Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelma

Tehtävä: Miten minulta sujuu tunteitteni kanssa eläminen?

Tässä tehtävässä saat tutkia, millä tavoin sinä käsittelet tunteitasi. Ihmisillä on erilaisia tapoja säädellä ja ilmaista tunteita.

Ilmaisetko yleensä tunteesi suoraan? Jos esimerkiksi suutut jollekulle, kerrotko asiasta hänelle suoraan? Jätätkö kertomatta asiasta ko. henkilölle ja kiukutteletko sen sijaan muille ihmisille? Pidätkö tunteet visusti piilossa purkamatta niitä millään tavoin?

  • Vihaisuus on yleensä merkki siitä, että sinua on loukattu, sinua ei ole huomioitu tai ymmärretty oikein. Vihaisuus auttaa sinua huomaamaan tällaiset tilanteet ja puolustamaan oikeuksiasi. Jos tulet vihaiseksi tällaisessa tilanteessa, mutta pidät tunteesi piilossa, etkä puolusta oikeuksiasi tai vaihtoehtoisesti purat tunteesi ”väärään” kohteeseen, tunne ei laannu vaan se jää ikään kuin ”päälle”. Tunteen jäädessä tällä tavoin päälle, tilanne altistaa sinut äärimmäisille tunteenpurkutavoille, kuten viiltelylle.
  • Kun tunnistat itsessäsi vihan tunteen, pysähdy hetkeksi tutkimaan, mikä tunne edeltää vihan tunnetta? Oliko kyseessä loukkaantuminen tai pettymys? Oletko suuttumuksen lisäksi myös surullinen? Vihaa edeltävän tunteen tunnistaminen on tärkeää harjoitellessasi tunteiden säätelyä. Vihaa edeltävien ensisijaisten tunteiden ilmaiseminen muille ihmisille edistää myös ihmissuhteittesi toimivuutta ja muuttaa suhteitasi läheisemmiksi ja avoimemmiksi.

Kun sinulla on hyvin voimakkaita tunteita, oletko mieluummin yksin vai yhdessä muiden ihmisten kanssa? Onko tilanne erilainen riippuen tunteesta?

  • Voimakkaan tunnetilan kanssa voi olla vaikeaa hakeutua ihmisten pariin. Mutta kannattaa muistaa, että sosiaaliset kontaktit ja yhteydet muihin ihmisiin auttavat sinua säätelemään omia tunteitasi. Ilman sosiaalisia kontakteja voimakkaat tunteet provosoivat yksinäisyyden ja avuttomuuden tunteita. Yhdessä nämä negatiiviset tunteet voivat altistaa sinut viiltelylle.

Voitko voimakkaan tunteen vallassa itkeä, huutaa, kirkua tai ilmaista tunnetta jollain muulla vastaavalla tavalla?

  • Voimakkaan tunteen purkaminen ja näkyminen jollain tavalla ulospäin yleensä vähentää tarvetta viiltelylle.

Pyritkö yleensä välttelemään tunteita tai ongelmia mieluummin kuin kohtaamaan ja ratkomaan niitä? Jos esimerkiksi työssäsi kohtaat ongelmia, yritätkö selvittää asian vai lopetatko tehtävän suorittamisen siltä päivältä?

  • Joskus tunnetta pitää vaan sietää eikä ongelmaa voi heti ratkaista. Jos välttelystä tulee jatkuva toimintamalli, se altistaa epävakaille ratkaisuille ja kyky hallita omaa elämää heikkenee. Ihminen välttelee vain pelkäämiään asioita. Pelkojen kohtaaminen vähitellen ja suunnitellusti auttaa säätelemään kaikkia tunteita tehokkaammin. Tuolloin myös viiltelyimpulssit vähenevät.
Nuorten mielenterveystalo on osa Mielenterveystalo.fi-nettipalvelua