Siirry pääsisältöön

Työkamu-toiminta

Työkamu-mallin idea on yksinkertainen: kuka tahansa voi saada työpaikaltaan ”kamun”, vertaisen, jonka kanssa voi jakaa työarkea ja saada uusia näkökulmia omaan työhön.

Tiivistelmä

  • Työkamu-toiminta vahvistaa työyhteisön yhteenkuuluvuutta ja ehkäisee yksinäisyyttä.
  • Toiminta sopii kaikille työpaikoille ja kaikille työntekijöille.
  • Työkamu-koordinaattori huolehtii toiminnan säännöllisyydestä ja ohjaa osallistujia.
  • Työkamu-toiminta edistää tutustumista eri tiimien välillä, tukee uusien työntekijöiden perehdyttämistä ja tarjoaa vertaisuutta työarkeen.

Työkamu-toiminta tukee tutustumista yli tiimirajojen, toimii sosiaalisen perehdytyksen apuna ja tarjoaa vertaistukea työarjen keskellä.

Työkaveriin tutustuminen tuo yhteenkuuluvuutta ja tukea työarkeen

Kamu-toiminnan perusperiaatteet:

  • Vapaaehtoisuus: Mukaan Työkamu-toimintaan lähdetään omasta halusta.
  • Vertaisuus: Kamu on työkaveri, ei esihenkilö. Hän voi olla myös eri tiimistä tai työalalta.
  • Omannäköisyys: Kamu-parit sopivat itse tapaamistavat ja -ajat. Kamun voi tavata esimerkiksi lounaalla, kahvilla, kävelyllä tai vaikka etäyhteyksin.
  • Säännöllisyys: Tapaamiset toistuvat säännöllisesti. Tapaamisen päätteeksi on hyvä sopia seuraavan kerran ajankohta.

Kenelle Työkamu-toiminta sopii ja miten se toimii?

Työkamu-toiminta sopii kaikille työyhteisöille, joka haluavat

  • vahvistaa yhteenkuuluvuutta työssä
  • tarjota juttelukavereita arjen haasteisiin ja onnistumisiin
  • kannustaa työntekijöitä tutustumista toisiinsa.

Työkamu-toiminnan koordinoimista varten nimetään yksi tai useampi koordinaattori. Heidän tehtävänään on tiedottaa toiminnasta ja ohjeistaa osallistujia.

Lisäksi koordinaattorit muodostavat uudet kamu-parit vuoden välein.

Kun uusi työntekijä aloittaa, koordinaattori tarjoaa hänelle automaattisesti kamun sosiaalisen perehdyttämisen tueksi.

Työkamu-koordinaattorin tehtävänä on muistuttaa säännöllisesti kamu-pareja tapaamisista ja viestiä ajankohtaisista menovinkeistä, jotta toiminta ei jää työkiireiden alle.

Vinkkilista Työkamu-toiminnan onnistumiseen

Työpaikoille

Sitoutuminen johtotasolta:

  • Varmista, että johdon ja esihenkilöiden tuki toiminnalle on näkyvä.
  • Johto voi viestiä työyhteisölle toiminnan tärkeydestä.

Selkeä viestintä

  • Kerro Työkamu-toiminnasta kaikille työntekijöille (esim. intranet, sähköposti, tiimipalaverit).
  • Korosta toiminnan vapaaehtoisuutta ja hyötyjä (yhteenkuuluvuus, vertaistuki, perehdytys).

Resurssien varmistaminen

  • Nimeä yksi tai useampi Työkamu-koordinaattori vastuuseen.
  • Varaa aikaa koordinaattoreille toiminnan suunnitteluun ja seurantaan.

Toiminnan näkyväksi tekeminen

  • Julkaise Työkamu-parit (jos osallistujat suostuvat) ja järjestä avajaishetki toiminnan käynnistämiseksi.
  • Käytä visuaalisia keinoja, kuten julisteita tai intranetin banneria.

Yhteisöllisyyden tukeminen

  • Luo tilaisuuksia epäviralliselle kohtaamiselle (esim. yhteiset kahvit, lounaat, kävelyt).
  • Kannusta tiimejä järjestämään yhteisiä aktiviteetteja kamu-pareille.

Työkamu-koordinaattoreille

Toiminnan käynnistäminen

  • Kartoita kiinnostus työyhteisössä (esim. kysely tai ilmoittautumislomake).
  • Muodosta kamu-parit huomioiden työntekijöiden toiveet (esim. eri tiimit, työtehtävät, kiinnostuksen kohteet).

Ohjeistaminen ja tuki

  • Jaa ohjeet kamu-pareille:

- Miten toiminta käynnistyy?

- Miten tapaamiset voidaan järjestää (esim. kahvit, lounaat, etäyhteys)

  • Tarjoa esimerkkejä keskustelunaiheista (esim. työarjen haasteet, onnistumiset, kehitysideat).

Säännöllinen seuranta

  • Lähetä säännöllisiä muistutuksia, esimerkiksi kuukausittain sähköpostitse tai tiimipalavereissa.
  • Kysy palautetta osallistujilta 3–6 kuukauden välein:

- Miten toiminta on sujunut?

- Mitä voisi parantaa?

Uusien työntekijöiden perehdyttäminen

  • Tarjoa kamu automaattisesti jokaiselle uudelle työntekijälle.
  • Kerro perehdytyksessä Työkamu-toiminnasta ja sen hyödyistä.

Toiminnan kehittäminen

  • Järjestä palautetilaisuus vuosittain:

- Kerää ideoita toiminnan kehittämiseksi.

-Palkitse aktiiviset osallistujat, esimerkiksi kiitoskortilla tai maininnalla intranetissä.
- Päivitä ohjeistus tarpeen mukaan, esimerkiksi uusien työntekijöiden tai muutosten myötä.

Yhteistyö työterveyshuollon kanssa

  • Ohjaa tarvittaessa työntekijöitä työterveyshuoltoon, jos yksinäisyys tai muut haasteet vaikuttavat työkykyyn.
  • Hyödynnä työterveyshuollon asiantuntemusta, esimerkiksi koulutuksissa tai materiaaleissa sosiaalisesta hyvinvoinnista.

Esimerkki: Kamu-tapaamisen rungoksi

Tutustuminen

  • Kerro lyhyesti itsestäsi, esimerkiksi roolista, työtehtävistä tai kiinnostuksista.

Aiheen valinta

  • Päätä yhdessä, mistä haluatte keskustella, esimerkiksi työarjen haasteista, ideoista tai vinkeistä.

Keskustelu

  • Kuuntele aktiivisesti ja jaa omia kokemuksiasi.

Seuraavan tapaamisen sopiminen

  • Päätä, milloin ja miten tapatte seuraavan kerran.

Lisävinkki

  • Voitte luoda Työkamu-passin, jossa osallistujat merkitsisivät tapaamiset ja saisivat pienen palkinnon, esimerkiksi kahvikupongin, tietyn määrän tapaamisten jälkeen.

Lue lisää

Tämä sisältö on osa välittävän työyhteisön osallistavia työkaluja. Tutustu yhteisöllisyyttä lisääviin työkaluihin täällä:

Sinua voi kiinnostaa myös:

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa

Oirekyselyt

Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Omahoito-ohjelmat

Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.

Nettiterapiat

Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.

Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.