Työkamu-toiminta
Tiivistelmä
- Työkamu-toiminta vahvistaa työyhteisön yhteenkuuluvuutta ja ehkäisee yksinäisyyttä.
- Toiminta sopii kaikille työpaikoille ja kaikille työntekijöille.
- Työkamu-koordinaattori huolehtii toiminnan säännöllisyydestä ja ohjaa osallistujia.
- Työkamu-toiminta edistää tutustumista eri tiimien välillä, tukee uusien työntekijöiden perehdyttämistä ja tarjoaa vertaisuutta työarkeen.
Työkamu-toiminta tukee tutustumista yli tiimirajojen, toimii sosiaalisen perehdytyksen apuna ja tarjoaa vertaistukea työarjen keskellä.
Työkaveriin tutustuminen tuo yhteenkuuluvuutta ja tukea työarkeen
Kamu-toiminnan perusperiaatteet:
- Vapaaehtoisuus: Mukaan Työkamu-toimintaan lähdetään omasta halusta.
- Vertaisuus: Kamu on työkaveri, ei esihenkilö. Hän voi olla myös eri tiimistä tai työalalta.
- Omannäköisyys: Kamu-parit sopivat itse tapaamistavat ja -ajat. Kamun voi tavata esimerkiksi lounaalla, kahvilla, kävelyllä tai vaikka etäyhteyksin.
- Säännöllisyys: Tapaamiset toistuvat säännöllisesti. Tapaamisen päätteeksi on hyvä sopia seuraavan kerran ajankohta.
Kenelle Työkamu-toiminta sopii ja miten se toimii?
Työkamu-toiminta sopii kaikille työyhteisöille, joka haluavat
- vahvistaa yhteenkuuluvuutta työssä
- tarjota juttelukavereita arjen haasteisiin ja onnistumisiin
- kannustaa työntekijöitä tutustumista toisiinsa.
Työkamu-toiminnan koordinoimista varten nimetään yksi tai useampi koordinaattori. Heidän tehtävänään on tiedottaa toiminnasta ja ohjeistaa osallistujia.
Lisäksi koordinaattorit muodostavat uudet kamu-parit vuoden välein.
Kun uusi työntekijä aloittaa, koordinaattori tarjoaa hänelle automaattisesti kamun sosiaalisen perehdyttämisen tueksi.
Työkamu-koordinaattorin tehtävänä on muistuttaa säännöllisesti kamu-pareja tapaamisista ja viestiä ajankohtaisista menovinkeistä, jotta toiminta ei jää työkiireiden alle.
Vinkkilista Työkamu-toiminnan onnistumiseen
Työpaikoille
Sitoutuminen johtotasolta:
- Varmista, että johdon ja esihenkilöiden tuki toiminnalle on näkyvä.
- Johto voi viestiä työyhteisölle toiminnan tärkeydestä.
Selkeä viestintä
- Kerro Työkamu-toiminnasta kaikille työntekijöille (esim. intranet, sähköposti, tiimipalaverit).
- Korosta toiminnan vapaaehtoisuutta ja hyötyjä (yhteenkuuluvuus, vertaistuki, perehdytys).
Resurssien varmistaminen
- Nimeä yksi tai useampi Työkamu-koordinaattori vastuuseen.
- Varaa aikaa koordinaattoreille toiminnan suunnitteluun ja seurantaan.
Toiminnan näkyväksi tekeminen
- Julkaise Työkamu-parit (jos osallistujat suostuvat) ja järjestä avajaishetki toiminnan käynnistämiseksi.
- Käytä visuaalisia keinoja, kuten julisteita tai intranetin banneria.
Yhteisöllisyyden tukeminen
- Luo tilaisuuksia epäviralliselle kohtaamiselle (esim. yhteiset kahvit, lounaat, kävelyt).
- Kannusta tiimejä järjestämään yhteisiä aktiviteetteja kamu-pareille.
Työkamu-koordinaattoreille
Toiminnan käynnistäminen
- Kartoita kiinnostus työyhteisössä (esim. kysely tai ilmoittautumislomake).
- Muodosta kamu-parit huomioiden työntekijöiden toiveet (esim. eri tiimit, työtehtävät, kiinnostuksen kohteet).
Ohjeistaminen ja tuki
- Jaa ohjeet kamu-pareille:
- Miten toiminta käynnistyy?
- Miten tapaamiset voidaan järjestää (esim. kahvit, lounaat, etäyhteys)
- Tarjoa esimerkkejä keskustelunaiheista (esim. työarjen haasteet, onnistumiset, kehitysideat).
Säännöllinen seuranta
- Lähetä säännöllisiä muistutuksia, esimerkiksi kuukausittain sähköpostitse tai tiimipalavereissa.
- Kysy palautetta osallistujilta 3–6 kuukauden välein:
- Miten toiminta on sujunut?
- Mitä voisi parantaa?
Uusien työntekijöiden perehdyttäminen
- Tarjoa kamu automaattisesti jokaiselle uudelle työntekijälle.
- Kerro perehdytyksessä Työkamu-toiminnasta ja sen hyödyistä.
Toiminnan kehittäminen
- Järjestä palautetilaisuus vuosittain:
- Kerää ideoita toiminnan kehittämiseksi.
-Palkitse aktiiviset osallistujat, esimerkiksi kiitoskortilla tai maininnalla intranetissä.
- Päivitä ohjeistus tarpeen mukaan, esimerkiksi uusien työntekijöiden tai muutosten myötä.
Yhteistyö työterveyshuollon kanssa
- Ohjaa tarvittaessa työntekijöitä työterveyshuoltoon, jos yksinäisyys tai muut haasteet vaikuttavat työkykyyn.
- Hyödynnä työterveyshuollon asiantuntemusta, esimerkiksi koulutuksissa tai materiaaleissa sosiaalisesta hyvinvoinnista.
Esimerkki: Kamu-tapaamisen rungoksi
Tutustuminen
- Kerro lyhyesti itsestäsi, esimerkiksi roolista, työtehtävistä tai kiinnostuksista.
Aiheen valinta
- Päätä yhdessä, mistä haluatte keskustella, esimerkiksi työarjen haasteista, ideoista tai vinkeistä.
Keskustelu
- Kuuntele aktiivisesti ja jaa omia kokemuksiasi.
Seuraavan tapaamisen sopiminen
- Päätä, milloin ja miten tapatte seuraavan kerran.
Lisävinkki
- Voitte luoda Työkamu-passin, jossa osallistujat merkitsisivät tapaamiset ja saisivat pienen palkinnon, esimerkiksi kahvikupongin, tietyn määrän tapaamisten jälkeen.
Lue lisää
Tämä sisältö on osa välittävän työyhteisön osallistavia työkaluja. Tutustu yhteisöllisyyttä lisääviin työkaluihin täällä:
Sinua voi kiinnostaa myös:
Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa
Oirekyselyt
Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.
Omahoito-ohjelmat
Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.
Nettiterapiat
Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.
Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.