Siirry pääsisältöön

Moninaisuuden huomioiminen työssäoppimisjaksolla

Moninaisuutta huomioivassa yhteisössä jokainen saa olla oma itsensä ja tuntea kuuluvansa joukkoon. Kaikkien yksilöllisyyttä, taustaa ja tarpeita kunnioitetaan. Moninaisuus on voimavara, joka rikastuttaa oppimista, vuorovaikutusta ja koko yhteisön hyvinvointia.

Tiivistelmä

  • Moninaisuus tarkoittaa kaikkia niitä yksilöllisiä ominaisuuksia ja taustoja, jotka tekevät ihmisistä ainutlaatuisia.
  • Moninaisuuden huomioiminen lisää yhteisön hyvinvointia sekä tukee yksilön itsetuntoa ja oppimista.
  • Oppilaitoksissa ja työssäoppimispaikoissa moninaisuus huomioidaan konkreettisin keinoin, kuten esteettömyydellä, osallistamisella ja yhdenvertaisuussuunnitelmilla.
  • Ennakkoluulojen tunnistaminen ja niiden ehkäisy ovat tärkeitä, jotta kaikki voivat kokea olevansa hyväksyttyjä ja arvostettuja.

Tältä sivulta löydät vinkkejä moninaisuuden huomioimiseen oppilaitoksessa ja työssäoppimisjaksolla.

Moninaisuus viittaa kaikkiin niihin ominaisuuksiin ja tekijöihin, jotka tekevät meistä ainutlaatuisia yksilöitä. Se voi näkyä esimerkiksi iässä, sukupuoli-identiteetissä, kulttuurisessa taustassa tai kielessä. Moninaisuus ei rajoitu vain ulkoisesti havaittaviin piirteisiin, vaan ulottuu syvälle persoonallisuuteen, ajattelutapoihin, arvoihin, taitoihin ja elämänkokemuksiin.

Moninaisuuden ulottuvuuksia

  • Yksilöllinen elämänhistoria: Koulutus, työhistoria, harrastukset, muistot, kokemukset.
  • Yksilöllisten piirteiden moninaisuus: Luonteenpiirteet, temperamentti, ulkonäkö, pituus, kengän koko jne.
  • Toimintatapojen moninaisuus: Oppimistyylit, työskentelytavat, elämäntavat, taidot.
  • Ajattelun ja ideologian moninaisuus: Arvot, maailmankatsomus, poliittiset näkemykset.
  • Ikään liittyvä moninaisuus: Eri ikävaiheet, kehitystehtävät, elämänkokemus, osaaminen.
  • Toimintakykyyn liittyvä moninaisuus: Fyysiset ja psyykkiset kyvyt, vammaisuus, neurokirjo, terveydentila.
  • Kulttuurinen moninaisuus: Alueellinen tausta (Suomen sisällä ja kansainvälisesti), perhetausta, traditiot, kieli, uskonto, etninen tausta.
  • Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus: Sukupuoli-identiteetti, sukupuolen ilmaisu, seksuaalinen suuntautuminen.

Väestörakenteen muutokset, kansainvälistyminen ja liikkuvuuden lisääntyminen tekevät yhteisöistämme yhä moninaisempia. Tämä kehitys lisää tarvetta ymmärtää ja arvostaa erilaisuutta.

Moninaisuuden huomioiminen luo hyvinvointia

Moninaisuuden huomioiminen ja arvostaminen tarkoittaa, että itse kukin tulee hyväksytyksi sellaisena kuin on, mikä on tärkeää itsetunnon ja hyvinvoinnin kannalta. Kun jokainen kokee tulevansa hyväksytyksi omana itsenään, syntyy psykologisesti turvallinen oppimisympäristö. Moninaiset taustat ja kokemukset tuovat myös uusia näkökulmia, jotka kehittävät ajattelua ja empatiaa.

Valitettavasti ihmisten välistä erilaisuutta ei aina hyväksytä, ja siihen voi liittyä kiusaamista tai syrjintää. Nämä ovat riskejä itsetunnon ja hyvinvoinnin kannalta. Epäasiallisesta kohtelusta on aina tärkeää puhua, eikä asioiden kanssa kannata jäädä yksin.

