Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa aggression omahoito-ohjelmaan

Oletko menettänyt hermosi niin, että olet tehnyt tekoja, joita olet myöhemmin katunut? Tutustu omahoito-ohjelman kautta haastaviin tunteisiisi ja löydä parempia tapoja toimia aggressiontunteen kanssa.

Oletko viimeisen puolen vuoden aikana menettänyt malttisi niin, että olet tehnyt jotain, mitä olet katunut jälkikäteen? Entä viimeisen kuukauden tai viikon aikana? Tai tänään?

Tämä omahoito-ohjelma auttaa sinua tutustumaan itseesi sekä tapaasi toimia aggression ja muiden hankalien tunteiden kanssa. Omat ajatuksesi ja käsityksesi ratkaisevat lopulta sen, mitä teet silloin, kun tunteet yrittävät ottaa ylivallan.

Tästä saat myös ohjeita siihen, miten voit toimia riitatilanteissa silloin, kun joku toinen on menettänyt malttinsa. Ohjelmaan perehtyminen voi johtaa parempaan aggression hallintaan ja sen myötä parempaan elämänlaatuun ja toimivampiin ihmissuhteisiin.

Omahoito-ohjelma perustuu Väestöliiton ja Opetushallituksen julkaisemaan Aggression portaat -malliin.

Onko tämä omahoito-ohjelma minua varten?  

Omahoito-ohjelma sopii kaikille iästä riippumatta, ja sen käyttäminen on maksutonta. Voit tehdä omahoito-ohjelmaa ja sen harjoituksia täysin nimettömästi. Sinun ei tarvitse syöttää henkilötietojasi mihinkään. 
 
Tämä omahoito-ohjelma on lieviä ja keskivaikeita oireita varten.  

Voit käyttää aggression omahoito-ohjelmaa 

  • riippumatta siitä, onko sinulla diagnoosia vai ei  
  • itsenäisesti tai muun hoidon tukena 
  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalle vain ne kohdat, jotka sopivat sinulle parhaiten 
  • edeten haluamaasi tahtia – vaikka pikkuhiljaa pieninä paloina 
  • palaten yhä uudelleen sinua kiinnostaviin sisältöihin 

Tavoitteemme on, että tietoa ja apua on saatavilla kaikille nopeasti, saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä.

Mikä omahoito-ohjelma on? 

Omahoito-ohjelma 

  • perustuu hoidossa tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin 
  • koostuu kolmesta osiosta 
  • sisältää tietoa ja harjoituksia, jotka auttavat arjessa ja oireiden hallinnassa  

Tämä on myös ammattilaisen työkalu 

Tätä voidaan kokonaisuutena tai osissa käyttää ryhmien tai yksilötapaamisten tukena. 

Ammattilainen voi tukea ja ohjata harjoitusten tekemisissä. Omahoito-ohjelman läpikäymisen aikana tavataan yleensä 1–3 kertaa. Tällöin voidaan esimerkiksi keskustella harjoitusten herättämistä ajatuksista ja pohtia, mitkä harjoitukset ovat soveltuvimpia.  

Huom!  

Jos koet että oireesi ovat vakavia, älä epäröi lisäksi hakea apua!   

Muistilista aloitukseen 

Missä vain, milloin vain  

Omahoito-ohjelma on saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa, ja materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Katso videoita kännykälläsi, tai vietä kahvitauon mittainen hetki tietokoneella tankaten tietoa aiheesta. 

Aktiivinen harjoittelu tuo tulosta 

Uusien työkalujen oppimisessa jatkuva harjoittelu on tärkeää. Kun harjoittelet työkalujen käyttöä ensin helpoissa tilanteissa, auttavat ne sinua vähitellen myös vaikeammissa tilanteissa, joissa aggression ovat ottamassa ylivaltaa. 

Yksityisyytesi suojaamiseksi kyselyiden ja harjoitusten vastaukset eivät tallennu. Jos haluat ne talteen, kopioi ne itsellesi erilliseen tiedostoon.  

Sinulla on mahdollisuus muutokseen 

Olet pian aloittamassa omahoito-ohjelmaa. Hienoa, että toimit itsesi parhaaksi. Omahoito-ohjelma auttaa sinua kohti haluamaasi elämää. 

On normaalia, jos harjoitukset tuntuvat välillä haastavilta. Tämä kuuluu asiaan, kun pyrit pysyviin muutoksiin. Ole siis itsellesi armollinen. Tee ohjelmaa sopivissa paloissa, ja pidä palauttavia taukoja.  

Ohjelma rakentuu seuraavista osioista 

1. MISTÄ ON KYSE?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa aiheesta.
Opit tunnistamaan oireita sekä niitä synnyttäviä ja ylläpitäviä tekijöitä.

2. TYÖKALUJA

Toisessa osiossa lähdet kohti muutosta.
Haastat ajatuksiasi ja toimintamallejasi. Harjoittelemalla opit uusia tapoja suhtautua tilanteisiin.

3. EVÄITÄ JATKOON

Viimeisessä osiossa suuntaat mieltä kohti tulevaa.
Saat lisätietoa siitä, miten arjenhallinta ja tasapainoinen elämä vaikuttavat mielenterveyteen. Opit ylläpitämään saavuttamiasi tuloksia.