Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa nuorten ahdistuksen omahoito-ohjelmaan!

Tästä omahoito-ohjelmasta saat apua ahdistukseen. Huolehditko asioista etukäteen? Jätätkö asioita tekemättä ahdistuksen takia? Pelottaako kavereille jutteleminen? Koetko paineita suoriutumisestasi?

Jos vastasit kyllä, voi ahdistuksen omahoito-ohjelmasta olla sinulle hyötyä.  

Ahdistuksen omahoito-ohjelmasta saat tietoa ahdistuksesta ja välineitä sen työstämiseen. Ohjelma perustuu tutkittuihin ja käytännössä hyödyllisiksi todettuihin periaatteisiin ja harjoituksiin.

Mielenterveystalossa on myös vanhemmille suunnattu Työkaluja ahdistuneen lapsen vanhemmille omahoito-ohjelma, josta vanhemmat saavat hyödyllistä tietoa ja keinoja ahdistuksesta kärsivän lapsensa tukemiseen. 

Mikä omahoito-ohjelma?

Voit käyttää ahdistuksen omahoito-ohjelmaa

  • riippumatta siitä, onko sinulla diagnoosia vai ei 
  • itsenäisesti tai muun hoidon tukena
  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat sinulle parhaiten
  • edeten haluamaasi tahtia - vaikka pikkuhiljaa pieninä paloina
  • palaten yhä uudelleen sinua kiinnostaviin sisältöihin.

Muu hoito ja tuki

Omasta tilanteesta puhuminen luotettavalle läheiselle ja avun hakeminen matalalla kynnyksellä on aina suositeltavaa. Apua tulee hakea viivyttelemättä etenkin silloin, jos tunnistat jatkuvaa toivottomuutta, itsetuhoisia ajatuksia tai jatkuvia vaikeuksia selviytyä arjessa tai koulussa/opinnoissa. Apua on hyvä hakea myös silloin, jos et koe saavasi riittävästi apua tästä omahoito-ohjelmasta. Lisätietoa avun hakemisesta löytyy mielenterveyspalvelut-osiosta.

Muistilista aloitukseen

Anonyymia omahoitoa

Ahdistuksen omahoito-ohjelmaa ja sen harjoituksia voi tehdä täysin anonyymisti. Sinun ei tarvitse syöttää tietojasi missään vaiheessa.

Missä vain, milloin vain

Materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Kaikkien omahoito-ohjelman sisältöjen läpikäyntiin kuluu aikaa useampi tunti. Niitä ei kuitenkaan tarvitse tai kannata käydä läpi kerralla.

Harjoitus tekee mestarin

Tiedon lisäksi ohjelma sisältää paljon harjoituksia. Harjoittelu voi olla erityisesti alkuvaiheessa uuvuttavaa. Harjoitusten tueksi on luotu erilaisia taulukkoja, täytettäviä lomakkeita sekä video- ja tekstitiedostoja. Voit joko tulostaa, ottaa muistiinpanoja, napata kuvakaappauksia kännykällä tai tallentaa haluamiasi materiaaleja omalle koneellesi.

Kuten kaikkien uusien taitojen opettelussa, myös mielenterveyden edistämisen työkalujen oppimisessa jatkuva harjoittelu on tärkeää. Kun harjoittelet työkalujen käyttöä ensin helpoissa tilanteissa, ne voivat auttaa sinua vähitellen myös vaikeammissa tilanteissa, joissa tunteet ovat ottamassa ylivaltaa.

Harjoituksia on hyvä tehdä säännöllisesti, vähintään 2–3 viikon ajan. Vasta sen jälkeen voit huomata niiden vaikutuksia. Säännöllisen harjoittelun kautta opit hyödyntämään taitoja laajasti eri tilanteissa.

Ohjelma koostuu seuraavista osioista

1. Mistä on kyse?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa ahdistuksesta. Opit tunnistamaan ahdistuksen oireitasi sekä niitä synnyttäviä ja ylläpitäviä tekijöitä.

2. Työkaluja

Toisessa osiossa lähdetään kohti muutosta. Haastetaan ahdistuksen värittämiä ajatuksia ja toimintoja harjoittelemalla uudenlaista toimintaa.

3. Eväitä jatkoon

Viimeinen osio puolestaan auttaa suuntaamaan mieltä kohti tulevaa.