Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelma

Tehtävä: Surffaa yllykkeellä

Valitse jokin rauhallinen paikka, missä sinua ei häiritä. Ota mukava istuma-asento, jossa selkäsi on samalla rento ja ryhdikäs. Kirjoita paperille luku 0-10, kuinka voimakas halu sinulla on tällä hetkellä viiltää itseäsi. Kirjoita seuraavaksi paperille luku 0-10, kuinka vaikea sinun on pidättyä viiltämästä itseäsi (0 = arvelet pystyväsi pidättymään viiltelystä seuraavan vuorokauden ajan ja 10 = et usko kestäväsi seuraavaan hetkeen ilman viiltelyä).

Kuvittele seuraavaksi itsesi valtameren rannalle johonkin trooppiseen maahan. Varpaittesi alla on hienoa, vaaleaa hiekkaa ja edessäsi siintää turkoosin sininen meri. Tunnet ihollasi leppeän tuulen vireen ja ilmassa meren suolaisen tuoksun. Aurinko lämmittää selkääsi ja taivaalla on muutama pumpulin näköinen pilvi.

Kävele veteen ja tunne säärissäsi veden liike. Veden virtaus nousee ja laskee säännön mukaisesti. Kuvittele viiltely-yllykkeesi olevan aalto, jonka päälle hyppäät lainelaudallasi. Mitä suuremmaksi viiltelyhalusi kasvaa, sitä korkeammaksi aalto nousee. Tunne aallon liike jalkojesi alla ja veden voima kehossasi. Miltä lihaksesi tuntuvat? Onko kehosi jännittynyt? Hakkaako sydämesi? Miltä se tuntuu?

Muista, että tässä maailmassa olet loistava surffaaja ja pysyt lautasi päällä myös kaikkein hurjimpien aaltojen harjalla. Aalloista suurinkin laskee jossain vaiheessa. Tuolloin ohjaat lautasi turvallisesti kohti rantaa. Rannalla seuraat jälleen veden rytmiä ja lähdet surffaamaan seuraavan aaltosi harjalla. Huomioi, mitä sinussa tapahtuu, kun kuuntelet aaltoja, et taistele niitä vastaan, vaan kuljet niiden mukana. Et voi pysäyttää aaltoja, mutta voit oppia yhä taitavammaksi ja taitavammaksi surffaajaksi.

Arvioi lopuksi asteikolla 0-10 halu viiltää itseäsi ja kuinka vaikea sinun on pidättyä viiltämästä itseäsi.

Nuorten mielenterveystalo on osa Mielenterveystalo.fi-nettipalvelua