Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa itsetunto- ja identiteettipulmien omahoito-ohjelmaan!

Tuntuuko sinusta, että olet hukassa? Etsitkö omaa juttuasi? Ajatteletko, että sinulla on huono itsetunto? Ajatteletko olevasi huono tai riittämätön? Vertailetko itseäsi jatkuvasti muihin?

Muun muassa näiden kysymysten pohtimiseen ja työstämiseen voit saada apua tästä omahoito-ohjelmasta.

Onko tämä omahoito-ohjelma minua varten?

Moni nuori pohtii paikkaansa maailmassa, elämänsä suuntaa ja suhteitaan muihin ihmisiin. Vaikka nämä kysymykset askarruttavat erityisesti nuoruudessa, on omaa suuntaa hyvä tarkistaa läpi koko elämän. Tämä ohjelma sopii sinulle, jos haluat tutustua itseesi paremmin tai koet huonon itsetunnon rajoittavan elämääsi.

Voit käyttää omahoito-ohjelmaa

  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat sinulle parhaiten
  • edeten haluamaasi tahtia - vaikka pikkuhiljaa pieninä paloina
  • palaten yhä uudelleen sinua kiinnostaviin sisältöihin
  • iästä riippumatta
  • ilmaiseksi
  • täysin nimettömästi – sinun ei tarvitse syöttää henkilötietojasi mihinkään

Tavoitteemme on, että tietoa ja apua on saatavilla kaikille nopeasti, saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä.

Mistä on kyse?

Tämä omahoito-ohjelma

  • perustuu tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin
  • koostuu kolmesta osiosta
  • sisältää tietoa, konkreettisia neuvoja ja harjoituksia, jotka auttavat arjessa 

Missä vain, milloin vain

Harjoitukset ovat saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa, ja materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Katso videoita kännykälläsi, tai vietä kahvitauon mittainen hetki tietokoneella tankaten tietoa aiheesta.

Voit oppia keinoja hyvinvointisi tukemiseen

Mielenterveystalon ohjelmista löydät tietoa siitä, miten voit pienillä tietoisilla muutoksilla parantaa elämänlaatuasi. Pienilläkin asioilla voi olla iso vaikutus.

Huom! Jos koet että oireesi ovat vakavia, älä epäröi lisäksi hakea apua! 

Tämä on myös ammattilaisen työkalu

Tätä voidaan kokonaisuutenaan tai osissa käyttää ryhmien tai yksilötapaamisten tukena.

Ammattilainen voi tukea ja ohjata harjoitusten tekemisissä. Omahoito-ohjelman läpikäymisen aikana tavataan yleensä 1–3 kertaa. Tällöin voidaan esimerkiksi keskustella harjoitusten herättämistä ajatuksista ja pohtia, mitkä harjoitukset ovat soveltuvimpia.

Ohjelma rakentuu seuraavista osioista

1. MISTÄ ON KYSE?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa itsetunnosta ja oman suunnan löytämisestä sekä niihin vaikuttavista asioista.

2. TYÖKALUJA

Toisessa osiossa voit tehdä käytännönläheisiä harjoituksia hyvinvointisi parantamiseksi.

3. EVÄITÄ JATKOON

Viimeisessä osiossa saat lisätietoa siitä, miten arjenhallinta ja tasapainoinen elämä vaikuttavat mieleen ja hyvinvointiin.

Löydät myös linkkejä muihin Mielenterveystalon sisältöihin, jotka saattavat kiinnostaa sinua.