Omahoito

Tue mielen hyvinvointia omahoitojen avulla. Löydät apua esimerkiksi masennukseen, ahdistukseen tai alkoholin liikakäyttöön. Voit työskennellä vointisi parantamiseksi omaan tahtiisi, missä ja milloin vain.

Aggression tunteen omahoito

Oletko menettänyt hermosi niin, että olet tehnyt tekoja, joita olet myöhemmin katunut? Tutustu omahoito-ohjelman kautta haastaviin tunteisiisi ja löydä parempia tapoja toimia aggression tunteiden kanssa.

Ahdistuksen omahoito

Huolehditko asioista paljon etukäteen? Koetko epämääräistä jatkuvaa ahdistusta tai levottomuutta? Ahdistuneisuuden omahoito-ohjelma auttaa vähentämään liiallista ahdistusta ja murehtimista.

Epävakauden omahoito

Ovatko ihmissuhteesi jatkuvasti sotkussa tai koetko mielialasi ailahtelevan voimakkaasti ja ennakoimattomasti? Epävakauden omahoito-ohjelma tarjoaa tietoa tunne-elämän epävakaudesta ja työkaluja siitä selviytymiseen.

Eron omahoito

Oletko juuri eronnut tai eron keskellä? Erosta selviytymiskeinoja on monia, mutta tärkein niistä on eron vaikeiden tunteiden käsitteleminen ja lopulta niiden hyväksyminen. Eron omahoito-ohjelmasta löydät tietoa, tukea ja työkaluja.

irti ahminnasta

Syötkö jatkuvasti niin paljon, että sinulle tulee huono olo? Koetko, että ruoka hallitsee sinua etkä sinä ruokaa? Irti ahminnasta -omahoito-ohjelma auttaa sinua askel askeleelta kohti tasapainoisempaa suhdetta ruokaan.

Juomisen hallinta

Haluaisitko vähentää juomistasi tai lopettaa sen kokonaan? Juomisen hallinnan opas on tarkoitettu kaikille, jotka ovat huolissaan alkoholinkäytöstään.

Masennuksen omahoito

Oletko alakuloinen ja väsynyt? Tuntuuko, etteivät asiat tuota samalla tavalla mielihyvää kuin ennen? Masennuksen omahoito-ohjelmasta saat tietoa masennuksesta ja välineitä sen voittamiseen.

Deprešuvnna iešdikšun (Masennuksen omahoito pohjoissaameksi)

Leatgo šlundi ja váiban? Orrugo, ahte áššit eai seamma láhkai oaččo áiggái buorremiela go ovdal? Oađátgo menddo olu, dahje leago nohkkan váttis ja morihalatgo ihkku? Hálidatgo oažžut ruovttoluotta iežat eallinilu ja doaibmannávccaidat?

Pakko-oireiden omahoito

Nouseeko mieleesi toistuvasti epämiellyttäviä ajatuksia, joita on vaikea hallita? Tai onko sinulla voimakas tarve toistaa rituaalinomaisesti tiettyjä rutiineja? Aiheuttaako tilanne sinussa ahdistusta? Pakko-oireiden omahoito-ohjelma auttaa irtautumaan pakko-oireiden kierteestä.

Paniikin omahoito

Oletko hiljattain kokenut paniikki-kohtauksia? Vältteletkö joitain tilanteita paniikkikohtausten takia? Paniikin omahoito-ohjelma auttaa sinua pääsemään irti paniikkikohtauksista ja niihin liittyvistä peloista.

Parisuhteen omahoito

Toivoisitko, että parisuhteessasi olisi enemmän iloa ja lämpöä? Omahoito-ohjelma sisältää tietoa ja harjoituksia, joiden avulla voitte saada esimerkiksi paremman keskusteluyhteyden toisiinne sekä selviytymiskeinoja esimerkiksi parisuhdekriisistä.

Seksuaalisuuden omahoito

Seksuaalisuus on iso kokonaisuus. Oletko pohtinut omaa seksuaalisuuttasi? Seksuaalisuuden omahoito-ohjelmasta saat paitsi tietoa ja apua voit löytää myös enemmän elinvoimaa ja hyväksyntää omaa seksuaalisuutta kohtaan.

Selma - oma-apuohjelma traumaattisiin kriiseihin

SELMA on järkyttävän tapahtuman kohdanneille tarkoitettu oma-apuohjelma. Järkyttävä tapahtuma voi olla esimerkiksi parisuhteen päättyminen, läheisen kuolema, vakava sairastuminen tai liikenneonnettomuus.

Sosiaalisen jännittämisen omahoito

Koetko sosiaaliset tilanteet jännittävinä? Tuntuuko sinusta toisten huomion kohteeksi joutuminen tai vieraitten ihmisten tapaaminen ahdistavalta? Sosiaalisen jännittämisen omahoito auttaa sinua vähentämään sosiaalisten tilanteiden aiheuttamaa ahdistusta.

Taloudellisen ahdingon omahoito

Tuntuuko sinusta, että raha-asiat valtaavat mielen ja aiheuttavat ahdistusta? Ovatko laskupinot kasautuneet? Siirrätkö asiaan tarttumista? Jos kaipaat muutosta tilanteeseesi, taloudellisen ahdingon omahoito-ohjelmasta voi olla sinulle hyötyä.

TYYNI – Hyväksyvä
tietoinen läsnäolo

Huomaatko murehtivasi menneitä tai kantavasi huolta tulevaisuudesta? Haluatko oppia suhtautumaan itseesi lempeämmin? Hyväksyvän tietoisen läsnäolon omahoito-ohjelma auttaa sivua löytämään uuden suhtautumistavan ajatuksiin ja tunteisiin.

Työkaluja mielen hyvinvointiin

Etsitkö keinoja, joilla voit tukea mielesi hyvinvointia? Tutustu itseesi paremmin, opi rentoutumaan ja löydä voimavaroja arkeen.

Unettomuuden omahoito

Kärsitkö unettomuudesta, heräätkö öisin tai onko sinulla vaikeuksia nukahtaa? Lue tietoa univaikeuksien ymmärtämiseksi ja tee harjoitteita unettomuuden voittamiseksi.

Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelma

Vapaaksi viiltelystä -omahoito-ohjelman tarkoitus on auttaa ymmärtämään, mistä viiltelyssä on kyse, mitä tarkoitusta se palvelee ja miksi siitä on joskus vaikea päästä eroon.
​​​​​