Työpaja – Työyksinäisyys työyhteisössä
Tietoa tästä työpajasta
Kesto
- 2 tuntia
Tavoite
- Osallistuja ymmärtää yksinäisyyden ilmiötä ja löytää keinoja sen vähentämiseen
Kenelle
- Työyhteisöt, tiimit
Työpajan tarvikkeet
- Isot post-it-laput (A5koko)
- Teippi
- Eriväriset tussit ja kynät
- Halutessasi myös PowerPoint-esitys, jossa työpajan ohjeet
Nettisivulta tulostettavat materiaalit
- Työntekijätarinat
- “Onnistunut työpäivä” -keskustelukysymykset
- Tulosta tarvittaessa tämä nettisivu itsellesi ohjeeksi.
Työpajan kuvaus
Työpaja tarjoaa konkreettisia keinoja rakentaa osallistavampaa ja myötätuntoisempaa työarkea erityisesti nuorten ja uusien työntekijöiden näkökulmasta.
Ilmiötyöpajan tarkoituksena on pysähtyä olemassa olevan tiedon, merkitysten ja kokemusten äärelle. On lupa olla ei-tietämätön ja etsiä tietoa työkavereilta, sekä oivaltaa yhdessä.
Tarkoituksena ei ole pelkästään ideointi vaan toisten kokemusten kuuntelu ja vastaanottaminen.
Työpajassa kiinnitetään erityistä huomiota nuorten ja uusien työntekijöiden kokemuksiin, koska tutkimusten mukaan he kokevat työyksinäisyyttä muita enemmän.
Mitä työyhteisö voi saada tästä työpajasta?
Tämä työpaja tarjoaa työyhteisölle mahdollisuuden
- tiedostaa työyksinäisyyden ilmiönä
- lisätä ymmärrystä työyksinäisyyden kokemuksista eri näkökulmista
- vahvistaa vuorovaikutusta ja empatiaa työyhteisön jäsenten välillä
- tunnistaa käytäntöjä ja asenteita, jotka voivat tahattomasti ylläpitää ulkopuolisuuden kokemusta
- luoda konkreettisia ideoita ja pieniä kokeiluja, joilla lisätään yhteenkuuluvuuden tunnetta
- tukea hyvinvointia ja sitoutumista työpaikkaan.
Työpajan kulku
Ennakkovalmistelut
- Tulosta kaikki yllä mainitut materiaalit: varmista, että niitä on riittävästi osallistujille.
- Lataa PowerPoint-esitys valmiiksi koneelle ja testaa, että se aukeaa ongelmitta.
- Laita tarvikkeet työpajatilaan valmiiksi työskentelyä varten: Aseta post-it-laput, tussit ja kynät pöydille. Jätä teippi ja ylimääräiset Post-it-laput helposti saataville.
- Tarkista, että huoneessa on toimiva näyttö/projektori esitystä varten ja että ääni- ja verkkoyhteydet toimivat, jos niitä tarvitaan.
- Kirjoita erillisille ja erivärisille Post-it-lapuille seuraavat sanat: Yksinäisyys, työ, työyksinäisyys. Kiinnitä nämä laput seinälle niin, että jokaisen ympärille jää runsaasti tyhjää tilaa. Osallistujat kiinnittävät myöhemmin omia Post-it-lappujaan tähän tyhjään tilaan.
1. Ennen työpajan alkua (5 min)
- Esittele työpajan tavoite ja kulku. Voit hyödyntää valmista alustusta työyksinäisyydestä aiheeseen virittäytymiseen.
- Korosta, että yksinäisyyden kokemuksia työssä voi olla kaikilla, mutta erityisesti nuorilla ne ovat yleisiä.
2. Ryhmiin jakautuminen (10 min)
- Jaa osallistujat ryhmiin sattumanvaraisesti esimerkiksi: “jako neljään”, niin että läheisimmät työkaverit eivät ole samassa ryhmässä.
- Jos osallistujat eivät ole toisille entuudestaan tuttuja, pyydä heitä käymään tutustumiskierros, jossa jokainen kertoo nimensä. Tämän jälkeen heidän tehtävänään on etsiä yksi yhdistävä tekijä ryhmässä. Yhdistävä tekijä ei saa olla sukupuoli, tehtävä tai työpaikka.
- Ryhmät esittelevät kaikille heitä yhdistävän tekijän.
- Ryhmä valitsee kirjurin, jonka tehtävä on kirjoittaa muistiinpanoihin ryhmän keskustelut.
3. Virittäytyminen aiheeseen (15 min + 5 min purku)
- Pyydä jokaista osallistujaa ottamaan kolme (tai useampi) Post-it-lappu.
- Käytä kolmea eri väriä, yksi väri kutakin teemaa varten: Yksinäisyys, työ ja työyksinäisyys.
- Ohjeista osallistujia kirjoittamaan jokaiseen lappuun sanoja tai ajatuksia, jotka heille tulee mieleen kyseisestä teemasta.
Yksi teema per lappu, eli kolme lappua = kolme teemaa. - Tarkenna, että kaikki ”yksinäisyys”-laput, ”työ”-laput ja ”työyksinäisyys”-laput ovat samaa väriä. Näin laput tunnistaa myöhemmin helpommin, kun ne kiinnitetään seinälle.
- Kun kaikki on valmista, ohjeista osallistujat kiinnittämään omat lappunsa seinällä olevan vastaavan sanan ympärille.
- Anna heille hetki aikaa katsella, millaisia sanoja ja ajatuksia seinälle on kertynyt. Voit pyytää osallistujia lukemaan toistensa lappuja. Tässä voidaan nousta kiertämään seinille kiinnitettyjä lappuja.
