Workshop - Arbetsrelaterad ensamhet i gemenskapen
Information om workshopen
Tid
2 timmar
Mål
Deltagaren förstår fenomenet ensamhet och hittar sätt att minska den
För vem
Arbetsplatser, team
Material för workshopen
- Stora post-it-lappar (A5-format)
- Tejp
- Färgpennor och tuschpennor i olika färger
- Om du vill, PowerPoint-presentationen med workshopens instruktioner
Material som kan skrivas ut från webbplatsen
- Medarbetarberättelser
- Diskussionsfrågor för ”Lyckad arbetsdag”
- Skriv ut denna webbsida som instruktion vid behov.
Työpajan kuvaus
Beskrivning av workshopen
Workshopen erbjuder konkreta sätt att skapa en mer inkluderande och medkännande arbetsvardag, särskilt ur unga och nya medarbetares perspektiv.
Syftet med fenomenworkshopen är att stanna upp vid befintlig kunskap, betydelser och erfarenheter. Det är tillåtet att inte veta och att söka information från kollegor samt att få insikter tillsammans.
Avsikten är inte enbart att generera idéer utan att lyssna på och ta emot andras erfarenheter.
I workshopen läggs särskild vikt vid unga och nya medarbetares erfarenheter, eftersom forskning visar att de upplever arbetsrelaterad ensamhet mer än andra.
Vad kan arbetsgemenskapen få ut av den här workshopen?
Den här workshopen ger en möjlighet för arbetsgemenskapen
- att lära sig om arbetsrelaterad ensamhet som fenomen
- att öka förståelsen för upplevelsen av arbetsrelaterad ensamhet ur olika perspektiv
- att stärka interaktionen och empatin mellan medlemmarna i arbetsgemenskapen
- att identifiera praxis och attityder, som oavsiktligt kan upprätthålla upplevelsen av att vara utanför
- skapa konkreta idéer och små prövningar för att öka känslan av tillhörighet
- främja välbefinnande och engagemang på arbetsplatsen.
Workshopens gång
Förberedelser
- Skriv ut allt material som nämnts ovan: se till att det finns tillräckligt för alla deltagare.
- Ladda ner PowerPoint-presentationen till datorn och kontrollera att den öppnas utan problem.
- Placera materialet i workshoprummet redo för arbete: lägg post-it-lappar, tuschpennor och pennor på borden. Lämna tejp och extra post-it-lappar lätt tillgängliga.
- Kontrollera att rummet har en fungerande skärm/projektor för presentationen och att ljud- och nätverksanslutningar fungerar om de behövs.
- Skriv följande ord på separata post-it-lappar i olika färger: Ensamhet, arbete, arbetsrelaterad ensamhet. Fäst dessa lappar på väggen så att det finns gott om tomt utrymme runt varje ord. Deltagarna kommer senare att fästa sina egna post-it-lappar i detta tomma utrymme.
1. Före workshopens start (5 min)
- Presentera workshopens mål och upplägg. Du kan använda en färdig introduktion om arbetsrelaterad ensamhet för att skapa stämning.
- Betona att upplevelser av ensamhet i arbetet kan drabba alla, men är särskilt vanliga bland unga.
2. Indelning i grupper (10 min)
- Dela in deltagarna i grupper slumpmässigt, till exempel: ”dela in i fyra”, så att de närmaste kollegorna inte hamnar i samma grupp.
- Om deltagarna inte känner varandra sedan tidigare, be dem göra en presentationsrunda där alla säger sitt namn. Därefter ska de hitta en gemensam nämnare i gruppen. Den gemensamma nämnaren får inte vara kön, arbetsuppgift eller arbetsplats.
- Grupperna presenterar för alla vilken gemensam nämnare de hittat.
- Gruppen väljer en sekreterare som ska skriva ner gruppens diskussioner.
3. Introduktion till ämnet (15 min + 5 min sammanfattning)
- Be varje deltagare ta tre (eller fler) post-it-lappar.
- Använd tre olika färger, en färg för varje tema: Ensamhet, arbete och arbetsrelaterad ensamhet.
- Instruera deltagarna att skriva ord eller tankar som kommer upp kring respektive tema på lapparna. En lapp per tema, alltså tre lappar = tre teman.
- Förtydliga att alla ”ensamhet”-lappar, ”arbete”-lappar och ”arbetsrelaterad ensamhet”-lappar ska ha samma färg inom respektive tema. Detta gör det lättare att identifiera lapparna senare när de fästs på väggen.
- När alla är klara, instruera deltagarna att fästa sina lappar runt motsvarande ord på väggen.
- Ge dem en stund att titta på vilka ord och tankar som samlats på väggen. Du kan be deltagarna läsa varandras lappar. Här kan man gå runt och titta på lapparna som fästs på väggarna.
- Gå sedan vidare till gruppdiskussion. Deltagarna kan titta på lapparna och fundera:
”Vilka tankar väcktes?”
”Vad berörde dig?”
”Kom det fram nya perspektiv?”
