Nepsypiirteisen opiskelijan tukeminen työssäoppimisjaksolla
Tiivistelmä
- Nepsypiirteitä voi esiintyä lieväasteisina. Ne voivat myös kuormittaa nuoren arkea päivittäin.
- Nepsypiirteet voivat mahdollistaa ainutlaatuisia tapoja ajatella, toimia ja oppia.
- Työssäoppijan vahvuuksien hyödyntäminen ja myönteinen palaute ovat tärkeitä.
Tältä sivulta löydät vinkkejä nepsypiirteisen opiskelijan tukemiseen työssäoppimisjaksolla.
Neurokehitykselliset piirteet ovat synnynnäisiä ja usein perinnöllisiä ominaisuuksia. Niiden taustalla on aivojen tietynlainen tapa käsitellä ympäristöstä tulevaa tietoa ja reagoida siihen. Tämä vaikuttaa käyttäytymiseen sekä tapaan olla vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa.
Neurokehityksellisistä piirteistä käytetään tässä tekstissä yleisluonteista lyhennelmää nepsypiirteet.
Nepsypiirteet ilmenevät yksilöllisinä tapoina havaita, ajatella, tuntea ja toimia arjessa. Jos piirteet ovat voimakkaita ja haittaavat pitkäaikaisesti selviämistä arjessa, voi taustalla olla neurokehityksellinen häiriö.
Vaikeuksia voi ilmetä ilman, että kyseessä on neurokehityksellinen häiriö. Monet kokevat ohimeneviä haasteita, kuten keskittymisvaikeuksia tai sosiaalisia haasteita.
Kuormittava elämäntilanne, univaje, epäterveelliset ruokailutottumukset, vähäinen liikunta, liiallinen ruutuaika tai jatkuva stressi voivat vaikeuttaa keskittymistä, arjen hallintaa ja tunteiden säätelyä.
Nepsypiirteisiin liittyy vahvuuksia ja haasteita
Arjessa, opinnoissa ja työelämässä nepsypiirteet voivat näkyä eri tavoin ja eri laajuisina. Sama piirre voi olla sekä vahvuus että haaste, riippuen ympäristöstä.
On tärkeää tunnistaa opiskelijan yksilölliset nepsypiirteet ja ymmärtää niiden vaikutus opiskelijan toimintaan. Ennen kaikkea on tärkeää huomata mahdollinen tuen tarve, jotta nepsypiirteet eivät turhaan aiheuta toiminnalle rajoitteita.
Esimerkiksi aistiherkällä opiskelijalla voi olla vaikeuksia keskittyä hälyisässä ja liian kirkkaassa tilassa. Keskittyminen voi kuitenkin sujua ongelmitta pienessä ja rauhallisessa työtilassa.
Miten haasteet voivat näkyä opiskelussa ja työssäoppimisessa?
Nepsypiirteet eivät ole este opiskelusta tai työssäoppimisjaksosta suoriutumiselle, mutta ne saattavat tuoda lisäkuormitusta opiskelijalle.
Pienilläkin muutoksilla ja uudenlaisilla toimintatavoilla voidaan helpottaa opiskelijan keskittymistä, vahvistaa hänen motivaatiotaan tai tukea vuorovaikutusta. On tärkeää suhtautua joustavasti ja avoimesti uudenlaisten toimintatapojen kokeiluun.
Nepsypiirteet voivat näkyä erityisesti seuraavilla osa-alueilla:
Keskittyminen ja tarkkaamattomuus
- Tarkkaavuuden ja keskittymisen säätelyn vaikeudet ovat yksi ADHD:n ydinoireista.
- Vaikeutena voi olla tarkkaavuuden suuntaaminen olennaisiin asioihin.
- Häiriöherkkyys tekee työskentelystä yleensä katkonaista ja lyhytjänteistä.
- Tavaroiden hukkaaminen ja tärkeidenkin asioiden unohtaminen on tyypillistä.
Toiminnanohjaus ja ajanhallinta
- Tehtäviin tarttuminen, aikataulujen hahmottaminen tai kokonaisuuksien suunnittelu voivat tuottaa vaikeuksia.
- Järjestelmällinen toiminnan suunnittelu, aloittaminen, toteutus ja loppuunsaattaminen on usein vaikeaa. Asioiden tekeminen voi keskeytyä.
- Virheiden huomaaminen ja korjaaminen voi olla vaikeaa.
- Toiminta saattaa olla impulsiivista ja tilanteeseen sopimatonta.
- Toiminta ja ajattelu voivat vaikuttaa jäykältä ja joustamattomalta.
- Tehtävät kasaantuvat helposti ja epäjärjestelmällisyys stressaa.
Vuorovaikutus ja tunteiden säätely
- Nepsypiirteinen voi kokea sosiaaliset tilanteet haastavina ja nopeasti väsyttävinä.
- Tämä voi näkyä esimerkiksi sosiaalisista tilanteista vetäytymisenä, joustamattomuutena vuorovaikutustilanteissa ja vaikeutena tunnistaa tai ilmaista omia tunteitaan.
- Vuorovaikutus voi olla myös impulsiivista, jolloin keskeyttäminen, päälle puhuminen tai vaikeus kuunnella toista korostuvat.
- Tunteiden säätelyn haasteet voivat näkyä nopeina mielialan vaihteluina, turhautumisena tai räjähtävänä reagointina arjen vastoinkäymisiin.
Aistien kuormittuminen
- Nepsypiirteisellä opiskelijalla aistikuormitus voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kirkkaat valot, kovat äänet tai vilkkaat paikat tuntuvat epämiellyttäviltä ja uuvuttavilta.
- Aistikuormitus vaikeuttaa usein keskittymistä ja oppimista.
Vinkit opiskelijan tukemiseen:
Katso myös
Milloin ja mistä apua?
Ammattilaisen apu
Ammattilaisen apu on tarpeen etenkin silloin, jos omat voimavarat, omahoidolliset ohjeet ja läheisten tuki ei riitä. Ammattilainen kuuntelee ja tukee. Yleensä pyritään myös löytämään yhdessä uusia näkökulmia ja keinoja hankalan tilanteen käsittelyyn.
Apua voi hakea esimerkiksi
- opiskeluhuollosta (terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi)
- hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista (esim. terveyskeskus)
- opinto-ohjaajalta
- erityisopettajalta
Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?
Oirekyselyt
Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.
Omahoito-ohjelmat
Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.
Nettiterapiat
Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.
Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.