Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

2. Huoliajatusten muokkaaminen

Kun tiedät, mitä lapsesi ahdistuessaan pelkää, on seuraava askel ottaa huoliajatukset lähempään tarkasteluun. 

Tutkikaa, onko ajatus helpottava vai haittaako se pelon kesyttämistä.
Voitte kuvitella olevanne salapoliiseja tai oikeuden tuomareita, jotka punnitsevat todistusaineistoa. Vain mielikuvitus on rajana!

Todistusaineisto huoliajatuksen puolesta ja sitä vastaan

Tavoite:

Lapsi löytää uusia tapoja suhtautua ahdistaviin tilanteisiin ja ajatuksiin.

Ohje:

Pohtikaa yhdessä lapsen kanssa, löytyykö huoliajatuksen totuudenmukaisuudesta todistusaineistoa. Etsikää todistusaineistoa huoliajatuksen puolesta ja sitä vastaan. Kirjatkaa huomioitanne ylös. Kannusta lasta ja ideoi yhdessä hänen kanssaan, mutta anna hänen tehdä johtopäätökset itse. Tarkoitus ei ole vakuutella lapselle hänen huolensa olevan turha, vaan saada hänet huomaamaan, ettei ahdistava ajatus ole ainoa vaihtoehto. Samalla lapsi oppii ajatusten tarkastelun prosessin. Lapsi voi edelleen uskoa pahan tapahtuman olevan mahdollinen, mutta tehtävä on ajanut asiansa, jos hän pystyy näkemään sille vaihtoehtoja.

Kirjoita paperille

  • Tilanne:
  • Huoliajatus:
  • Ajatukseen liittyvä tunne ja sen voimakkuus asteikolla 1–10:

 

Mikä puhuu huoleni puolesta?

Apukysymyksiä:

  • Miksi uskot, että pelkäämäsi asia tapahtuu?
  • Onko näin tapahtunut sinulle aiemmin?
  • Kuinka monta kertaa olet ollut aiemmin samassa tilanteessa? Mitä silloin tapahtui?
  • Oletko nähnyt kuvittelemasi asian tapahtuvan jollekulle toiselle?
  • Mitkä ovat faktat siitä, kuinka usein näin tapahtuu?
  • Kuinka todennäköistä on, että ajatuksesi toteutuu?

Todistusaineisto:

Loading ...

Vaihtoehtoisten ajatusten keksiminen

Apukysymyksiä:

  • Mitä muuta voisi tapahtua?
  • Mikä on parasta, mitä voisi tapahtua? (Huom! Ahdistuneet lapset keksivät helposti vaihtoehtoisia katastrofeja, joten on tärkeää kannustaa pohtimaan, mitä muuta kuin pahaa voisi tapahtua.)
  • Mitä joku toinen ajattelisi tässä samassa tilanteessa? Mitä jollekin toiselle kävisi samassa tilanteessa? Tapahtuisiko hänellekin pelkäämäsi asia?
  • Kun huoli liittyy toisen ihmisen ajatuksiin tai tekoihin, voit kysyä: Onko toisen ihmisen reaktioille muita selityksiä? Mistä tiedät, mitä toinen ihminen ajattelee? Mitä muuta hän voisi ajatella? Entä jos roolinne vaihdettaisiin toisinpäin?

Todistusaineisto:

Loading ...

Seurausten arvioiminen:

  • Jos pahin mahdollinen tapahtuu, kuinka pahaa se todellisuudessa olisi?
  • Miten selviäisit siitä?
  • Miten toiset ihmiset ovat selvinneet samasta tilanteesta?
  • Mitä ajattelisit, jos näin kävisi jollekin toiselle?

Todistusaineisto:

Loading ...

Todennäköisen lopputuloksen valitseminen

Mikä on todennäköisin lopputulema, jos koko todistusaineisto huomioidaan? Jos ajattelet sitä kyseisessä tilanteessa, kuinka paljon sinua huolestuttaisi (asteikolla 1–10)?

Apua todisteiden etsimiseen

Lapsi ei välttämättä osaa sanoa, onko pelko realistinen vai ei. Jos lapsella ei ole kokemusta tilanteesta, todisteiden keksiminen voi olla hankalaa.

Tällöin voitte ideoida erilaisia kokeita, joiden avulla lapsi saa kerättyä todistusaineistoa.

Todisteiden etsiminen käytännössä

Tilanne:
Esimerkki: vastaaminen tunnilla

Odotukseni:
Jos vastaan luokassa väärin, kaikki nauravat minulle.

Koe (kuinka voin hankkia todistusaineistoa siitä, onko huoliajatukseni todennäköinen vai ei?):
Pidän viikon ajan kirjaa, ja aina kun joku vastaa väärin, merkkaan, kuinka moni nauraa.

Mitä arvelen tapahtuvan?
Muut nauravat, kun joku vastaa väärin.

Mitä tapahtui? Toteutuiko odotukseni?
Joka päivä joku vastasi väärin, yhteensä 15 kertaa. Vain kerran kolme muuta alkoi nauraa. 14 kerralla kukaan ei nauranut.

Mitä opin? Mitä todennäköisesti tapahtuu seuraavalla kerralla?
Vaikka vastaisin väärin, kaikki eivät välttämättä naura minulle.