”Vad tar du med dig till ditt arbete/ditt team/dina kollegor?”
4. Arbetsfas som gruppdiskussion (20 min + 5 min sammanfattning)
Sekreteraren skriver ner diskussionen och läser upp en fråga i taget för gruppen:
- Vad tycker du att arbetsgivare/chefer/kollegor borde förstå om (ungas upplevelse av) ensamhet på arbetsplatser?
Presentera medarbetarberättelserna. Därefter väljer grupperna vilken berättelse de vill använda som grund för uppgiften. - I vilka situationer tror du att personerna i berättelserna kan uppleva ensamhet i arbetet?
- Vilka ord eller uttryck skulle personerna i berättelserna kunna använda för att beskriva sina upplevelser av ensamhet för andra?
Paus (5 min)
5. Instruera varje grupps sekreterare att läsa denna text om föreställningar högt:
”Vid långvariga upplevelser av ensamhet kan tankar om sig själv och andra människor förändras så att de försvårar och hindrar kontakt med andra. Föreställningar är djupt rotade tankar som vi håller för sanna utan att ifrågasätta dem.”
Exempel på föreställningar:
- ”Andra tycker att jag är ointressant, så det är ingen idé att försöka lära känna dem.”
- ”Varför skulle jag berätta om mig själv, ingen förstår ändå.”
- ”Andra pratar aldrig om något som intresserar mig.”
- ”Om jag berättar om mig själv för kollegorna kommer de att tycka att jag är konstig.”
- ”Jag kan inte ha något gemensamt med en kollega som är äldre än jag.”
- ”Jag stör om jag går med andra på fikarasten.”
- ”Jag är inkompetent om jag ber chefen om hjälp.”
Vilka andra föreställningar kan personerna i berättelserna ha som gör det svårt att lära känna nya kollegor?
6. En lyckad arbetsdag (ca 20 min)
- Diskutera i smågrupper utifrån följande frågor:
”Hur upplever berättelsens person framgång i arbetet?”
Vad får hen att känna sig stolt och kompetent efter arbetsdagen?
”Hur förhåller sig berättelsens person till den hjälp hen får på arbetsplatsen?”
I vilka situationer har hen bett om hjälp av sin chef eller sina kollegor? Hur ser hen på att be om hjälp?
”Hur påverkar arbetsgemenskapens stöd berättelsens persons upplevelse av framgång?”
Hur påverkar interaktionen med kollegorna hens prestation och självkänsla?
”Hur påverkar en lyckad arbetsdag berättelsens persons känslor av ensamhet och utanförskap?”
Minskar den dessa känslor och förbättrar den hens relation till arbetsplatsen och andra människor?
- Skriv tillsammans som grupp en berättelse om den valda personens lyckade arbetsdag utifrån diskussionen.
- Använd större post-it-lappar eller blädderblockspapper. Berättelsen behöver inte vara lång. Den kan bestå av enstaka meningar eller ord. Det viktigaste är att den beskriver personens upplevelse av framgång.
7. Avslutning: Hur används workshopens resultat? (10 min)
- Gå igenom tillsammans:
”Hur känns det, hur upplevdes arbetet?”
”Vad var överraskande eller berörande?”
”Vad lärde vi oss nytt?”
”Hur kan dessa insikter användas i den egna arbetsgemenskapen?”
- Kom överens om fortsatta åtgärder:
”Vilken idé ska testas i praktiken?”
”Vem eller vilka tar ansvar för att driva idén vidare?”
”När följer vi upp frågan igen? Var försöket lyckat? Vilka erfarenheter har medarbetarna av det?”
- Målet är att workshopen inte blir en isolerad stund, utan att den leder till små handlingar som stärker känslan av samhörighet och minskar arbetsrelaterad ensamhet.
- Tacka deltagarna: ”Tack för att ni deltog och delade era tankar! Varje insats är viktig för att bygga gemenskap.”
Material
Läs mer
Det här materialet är en del av de delaktighetsfrämjande verktygen för en omsorgsfull arbetsgemenskap. Ta del av fler verktyg som stärker gemenskapen här:
Du kanske också är intresserad av:
Hur Psykporten.fi kan hjälpa
Symtomtest
Med hjälp av symtomtesten kan du bedöma hur allvarliga dina symtom är. Utgående från dina svar får du tips på vad du kan göra för att underlätta din situation.
Egenvårdsprogram
Med hjälp av egenvårdsprogrammen kan du förbättra ditt välbefinnande om du är orolig för din psykiska hälsa eller uppvisar lindriga symtom. Egenvårdsprogrammen innehåller information och övningar.
Nätterapi
Främst för personer som är äldre än 16 år. Du behöver en remiss och bankuppgifter.
Nätterapi går ut på att man gör olika uppgifter på egen hand. En nätterapeut ger respons på de uppgifter som du gör och svarar på dina frågor. Nätterapeuten har specialiserat sig på den typen av symtom som du har. Du behöver en läkarremiss för nätterapi.