Skip to main content

Egenvårdsprogram

5. Opi tunnistamaan tunteesi

Fyysinen tuntemus vaihtelee paitsi tunteen myös ihmisen mukaan. Joillakin viha tykyttää ohimolla, toiset taas tuntevat pistelyä käsivarsissa. Osalla viha voi tuntua esimerkiksi kurkussa tai rintakehällä.

Jollakin ilo kuplii sydämessä ja toisella päälaella. Joku voi kokea ilon säteilevänä tuntemuksena koko kehossa. Ahdistus voi kuristaa kurkussa, puristaa rintaa tai päätä tai aiheuttaa vatsakipua. Sama tunne voi tuntua erilaiselta riippuen tunteen voimakkuudesta, muista samanaikaisista tunteista tai tilanteesta.

Kehollisen tuntemuksen aiheuttaja on yhdistelmä eri välittäjäaineita ja hormoneja. Esimerkiksi endorfiinit liittyvät iloon, adrenaliini pelkoon ja oksitosiini mielihyvään. Tunnetta voi siis ajatella kehon kemiallisena tapahtumana.

Tästä harjoituksesta voi olla sinulle apua, jos kärsit jostakin seuraavista oireista:

  • kyvyttömyys nauttia
  • ahdistuneisuus
  • levottomuus
  • uupumus
  • alakuloisuus
  • surumielisyys
  • selittämättömät fyysiset vaivat
  • paniikki

Tieto tunteiden fyysisyydestä voi helpottaa

Joskus esimerkiksi vihantunne kehossa jatkuu, vaikka siihen liittyvät ajatukset ovat jo väistyneet. Voi tuntua siltä, että tunne elää kehossa omaa elämäänsä.

Kun tunteita tarkastellaan fyysisenä ilmiönä, on ymmärrettävää, että tunteet eivät aina tottele tahtoa. Tämä näkökulma voi auttaa sietämään kiusallisia tunteita paremmin.

Muista

Toisinaan vie jonkin aikaa ennen kuin myrsky laimenee ja huuhtoutuu pois. Joskus on hyvä antaa tunteen vain olla ja mennä ohi omia aikojaan ilman, että hämmentyy sen olemassaolosta.

Harjoitus: Tunnista tunteet kehossasi

Tavoite

Opit tunnistamaan tunteisiisi liittyviä fyysisiä tapahtumia.

Ohje

  • Kirjoita mahdollisimman tarkasti kuvaillen, missä tunnet erilaiset tunteet kehossasi.
  • Jos tunne lähtee jostain fyysisestä kohdasta päättyen toiseen (esimerkiksi hartioista takaraivoon), kuvaa sekin.

Kun olet havainnut, missä kohdassa kehoa ahdistuksesi tuntuu, voit harjoitella puuttumaan kehosi tuntemukseen ja sitä kautta ahdistukseesi.

  • Ahdistus aiheuttaa lihasjännitystä -> kun tiedostat tämän, voit helpottaa oloasi tekemällä rentoutusharjoituksia.
  • Ahdistus vaikeuttaa hengittämistä -> kun tiedostat tämän, voit helpottaa oloasi tekemällä hengitysharjoituksia.

Missä tunteet tuntuvat kehossani:

Loading ...