Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa rentoutus ja hengitys ohjelmaan!

Onko olosi stressaantunut, levoton tai kireä? Onko sinun vaikea nauttia asioista? Koetko itsesi rasittuneeksi? Etsitkö keinoja, joilla voit tukea mielesi hyvinvointia? Tutustu itseesi paremmin, opi rentoutumaan ja löydä voimavaroja arkeen.

Tähän ohjelmaan on koottu kaikki Mielenterveystalon rentoutus- ja hengitysharjoitukset. Ohjelmassa opit harjoituksia, joita voit hyödyntää arjessasi. Pohdit samalla, mitä asioita voisit muuttaa, jotta rentous olisi osa elämäntapaasi.

Tätä ohjelmaa voidaan käyttää myös terveydenhuollon yksiköissä ryhmien ja yksilötapaamisten tukena.

Onko tämä omahoito-ohjelma minua varten?

Tämä ohjelma on tarkoitettu kaikille hyvinvoinnista kiinnostuneille.

Merkitystä ei ole sillä, kärsitkö jostain tietystä sairaudesta. Rentoutus ja hengitys -ohjelma auttaa sinua rauhoittamaan kehoasi ja mieltäsi. 

Paras aika tutustua ohjelmaan on silloin, kun levoton olo tai stressioireet eivät ole liian voimakkaita.

Voit käyttää omahoito-ohjelmaa 

  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat sinulle parhaiten
  • edeten haluamaasi tahtia - vaikka pikkuhiljaa pieninä paloina
  • palaten yhä uudelleen sinua kiinnostaviin sisältöihin 
  • iästä riippumatta
  • ilmaiseksi
  • täysin nimettömästi - ei tarvitse syöttää henkilötietoja mihinkään

Tavoitteemme on, että tietoa ja apua on saatavilla kaikille nopeasti, saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä.

Mikä omahoito-ohjelma on? 

Omahoito-ohjelma 

  • perustuu tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin  
  • koostuu kolmesta osiosta  
  • sisältää tietoa, konkreettisia neuvoja ja harjoituksia, jotka auttavat arjessa   

Huom! Jos koet että oireesi ovat vakavia, älä epäröi lisäksi hakea apua! 

Muistilista aloitukseen 

Missä vain, milloin vain  

Ohjelma on saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa, ja materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Katso videoita kännykälläsi, tai vietä kahvitauon mittainen hetki tietokoneella tankaten tietoa aiheesta. 

Kokonaan tai osissa  

Ohjelman läpikäyntiin kuluu yhteensä useampi tunti. Koko ohjelmaa ei kuitenkaan tarvitse käydä läpi yhdellä kerralla. Voit halutessasi keskittyä vain niihin osiin, jotka koet mielenkiintoisimmiksi ja omaan tilanteeseesi sopivimmiksi.  

Sinulla on mahdollisuus muutokseen 

Olet pian aloittamassa ohjelmaa, josta saat tukea ja työkaluja tilanteeseesi. Hienoa, että toimit itsesi parhaaksi. Ohjelma auttaa sinua kohti haluamaasi elämää.  

On normaalia, jos ohjelma tuntuu välillä haastavalta. Tämä kuuluu asiaan, kun pyrit pysyviin muutoksiin. Ole siis itsellesi armollinen. Tee ohjelmaa sopivissa paloissa, ja pidä palauttavia taukoja.  

Ohjelma rakentuu seuraavista osioista

1. MISTÄ ON KYSE?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa mielen hyvinvoinnista ja siitä, miten hyvinvointia voi parantaa rentoutuksen ja hengityksen avulla.

2. HARJOITUKSIA

Toisessa osiossa lähdet kohti muutosta. 

Haastat ajatuksiasi ja toimintamallejasi. Saat konkreettisia neuvoja siitä, miten voit edetä. 

3. EVÄITÄ JATKOON

Viimeisessä osiossa suuntaat mieltä kohti tulevaa. 

Saat tietoa mielihyvän lisäämisestä arkeen sekä ohjeita jatkoa varten.