- Siirry sen jälkeen ryhmäkeskusteluun. Osallistujat voivat tulla katsomaan kyseisen seinän lappuja ja pohtia:
”Mitä ajatuksia heräsi?”
”Mikä mahdollisesti kosketti?”
”Tuliko vastaan uusia näkökulmia?”
”Mitä viet tästä omaan työhösi/tiimiisi/kollegoillesi?”
4. Työskentelyvaihe ryhmäkeskusteluna (20 min + 5 min purku).
Kirjuri kirjaa keskustelua ja lukee ryhmälle yhden kysymyksen kerrallaan:
- Mitä työnantajien/esihenkilöiden/työkavereiden olisi sinun mielestäsi tärkeää ymmärtää (nuorten kokemasta) yksinäisyydestä työpaikoilla?
- Esittele työntekijätarinat. Sen jälkeen ryhmät valitsevat, mitä tarinaa he haluavat käyttää pohjana tehtävässä.
- Minkälaisissa tilanteissa tarinoiden henkilöt voivat sinun mielestäsi kokea yksinäisyyttä työssä?
- Minkälaisia sanoja tai ilmauksia tarinoiden henkilöt voisivat käyttää kuvaillessaan muille yksinäisyyden kokemuksiaan?
Tauko (5 min)
5. Ohjeista jokaisen ryhmän kirjuria lukemaan tämä teksti uskomuksista ääneen.
”Pitkään jatkuneessa yksinäisyyden kokemuksessa ajatukset itsestä ja muista ihmisistä voivat muuttua niin, että ne hankaloittavat ja estävät muihin tutustumista. Uskomukset ovat syvään juurtuneita ajatuksia, joita pidämme totena ilman, että kyseenalaistamme niitä.”
Uskomuksia voivat olla esimerkiksi:
- “Muiden mielestä olen epäkiinnostava, joten turha yrittää tutustua heihin.”
- “Miksi kertoisin itsestäni, kun kukaan ei kuitenkaan ymmärrä.”
- “Muut eivät puhu mistään minua kiinnostavasta asiasta.”
- “Jos kerron itsestäni työkavereilleni, niin he pitävät minua outona.”
- ”Minulla ei voi olla mitään yhteistä itseäni vanhemman työkaverin kanssa.”
- ”Olen häiriöksi, jos menen muiden seuraan kahvitauolla.”
- “Olen epäpätevä, jos pyydän apua esihenkilöltä.”
Minkälaisia muita uskomuksia tarinoiden henkilöillä voisi olla, jotka tekevät tutustumisen uusiin työkavereihin vaikeaksi?
6. Onnistunut työpäivä (n. 20 min)
- Keskustelkaa pienryhmässä alla olevien kysymysten pohjalta:
”Miten tarinan henkilö kokee onnistumisen työssä?”
Mikä saa hänet tuntemaan itsensä ylpeäksi ja osaavaksi työpäivän jälkeen?
”Miten tarinan henkilö suhtautuu työpaikalla saamaansa apuun?”
Millaisissa tilanteissa hän on pyytänyt apua esihenkilöltään tai työkavereiltaan? Miten hän suhtautuu avunpyytämiseen?
”Miten työyhteisön tuki vaikuttaa tarinan henkilön onnistumisen kokemukseen?”
Miten vuorovaikutus työkavereiden kanssa vaikuttaa hänen suoriutumiseensa ja itsetuntoonsa?
”Miten onnistunut työpäivä vaikuttaa tarinan henkilön yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tunteisiin?”
Vähentääkö se näitä tunteita ja parantaako se hänen suhdettaan työpaikkaan ja muihin ihmisiin?
- Kirjoittakaa keskustelun pohjalta ryhmänä tarina valitsemanne henkilön onnistuneesta työpäivästä.
- Käyttäkää isompia Post-it-lappuja tai fläppipaperia. Tarinan ei tarvitse olla pitkä. Se voi olla yksittäisiä lauseita tai sanoja. Tärkeintä on, että se kertoo henkilön onnistumisen kokemuksesta.
7. Lopetus: Miten työpajan tuloksia hyödynnetään? (10 min)
- Käykää yhdessä läpi:
”Mikä on fiilis, miltä työskentely tuntui?”
”Mikä oli yllättävää tai koskettavaa?”
”Mitä uutta opimme?”
”Miten näitä oivalluksia voisi hyödyntää omassa työyhteisössä?” - Sovi jatkotoimenpiteistä:
”Mitä ideaa kokeilla käytännössä?”
”Kuka tai ketkä lähtevät viemään ideaa eteenpäin?”
”Milloin pysähdytään uudelleen asian äärelle? Oliko kokeilu onnistunut? Minkälaisia kokemuksia työntekijöillä on siitä?” - Tavoitteena on, että työpaja ei jää irralliseksi hetkeksi, vaan sen pohjalta syntyy pieniä tekoja, jotka vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja vähentävät työyksinäisyyttä.
- Kiitä osallistujia: ”Kiitos osallistumisesta ja ajatustenne jakamisesta! Jokaisen panos on tärkeä yhteisöllisyyden rakentamisessa.”
Materiaalit
Työntekijätarinat
Voit katso työntekijä tarinat tästä tai tulostaa pdf-tiedostot alta.
Lue lisää
Tämä sisältö on osa välittävän työyhteisön osallistavia työkaluja. Tutustu yhteisöllisyyttä lisääviin työkaluihin täällä:
Sinua voi kiinnostaa myös:
Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa
Oirekyselyt
Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.
Omahoito-ohjelmat
Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.
Nettiterapiat
Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.
Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.