Siirry pääsisältöön

Opiskelijan ammatillisen identiteetin vahvistaminen

Ammatillinen identiteetti tarkoittaa sitä, miten ihminen kokee itsensä ammatissaan. Siihen vaikuttavat sekä omat kokemukset että oma elämänhistoria. Opettajalla ja työssäoppimisjaksojen työpaikkaohjaajilla on merkittävä rooli opiskelijan ammatillisen identiteetin rakentajina.

Tiivistelmä

  • Ammatillinen identiteetti on käsitys siitä, kuka olemme suhteessa ammattialaamme.
  • Ammatillinen identiteetti kehittyy ja muotoutuu koko työuran ajan ja liittyy elinikäiseen oppimiseen.
  • Ammatilliseen identiteettiin voi itse vaikuttaa.
  • Opintojen aikana ja työelämään siirryttäessä opiskelijalle tulisi tarjota monipuolisia oppimiskokemuksia sekä tukea.

Tältä sivulta löydät vinkkejä ammatillisen identiteetin rakentamiseen.

Ammatillinen identiteetti on käsitys itsestä suhteessa työhön tai ammattiin liittyviin

  • vaatimuksiin
  • arvoihin
  • ihanteisiin
  • merkityksiin
  • normeihin.

Ammattitaitoja opitaan ja syvennetään koko työuran ajan. Oppiminen ei lopu valmistumisen jälkeen.  
Se, että kokee olevansa hyvä ammatissaan, tukee hyvinvointia. Tämä vaikuttaa esimerkiksi elämänlaatuun ja työn haun onnistumiseen ja edelleen oman talouden vakauteen. Ammatillinen identiteetti on merkityksellinen myös yhteiskunnallisesti: Hyvinvoiva työntekijä on organisaatioiden ja yhteiskunnan voimavara.

Ammatillinen identiteetti alkaa rakentua opintojen aikana

Ammatillisissa opinnoissa tuetaan paitsi opiskelijan ammatillista kasvua, myös ammatillisen identiteetin kehittymistä. On hyvä ymmärtää, että tämä on yksilöllinen prosessi, joihin vaikuttavat osaltaan

  • opiskelijan aiemmat kokemukset
  • persoonallisuus
  • motivaatio
  • opiskeluympäristön tarjoamat mahdollisuudet
  • opiskelijan oma pyrkimys ammatti-identiteetin kehittämiseen.

Opintojen aikana tulisi tarjota monipuolisia oppimiskokemuksia sekä tukea opiskelijan itsearviointia. Näiden avulla hän voi edelleen rakentaa ja vahvistaa omaa ammatillista identiteettiään. Opiskelijan on tärkeä pohtia omaa osaamistaan ja kehityksen tarpeitaan sekä arvojaan ja kiinnostuksen kohteita.

Ainevalinnat sekä lisäkoulutus vahvistavat tunnetta siitä, että opiskelija pystyy itse vaikuttamaan ammatilliseen suuntautumiseensa. Verkostoituminen ja käyminen erilaisissa ammattitapahtumissa vahvistavat ammatillista identiteettiä.

Työssäoppimisjaksot vahvistavat ammatillisen identiteetin rakentumista

Ammatillisiin opintoihin liittyvät työssäoppimisjaksot ovat tärkeitä, sillä juuri niiden myötä asiantuntijuus omalla alalla kehittyy. Opintojen kautta saatu tietotaito ei yksin riitä, vaan on erityisen tärkeää osata soveltaa saatua tietoa työhön käytännössä. Samalla opiskelijan ammatillinen identiteetti eli käsitys itsestään työntekijänä vahvistuu.

Ammatillinen identiteetti rakentuu myös sosiaalisten kontaktien kautta, kun työntekijä saa hyväksyntää työyhteisöltä ja työkavereilta. Henkilökohtainen ohjaus sekä vertaistuki ovat tärkeitä ammatillisen identiteetin rakentumisessa.

Työelämässä ammatillinen identiteetti  syvenee

Työelämään siirtyminen jatkaa ja syventää ammatillisen identiteetin kehittymistä siitä, mihin se päättyi opiskelun aikana. Onnistunut siirtyminen työelämään ja ammatillisen identiteetin vahvistuminen vaativat usein tukea, ohjausta ja mahdollisuuksia kasvaa työympäristössä.

On tärkeää, että uusi työntekijä tuntee itsensä ymmärretyksi ja hyväksytyksi työssä ja työyhteisössä. Tätä tunnetta kutsutaan psykologiseksi turvallisuudeksi. Se auttaa työntekijää kasvamaan ammatillisesti ja kehittymään ihmisenä.

Vuorovaikutus työpaikalla vaikuttaa työntekijän oppimiseen ja toimintakykyyn ja siten ammatilliseen kasvuun. Työssä tapahtuvassa oppimisessa korostuvat käytännönläheisyys, työyhteisön työilmapiiri ja yksilön oma sitoutuneisuus. Työyhteisöissä tapahtuva yhteisöllinen asiantuntijuuden kehittäminen tukee yksilön ammatillista identiteettiä. Tämä parantaa myös työyhteisön sujuvuutta ja tuottavuutta.

Työelämän muutokset vaikuttavat ammatilliseen identiteettiin

Työelämä on muuttunut aiempaa pirstaloituneemmaksi ja vaihtelevammaksi. Työelämä edellyttää ihmiseltä yhä enemmän valmiuksia muutokseen ja kykyä uudistua.

Epätietoisuus tulevaisuudesta työmarkkinoilla koettelee motivaatiota ja ammatillisen identiteetin rakentumista. Se voi aiheuttaa ammatillisen identiteetin uudelleen määrittelyä: esimerkiksi pohdintaa omista arvoista ja siitä, mihin tavoitteisiin on valmis sitoutumaan.

Kun ihmisen vaikutusmahdollisuudet omaan työhön ja kehittymiseen heikkenevät, ammatillinen turvallisuus ja hyvinvointi ja sitä kautta sitoutuminen työhön vähenee. Ammatillinen identiteetti on näin suoraan yhteydessä työhön sitoutumiseen ja työtyytyväisyyteen.

Vinkit opiskelijan tukemiseen

Lue lisää

Milloin ja mistä apua?

Apua kannattaa hakea matalalla kynnyksellä.

Ammattilaisen apu

Ammattilaisen apu on tarpeen etenkin silloin, jos omat voimavarat, omahoidolliset ohjeet ja läheisten tuki ei riitä. Ammattilainen kuuntelee ja tukee. Yleensä pyritään myös löytämään yhdessä uusia näkökulmia ja keinoja hankalan tilanteen käsittelyyn.

Apua voi hakea esimerkiksi

  • opiskeluhuollosta (terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi)
  • hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista (esim. terveyskeskus)
  • opinto-ohjaajalta
  • erityisopettajalta

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?

Oirekyselyt

Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Omahoito-ohjelmat

Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.

Nettiterapiat

Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.

Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös