Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelma

Tehtävä: Kehon eheys

  • Harjoittele katsomaan itseäsi peilistä ja pyri hyväksymään näkemäsi. Huomioi itsekriittiset ajatukset mutta älä takerru niihin. Harjoittele joka päivä. Ota aikaa ja pidennä harjoitteluaikaa päivittäin.
     
  • Tee seuraava hengitysharjoitus:
    • Istu mukavassa asennossa tuolilla.
    • Kiinnitä huomiosi ensin niihin kehosi kohtiin, jotka ovat kosketuksissa tuoliin ja lattiaan.
    • Seuraavaksi siirrä huomiosi palleaan. Huomioi, kuinka vatsasi liikkuu jokaisella uloshengityksellä ja jokaisella sisäänhengityksellä.
    • Seuraavaksi huomio, kuinka rintakehäsi liikkuu jokaisella ulos- ja sisäänhengityksellä.
    • Tämän jälkeen huomio tuntemukset sieraimissasi, kun ilma liikkuu ulos ja sisään. Saatat huomata, että ilma on viileämpää hengittäessäsi sisään ja lämpimämpää hengittäessäsi ulos.
    • Seuraavaksi siirrä huomiosi kehoosi yhtenä kokonaisuutena. Kuvittele kehosi ympärille kalvo. Kuvittele sen olevan yksi suuri solu, kuin ameeba. Tule tietoiseksi kehosi kokonaisuudesta.
    • Voit päättää harjoituksen sitten, kun sinulle tuntuu sopivalta.
  • Ota vaahtokylpy.
     
  • Tee lumienkeli.
     
  • Makaa auringossa ja tunne auringon lämpö ihollasi.
     
  • Tee jotain, mihin tarvitset koko kehoasi. Tämä voi olla esimerkiksi lumen luomista, puiden hakkaamista, lehtien haravoimista tai tanssimista.
Nuorten mielenterveystalo on osa Mielenterveystalo.fi-nettipalvelua