Luottamus työyhteisössä
Luottamus työyhteisössä tarkoittaa varmuutta siitä, että työyhteisön jäsenet toimivat rehellisesti, avoimesti ja oikeudenmukaisesti. Työyhteisön jäsenet hoitavat vastuunsa ja pitävät lupauksensa. He tukevat ja kunnioittavat toisiaan sekä tekevät päätöksiä yhteisen hyvän eteen.
Luottamusta työyhteisössä lisää myös työyhteisön jäsenten yhteinen ymmärrys työn tavoitteista ja toimintatavoista.
Miten työntekijä voi vaikuttaa?
Työntekijä voi monin tavoin edistää ja vahvistaa keskinäistä luottamusta työyhteisössä.
- Ole luotettava. Pidä lupauksesi ja hoida tehtäväsi ajallaan ja hyvin. Jos tiedät, ettet voi pitää lupaustasi, ilmoita siitä mahdollisimman ajoissa ja kerro syy.
- Myönnä virheesi. Ole avoin ja rehellinen viestinnässäsi. Kun ongelmia ilmenee, kerro niistä ja etsi ratkaisuja yhdessä muiden kanssa.
- Osoita kiinnostusta kollegojesi näkemyksiin ja tuntemuksiin. Aktiivinen kuuntelu osoittaa, että arvostat heidän ajatuksiaan.
- Anna ja ota vastaan palautetta rakentavasti. Sekä positiivisen että rakentavan palautteen vastaanottaminen vahvistaa luottamusta.
- Tunne rajasi. Arvioi realistisesti suoriutumistasi ja aikataulujasi. On parempi olla rehellinen kuin luvata liikaa ja pettää odotukset. Voit myös sanoa ei.
- Osoita empatiaa. Pyri ymmärtämään muiden tunteita ja näkökulmia. Tämä osoittaa, että välität heistä.
- Ole aito. Sano mitä ajattelet. Älä oleta, vaan kysy. Näin toimimalla luot ympäristön, jossa muutkin voivat olla avoimia ja aitoja.
- Auta ja tue kollegoitasi erityisesti haastavissa tilanteissa. Tällainen solidaarisuus rakentaa syvää luottamusta.
- Älä juoruile tai puhu pahaa muista. Selän takana puhuminen rapauttaa luottamusta.
- Pyri työskentelemään yhdessä muiden kanssa, etsi yhteisiä ratkaisuja. Yhteistyön kautta syntyy yhteisymmärrystä ja keskinäistä kunnioitusta.
Miten esihenkilö voi vaikuttaa?
Esihenkilöllä on keskeinen rooli työyhteisön keskinäisen luottamuksen rakentamisessa ja ylläpitämisessä.
- Ole esimerkkinä. Toimi itse tavalla, jota odotat myös työntekijöiltäsi. Ole rehellinen, avoin ja johdonmukainen.
- Kommunikoi avoimesti. Jaa tietoa avoimesti ja ajoissa. Älä salaile asioita. Kerro myös vaikeista asioista.
- Kuuntele aktiivisesti. Osoita kiinnostusta työntekijöiden ajatuksiin ja huoliin. Anna heille tilaa ilmaista itseään ja ottaa osaa päätöksentekoon.
- Anna tunnustusta ja kiitä työntekijöitä heidän panoksestaan ja saavutuksistaan.
- Luo ympäristö, jossa työntekijät tuntevat olonsa mukavaksi tulla juttelemaan tai jakamaan huolensa.
- Anna palautetta rehellisesti mutta kannustavasti. Ole myös avoin saamaan palautetta.
- Edistä yhteistyötä ja tiimityöskentelyä. Se voi auttaa parantamaan suhteita ja luottamusta työntekijöiden välillä.
- Tarjoa mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja koulutukseen. Tämä osoittaa, että arvostat työntekijöitäsi ja haluat tukea heidän urakehitystään.
- Ymmärrä työntekijöidesi tuntemuksia ja ole tukena vaikeina aikoina. Osoita empatiaa.
- Tee päätökset oikeudenmukaisesti. Käytä päätöksenteossa selkeitä perusteita. Varmista, että kaikki työntekijät tietävät, mihin päätökset perustuvat.
- Rakenna luottamusta pitkäjänteisesti. Luottamus ei synny yhdessä yössä. Ole johdonmukainen ja pitkäjänteinen.
Miten työterveydenhuolto voi vaikuttaa?
Työterveydenhuolto voi tukea organisaatioita lisäämään työyhteisön keskinäistä luottamusta monin eri tavoin.
- Suorittamalla säännöllisiä työhyvinvointikyselyjä työterveyshuolto voi tunnistaa mahdollisia haasteita sekä alueita, joilla keskinäistä luottamusta voisi vahvistaa.
- Työterveydenhuolto voi ohjata ja neuvoa esihenkilöitä ja työntekijöitä keskinäisen luottamuksen edistämiseksi. Tämä voi sisältää keskusteluja työyhteisön dynamiikasta, kommunikaatiosta ja yhteistyöstä.
- Tarjoamalla henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa työntekijöille voidaan edistää yksilön hyvinvointia. Sen kautta voidaan myös parantaa työyhteisön dynamiikkaa.
- Työterveydenhuolto voi tehdä yhteistyötä henkilöstöhallinnon, työsuojelun, organisaation johtamisen sekä muiden sidosryhmien kanssa luottamuksen parantamiseksi.
Muista
Työntekijä
Keskinäisen luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen on jatkuva prosessi. Se vaatii jokaiselta työyhteisön jäseneltä panostusta ja vastuun ottamista.
Yksittäisen työntekijän toiminta voi vaikuttaa merkittävästi koko työyhteisön ilmapiiriin ja luottamuksen tasoon suuntaan tai toiseen.
Esihenkilö
Esihenkilön toiminta vaikuttaa suuresti työyhteisön ilmapiiriin. Keskinäisen luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen edellyttää esihenkilöltä jatkuvaa panostusta ja sitoutumista avoimeen, rehelliseen ja kannustavaan johtamiseen.
Luottamusta työyhteisössä lisää myös työntekijöiden ymmärrys siitä, mitä heiltä odotetaan. Esihenkilön ja työntekijän hyvä käydä läpi työntekijän henkilökohtaiset tavoitteet esimerkiksi kehityskeskustelussa.
Työterveydenhuolto
Keskinäisen luottamuksen edistäminen on monimutkainen ja monitahoinen tehtävä. Se vaatii eri toimijoilta yhteistyötä ja sitoutumista.
Työterveydenhuollon asiantuntemus ja lähestymistapa voivat olla merkittäviä tekijöitä luottamuksen edistämisessä.
Hyödyllisiä linkkejä
Kompassi-työkirja on Kevan julkaisu omaa osaamistaan ja suuntaansa pohtivalle työntekijälle.
Tämä sisältö on tehty yhteistyössä Kevan kanssa.