On hyvä tietää, että vähemmistöryhmiin kuuluvat voivat kokea myös vähemmistöstressiä. Tämä tarkoittaa kuormitusta, joka johtuu omaa vähemmistöä koskevien ennakkoluulojen kohtaamisesta ja käsittelemisestä.

Moninaisuuden huomioiminen oppilaitoksessa

Moninaisuutta huomioiva oppilaitos on ympäristö, jossa kaikkien yksilöllisyys, taustat ja tarpeet otetaan huomioon arjen toiminnassa, opetuksessa ja yhteisön vuorovaikutuksessa. Tällaisessa yhteisössä moninaisuus nähdään voimavarana ja yhdenvertaisuus toteutuu käytännössä.

Moninaisuuden huomiointi toteutuu opiskeluyhteisöissä nuorten ja aikuisten arkisissa kohtaamisissa. Kaikki ovat vastuussa siitä, että opiskeluympäristö on kunnioittava, yhdenvertainen ja turvallinen. Tällöin muodostuu ilmapiiri, jossa jokainen voi olla oma itsensä, mikä on merkityksellistä itsetunnon, osallisuuden kokemusten ja hyvinvoinnin kannalta.

Oppilaitoksissa on tärkeää tunnistaa mahdollisia ennakkoluuloja ja niiden vaikutusta yhteisöön.

Oppilaitoksissa moninaisuutta voidaan huomioida monin konkreettisin keinoin, jotka tukevat yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja turvallista oppimisympäristöä.

Tässä keskeisiä keinoja:

  • Turvallisen ja kaikille avoimen ilmapiirin rakentaminen.
  • Yhdenvertaiset oppimismahdollisuudet.
  • Moninaisuuden näkyväksi tekeminen.
  • Osallisuuden vahvistaminen.
  • Esteettömyyden ja saavutettavuuden varmistaminen.
  • Epäasialliseen kohteluun puuttuminen matalalla kynnyksellä.

Moninaisuuden huomioiminen työssäoppimisjaksolla

Moninaisuus työpaikoilla tarkoittaa sitä, että työyhteisössä on erilaisia ihmisiä, joilla on erilaisia taustoja, kokemuksia, näkökulmia ja ominaisuuksia.

Kun opiskelija tulee työssäoppimisjaksolle, hän on moninaisuuden näkökulmasta yhteisön uusi jäsen, rooliltaan opiskelija sekä iältään nuori, jolla on vain vähän kokemusta työelämästä. Lisäksi hänellä on oma perhetilanteensa, kieli- ja kulttuuritaustansa, sukupuoli-identiteettinsä, terveyden tilansa, toimintakykynsä, tapansa oppia, persoonallisuutensa ja paljon muuta. Aivan kuten on sinulla itselläsi ja kaikilla työyhteisön toimijoilla.

Työyhteisön jäsenillä saattaa olla ennakkoluuloja työssäoppimisjaksolle tulevasta opiskelijasta. On tärkeää, että opiskelija saa suorittaa työssäoppimisjakson ilman, että häneen kohdistuu ennakkoluuloja.

Moninaisuutta huomioivan työpaikan työkaluja ovat esimerkiksi:

  • Tasa-arvosuunnitelma.
  • Yhdenvertaisuussuunnitelma.
  • Turvallisemman tilan periaatteet.
  • Varhaisen puuttumisen malli.
  • Työn mukauttaminen osaamistasoon sopivaksi.
  • Työn tekemistä tukevat apuvälineet.
  • Hiljainen tila.

Vinkkejä työpaikkaohjaajille moninaisuuden huomioimiseen

Katso myös

Milloin ja mistä apua?

Apua kannattaa hakea matalalla kynnyksellä.

Ammattilaisen apu

Ammattilaisen apu on tarpeen etenkin silloin, jos omat voimavarat, omahoidolliset ohjeet ja läheisten tuki ei riitä. Ammattilainen kuuntelee ja tukee. Yleensä pyritään myös löytämään yhdessä uusia näkökulmia ja keinoja hankalan tilanteen käsittelyyn.

Apua voi hakea esimerkiksi

  • opiskeluhuollosta (terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi)
  • hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista (esim. terveyskeskus)
  • opinto-ohjaajalta
  • erityisopettajalta

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?

Oirekyselyt

Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Omahoito-ohjelmat

Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.

Nettiterapiat

Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.

Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös