Mielenterveyden vahvistaminen

Vahvuudet käyttöön

Jokainen ihminen on arvokas ja ainutlaatuinen. Jokaisella meistä on erilaisia taitoja, ominaisuuksia ja kykyjä, joista voi olla ylpeä. 

Toisilla meistä on ilmiömäinen kyky esiintyä näyttämöllä, toinen taas veistää puusta upean esineen. Osalla ihmisistä on luontaista kykyä ottaa tilanteessa toiset huomioon, kysyä kuulumisia ja antaa myönteistä palautetta. Joillakin on taitoa ilmaista itseään laulamalla tai tanssimalla, toiset taas ovat lahjakkaita runojen kirjoittamisessa tai sarjakuvien piirtämisessä.

Jokaisella nuorella on vahvuuksia, jotka antavat iloa ja onnistumisen kokemuksia elämässä. Jokainen meistä voi myös löytää uusia puolia itsestään, ehkä jopa piilossa olevia piirteitä tai voimavaroja, jotka vain vahvistuvat, kun ne huomataan ottaa käyttöön.

Jokaisella meillä on myös kehitettäviä ja vahvistettavia piirteitä. Toisinaan esimerkiksi anteeksipyytäminen tai anteeksi antaminen voivat tuntua tosi vaikeilta sanoilta, jopa mahdottomilta. Toisinaan kun aloittaa uuden harrastuksen tai alkaa esimerkiksi opiskella uutta kieltä, voi olla vaikea kuvitella, että joskus olisi taituri. Omia taitojaan, liittyy se sitten harrastuksiin tai vaikka ihmissuhteisiin, voi kuitenkin harjoitella ja huomata, miten omat taidot kehittyvät.

Uuden opettelussa tai taitojen harjoittelussa voi huomata, miten onnistumisen kokemukset vahvistavat itseluottamusta. Minä olen taitava! Aivan yhtä tärkeää on myös olla itselleen armollinen ja antaa itselle lupa epäonnistua ja yrittää uudelleen. Kukaan meistä ei ole täydellinen. Pettymyksistä ja vastoinkäymisistä on myös mahdollista oppia ja vahvistua. Jokainen on riittävän hyvä ja jokainen voi kehittyä monissa taidoissa ja asioissa, kunhan säilyttää itsessään uteliaan ja rohkean mielen. Samalla vahvistaa myös omaa mielenterveyttään. Rohkeutta antaa myös se, että saa kannustusta ja tukea läheisiltä aikuisilta ja kavereilta.

Työkaluja

Jokainen voi pitää huolta ja vahvistaa omia mielenterveystaitojaan jo nuorena. Arjen tasapainosta huolehtiminen ja hyvää mieltä ja terveyttä tukevien valintojen tekeminen (Mielenterveyden käsi) ja tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen (Tunteiden tuulimylly) vahvistavat mielenterveyttä. Vahvistusta saa myös harjoittelemalla kaveritaitoja, viettämällä aikaa kavereiden kanssa, pitämällä huolta kaverista ja olemalla hyvä ystävä (Yhdessäolon tilkkutäkki). Päivän tapahtumista, tunteista ja ajatuksista on myös hyvä kertoa päivittäin jollekin läheiselle ihmiselle, kaverille tai aikuiselle (Turvaverkko). Kun eteen tulee vastoinkäymisiä tai on pettynyt tai surullinen olo, voi käyttää itselle sopivia selviytymisen taitoja, kuten liikkumista, musiikin kuuntelua, hiljentymistä tai vaikka itkemistä (Selviytyjän purjeet). Jokainen voi miettiä, mitkä ovat omia vahvuuksia ja mistä asioista pitää itsessään ja näitä puolia voi vielä vahvistaa (Kasvun palat). Näillä kaikilla tavoilla vahvistat myös mielenterveyttäsi. Pidä huolta itsestäsi ja läheisistäsi! 

Tämä sisältö on tuotettu yhteistyössä Suomen mielenterveysseuran kanssa.

Nuorten mielenterveystalo on osa Mielenterveystalo.fi-nettipalvelua