi. Samalla tavoin käy myös tupakoitsijalle, joka lopettaa tupakanpolton. Mitä pidempään hän on ollut polttamatta, sitä harvemmin hänen tekee enää mieli polttaa. Kuitenkin hänellä on aina alttius tulla riippuvaiseksi tupakasta, kuten aiemmin. Sama pätee viiltelyyn. Viiltely ei tule koskaan olemaan täysin neutraali aihe sinulle. Suhteesi viiltelyyn tulee muuttamaan muotoaan elämänvaiheittesi myötä, kuten suhteesi menneisyyteen muuttuu iän karttuessa.


Lopuksi

Olet nyt käynyt läpi Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelman. Toivomme, että olet saanut ohjelman kautta apua ja keinoja sietää elämään väistämättömästi kuuluvaa ahdistusta ilman viiltelyä. Voit palata halutessasi mihin tahansa osioon ja kerrata sen herättämiä ajatuksia.

Jos sinun on edelleen vaikea olla vahingoittamasta itseäsi, kokeile Nuorten mielenterveystalon "Mikä mua vaivaa ja mistä saan apua?” -toimintoa, joka ohjaa sinut paikallisten palveluiden piiriin. Älä jää viiltelyn kanssa yksin.

Kerro oliko omahoito-ohjelmasta sinulle apua. Palautteesi perusteella voimme kehittää ohjelmaa entistä paremmaksi.

>> Anna palautetta omahoito-ohjelmasta

 

Tsemppiä tulevaan!

 

Tehtävät  Merkkivalot

Onko viiltely riittävä syy huolestua itsestään? Pohdi, minkälaiset oireet ohjaavat sinut hakemaan apua.

>> Lataa PDF


 Miksi haluan lopettaa viiltelyn?

Miten muiden ihmisten odotukset ja reaktiot vaikuttavat haluusi lopettaa viiltely tai jatkaa sitä?

>> Lataa PDF


 Oletko valmis lopettamaan?

Pohdi, miten viiltelyn lopettamiseen kannattaa valmistautua.

>> Lataa PDF

Videot Keinoja viiltelyn estämiseksi >> Katso video
Nuorten mielenterveystalo on osa Mielenterveystalo.fi-nettipalvelua