Siirry pääsisältöön

Sosiaalinen media ja mielenterveys

Miten sosiaalinen media vaikuttaa mieleen? Aiheuttaako some ahdistusta tai masennusta? Haittaako some keskittymiskykyä? Onko somesta hyötyä mielenterveydelle?

Somessa on hyviä puolia. Se auttaa löytämään samanhenkisiä ihmisiä. Se myös auttaa pitämään yhteyttä kavereihin. Some on monille kiinteä osa elämää. Joillekin se on myös tulonlähde.  

Haittapuoliakin on. Some vie helposti paljon aikaa. Voi olla vaikeaa olla tarkastamatta puhelinta kymmeniä kertoja päivän aikana. Monet tarkastavat somen aina tylsistyessään ja useita kertoja muulloinkin. Voi olla vaikeaa olla erossa puhelimesta ja keskittyä ympärillä oleviin ihmisiin ja asioihin. 

Aiheuttaako some mielenterveyden ongelmia? 

Sosiaalinen media on melko uusi ilmiö. Siksi sen vaikutuksia mielen hyvinvointiin ei tunneta vielä hyvin. Somen runsaalla käytöllä on kuitenkin yhteys mielenterveyden ongelmiin. 

Mitä pidempään päivittäin viettää aikaa somessa, sitä todennäköisemmin kärsii ahdistuksesta tai masennuksesta. Somen yhteys mielenterveysoireisiin näyttäisi olevan kaksisuuntainen: 

  • Some lisää ja pahentaa mielenterveysoireita. 
  • Ahdistusoireista ja alakuloisuudesta kärsivät käyttävät somea enemmän kuin muut nuoret. 

Miten some voi aiheuttaa ongelmia? 

On mahdollista, että some lisää mielenterveyden vaikeuksia siksi, että se haittaa unta ja lisää paikallaan oloa. Riittävä uni ja liikkuminen ovat tärkeitä mielen hyvinvoinnille. 

Some lisää myös itsen vertaamista muihin. Ihmiset jakavat somessa elämästään usein vain pienen osan ja senkin kiillotetussa muodossa. Tämä aiheuttaa helposti vertailua, joka voi tuottaa alemmuudentunteita. 

Mistä tiedän, haittaako some hyvinvointiani? 

Paras mittari on oma olosi. 

Voit pohtia seuraavia asioita. Kuinka usein viimeisen vuoden aikana olet... 

  • käyttänyt paljon aikaa ajatellen somea tai suunnitellut käyttäväsi somea? 
  • tuntenut voimakasta tarvetta käyttää somea entistä enemmän? 
  • käyttänyt somea unohtaaksesi henkilökohtaisia ongelmiasi? 
  • yrittänyt vähentää somen käyttöä siinä onnistumatta? 
  • kokenut rauhattomuutta tai ahdistusta, jos sinua on estetty käyttämästä somea? 
  • käyttänyt somea niin paljon, että sillä on ollut kielteinen vaikutus koulunkäyntiisi, opiskeluusi tai töihisi? 

Jos vastauksesi herättivät sinussa huolta, on hyvä pohtia somen käyttöä yhdessä vaikka vanhemman tai muun aikuisen kanssa. He voivat tukea sinua ja kavereitasi hallitsemaan somen käyttöä.   

Miksi some koukuttaa? 

Sovellukset on suunniteltu koukuttamaan 

Käyttäjä on sosiaalisten medioiden tulonlähde. Käyttäjästä myydään tietoa esimerkiksi mainostajille.  

Jokainen somessa viettämäsi minuutti tuottaa rahaa yrityksille. Siksi eri sovellukset ja sivustot on tarkasti suunniteltu pitämään käyttäjä mahdollisimman pitkään sosiaalisen median parissa.  

Sivut ja sovellukset suunnitellaan siis tarkoituksella koukuttaviksi. 

Aivot kokevat somen käytön palkitsevaksi 

Jokainen ilmoitus, tykkäys tai uusi sisältö purskauttaa aivoihin mielihyvähormoni dopamiinia. Siksi somen parista irtautuminen on vaikeaa. Tekee mieli tarkistaa puhelin vielä kerran ja senkin jälkeen vielä kerran. 

Algoritmit pyrkivät herättämään tunteita 

Somen algoritmit myös aiheuttavat tarkoituksella erilaisia tunnereaktioita käyttäjissään. Tunnereaktiot saavat myös pysymään puhelimella pidempään. 

Erityisesti vihaisuus ja närkästyminen saavat ihmiset osallistumaan keskusteluihin tai etsimään lisää sisältöä. Siksi ahdistavat ja vihastuttavat sisällöt ovat niin yleisiä somessa. 

Onko somesta vain haittaa?

Some on myönteinen asia monien elämässä. Some  

  • auttaa pitämään yhteyttä kavereihin 
  • tarjoaa viihdettä 
  • voi olla tärkeä itseilmaisukanava 
  • voi auttaa löytämään samanhenkisiä ihmisiä. 

Somella voi olla samaan aikaan sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia elämään. Tärkeää onkin olla tietoinen siitä, miten some vaikuttaa juuri itseen.  

Pohdi tietoisesti omaa tapaasi käyttää somea! 

Miten some vaikuttaa minuun?

Alla on lueteltuna joitakin tapoja, joilla some voi vaikuttaa sinuun. Sopivatko jotkin kuvauksista sinuun? 

Miten suojautua somen haitoilta?

Tärkeintä on  

  • huomata, millaisia vaikutuksia somella on itseen 
  • pyrkiä valitsemaan tietoisesti tapa, jolla käyttää somea.  

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?

Chillaa-appi nuorille

Chillaa-appi tuo apua ahdistukseen, jännitykseen ja stressiin sekä auttaa itsevarmuuden kehittämisessä.

  • aina taskussasi tukena
  • ei kirjautumista
  • rentoutus- ja mindfulness-harjoituksia
  • vinkkejä kiperiin tilanteisiin
  • tsemppiä muilta nuorilta

Oirekyselyt

Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Omahoito-ohjelmat

Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia. 

Nettiterapiat

Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.

Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös