Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Nettiterapia sinulle, joka haluat eroon pitkään jatkuneesta elämää rajoittavasta​ huolestuneisuudesta ja murehtimisesta.​

Tavoite

Harjoittelet eroon ​huolista ja peloista, opit rentoutumista ja purat pelkojesi aikaansaamaa välttelykäyttäytymistä.

Nettiterapia perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja tutkitusti tehokkaisiin harjoituksiin. Tukenasi toimii oireisiisi​ erikoistunut nettiterapeutti, johon olet viestiyhteydessä​. Hän kommentoi harjoituksiasi​ ja vastaa kysymyksiisi.​

Kesto

Terapiassa etenet tunnin mittainen istunto kerrallaan 12 viikon ajan. Voit käydä istunnon ja tehdä siihen liittyvät harjoitukset sinulle sopivaan aikaan missä vaan.

Miten pääsen nettiterapiaan?

Ensin tarvitset lääkärin lähetteen. Itse nettiterapia on potilaalle maksutonta. Lue lisää nettiterapiaan hakeutumisesta ja sen kulusta:

Näin nettiterapia toimii

 Mitä on yleistynyt ahdistuneisuus?

Yleistyneellä ahdistuneisuudella tarkoitetaan pitkään jatkunutta huolestuneisuutta tai murehtimista arjen tapahtumista, ongelmista ja tulevaisuudesta. Joskus puhutaan yleistyneestä tuskaisuudesta. Ahdistus ei rajoitu tiettyihin olosuhteisiin ja siihen voi liittyä fyysisiä oireita, kuten

  • sydämen tykytystä
  • hikoilua
  • vapinaa tai muita tuntemuksia.

Oireilu saattaa vaihdella, eikä tässä tapauksessa johdu fyysisestä sairaudesta, kuten kilpirauhassairaudesta.

Lue lisää:

Ahdistuneisuus (mielenterveystalo.fi)

 Mihin terapiaohjelma perustuu?

Terapia painottuu huoliajatusten ja epävarmuuden tunteiden käsittelyyn. Se perustuu kognitiiviseen ja käyttäytymisterapeuttiseen tietoon, jonka mukaan ajatukset, tunteet ja käyttäytyminen ovat jatkuvasti yhteydessä.

Jos ajattelee esimerkiksi tulevasta kokeesta: ”hyvin se menee, pärjään ihan riittävän hyvin”, tuntee ja toimii eri tavalla, kuin jos ajattelee: ”voi ei, minä en koskaan pärjää kokeissa”.

Muuttamalla toimintatapoja voi vaikuttaa ajatuksiin ja tunteisiin. Jos esimerkiksi pelkää koiria, on yleistä vältellä niitä. Mutta jos hiljalleen totuttautuu koirien läheisyyteen, niihin liittyvä pelon tunne vähenee.

Terapian kulku

Myös ajattelumallejaan muokkaamalla voi vaikuttaa tunteisiin ja muuttaa käyttäytymistään. Tähän käytetään erilaisia harjoituksia.

Terapiassa saat jokaisen istunnon lopussa välitehtävän, jonka teet ennen seuraavan istunnon alkua. Huolista pidetään päiväkirjaa, välttelyä pyritään purkamaan, ajatuksia muokkaamaan uudelleen ja tulkitsemaan ahdistusta virittäviä tilanteita toisin. Samalla tehdään pieniä käyttäytymiskokeita, joissa pienten harjoitusten kautta vallataan takaisin tilaa liialliselta murehtimiselta.

ahdistuskehä

Kirjautuminen

Onko sinulla jo lähete yleistyneen ahdistuneisuushäiriön nettiterapiaan? Kirjaudu Omapolku-palveluun pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Etusivulta löydät nettiterapiasi.

Jos olet saanut lähetteen ja kirjautumislinkin ennen 12.12.2018 kirjaudu alta:

Yleistyneen ahdistuneisuuden nettiterapia

Teknisiä ongelmia?

Apua Omapolku-alustan teknisiin ongelmiin voit pyytää tällä lomakkeella:

Terveyskylä.fi-asiointi

Muissa ongelmissa palvelee verkkoterapia.tuki@hus.fi

Oletko terveydenhuollon ammattilainen?

Tutustu tämän nettiterapian läheteohjeisiin​ ​

 ‭(Hidden)‬ style