Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelma

Tehtävä: Kriisitaidot

Ensimmäiset taidot, jotka sinun kannattaa harjoitella, ovat keinot selvitä yli sietämättömästä ahdistuksesta. Ahdinko syntyy voimakkaista negatiivisista tunteista, joita sinun saattaa olla vaikea tunnistaa ja nimetä. Tuolloin tunnet vain voimakasta ahdistusta TAI tunnottomuutta. Kun olosi alkaa olla sietämätön ja tunnet viiltelyimpulssin heräävän, kokeile seuraavia kriisitaitoja. Nämä harjoitukset ovat luonteeltaan fyysisiä, koska sietämättömän tunnetilan aikana kyky ajatella heikkenee. Kyseessä on kokemus, joka on luonteeltaan enemmän kehollinen ja sitä on yleensä vaikea tavoittaa kielellisesti.

  1. Upota kätesi kylmään veteen. TAI Mene kylmään suihkuun. TAI Laita pakastepussi kasvoille tai niskaasi.
    Jos pidätät hengitystäsi 30 sekuntia kylmäaltistuksen aikana, harjoituksen fysiologiset vaikutukset kasvavat ja teho voimistuu.
  2. Juokse korttelin ympäri tai ylös ja alas portaita, kunnes olet läkähtynyt.
  3. Istu tuolille. Jännitä kehosi yläosan lihaksia niin kovaa kuin jaksat ja pidätä samalla hengitystä 15 sekuntia. Päästä ilma ulos ja lihakset rennoiksi. Toista vähintään kolme kertaa.
Nuorten mielenterveystalo on osa Mielenterveystalo.fi-nettipalvelua