Siirry pääsisältöön

Arkuus uusissa tilanteissa koulussa

Kaikki lapset voivat olla välillä arkoja toisten ihmisten tai uusien asioiden suhteen. Arkuus näkyy koulussa usein jännittämisenä. Joskus jännitys on niin voimakasta, että se haittaa uusista tilanteista ja kouluarjesta selviytymistä.

Mitä arkuus uusissa tilanteissa tarkoittaa? 

Arkuus ja ujous ovat tavallisia ominaisuuksia. 

Aivojen mantelitumaketta kutsutaan myös pelkokeskukseksi. Joskus se reagoi tarpeettoman voimakkaasti sellaisiin ärsykkeisiin, joita ei todellisuudessa tarvitsisi pelätä. Tällöin hengityksen tahti kiihtyy. Keho valmistautuu taistelemaan, pakenemaan tai jähmettymään, vaikka tilanne olisi vaaraton. 

Arkuus uusissa tilanteissa lyhyesti

1. Arkuus uusissa tilanteissa voi näyttäytyä  

  • hankaluutena mennä uusiin paikkoihin 
  • vaikeutena kohdata uusia ihmisiä ja tilanteita 

Näissä tilanteissa oppilas vetäytyy, seuraa sivusta tai hakee turvaa koulun tutuista aikuisista.  

2. Tavallisissa tilanteissa ilmenevä voimakas jännittyneisyys tai pelokkuus johtuu aivojen mantelitumakkeen eli pelkokeskuksen tavanomaista voimakkaammasta reagoinnista.  

3. Rohkaisemalla ja aikuisen tukea tarjoamalla voi kannustaa lasta tekemään asteittain niitä asioita, joita tämä jännittää. Tärkeää on selvittää, millaisia tavoitteita lapsella itsellään on rohkaistumisen suhteen.  

Miten arkuus uusissa tilanteissa näkyy koulussa? 

Oppilas  

  • ei lähesty uusia ihmisiä koulussa oma-aloitteisesti 
  • ei pysty tulemaan kouluun, jos opettajalla on sijainen 
  • ei halua tulla kouluun, jos tuttu kaveri on poissa 
  • voi pelätä ja jännittää uusia ihmisiä ja tilanteita voimakkaasti 
  • voi vaikuttaa ryhmätöissä passiiviselta 
  • on hiljainen kohdatessaan uusia ihmisiä 
  • tutustuu hitaasti ikätovereihin 
  • ei osallistu vaan seuraa sivusta, jos päivän ohjelma on tavallisesta poikkeava 

Arkuus uusissa tilanteissa voi näyttäytyä myös 

  • piiloutumisena 
  • opettajan tai muiden koulun aikuisten seuraan hakeutumisena 
  • kotiin jäämisenä retki- tai juhlapäivinä 
  • kieltäytymisenä muutoksista tai uusista tilanteista 

Tutkitaan yhdessä koulussa

Tutkitaan yhdessä koulussa -harjoituksen voi jakaa koko luokalle täytettäväksi tai täyttää oppilaan kanssa yhdessä keskustellen.

Tutkitaan yhdessä koulussa -harjoituksen voi jakaa koko luokalle täytettäväksi tai täyttää oppilaan kanssa yhdessä keskustellen. Tämän harjoituksen avulla voit saada lisää tietoa oppilaan omista kokemuksista, jotka liittyvät arkuuteen.   

  • Minua jännittää kovasti, jos tuttu opettaja on poissa ja meillä on sijainen.  
  • Minua jännittää, jos luokkaan tulee uusi oppilas.  
  • En uskalla lähteä koulun retkille mukaan.  
  • En uskalla osallistua koulun juhliin.  
  • En uskalla liittyä mukaan toisten leikkeihin.  
  • En uskalla kysyä toisilta, voinko tulla mukaan välituntitekemiseen.  
  • En mene puhumaan toisille oppilaille, koska en tiedä, mitä sanoisin.  
  • Olen väsynyt, jos olen ollut uudessa tilanteessa.  
  • Ryhmätyöt jännittävät minua.  
  • Haluaisin, että äiti tai isä voisi olla mukana koulussa.  
  • Kun minua jännittää paljon, alan itkemään.  
  • Jos minua jännittää liikaa, haluan piiloutua.  
  • En pidä uusista asioista, jos en tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi. 
  • Uusissa tilanteissa minua auttaa, jos voin mennä niihin tuttujen ihmisten kanssa.  
  • Uusissa tilanteissa minua auttaa, jos minulla on mukanani jokin tuttu tavara.  

Mikä auttaa arkuuteen?  

Rohkeus on taito, jota voi harjoitella aikuisen tuella vähän kerrallaan. Jos oppilas saa jännittävissä tai pelottavissa tilanteissa onnistumisen kokemuksia, auttaa sen häntä huomaamaan, ettei mitään kamalaa tapahtunutkaan. 

Ennakoi

Selvitä tavoitteet

Kannusta ja rohkaise

Vähennä tukea asteittain

Auta huomaamaan onnistumiset

  • Rohkeutta voi oppia kokemalla onnistumisia jännittävissä tilanteissa.  
  • Selvitä, missä asioissa lapsi haluaisi tulla rohkeammaksi. 
  • Aikuisen tukea kannattaa vähentää tilanteista vähän kerrassaan ja asteittain.  
  • Ennakointi auttaa kohtaamaan jännittäviä tilanteita.  
  • Rentoutuminen auttaa ylivirittynyttä kehoa palautumaan.  
  • Lapsi voi tarvita omien onnistumistensa huomaamiseen aikuisen apua ja onnistumisten sanoittamista.  

Muista

Arka lapsi voi olla myös 

  • tarkka havainnoimaan ympäristöään 
  • harkitseva ja rauhallinen  
  • uskollinen niille ihmisille, jotka pääsevät hänen lähelleen 

Tukikeinot 

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?

Oirekyselyt

Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Omahoito-ohjelmat

Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia. 

Nettiterapia

Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös