Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa ahdistuksen omahoito-ohjelmaan

Tämä omahoito-ohjelma antaa apua ahdistukseen. Oletko taipuvainen juuttumaan murehtimiseen? Huolehditko asioista etukäteen? Koetko epämääräistä ahdistusta tai levottomuutta?

Jos kaipaat tilanteeseen muutosta, voi ahdistuksen omahoito-ohjelmasta olla sinulle hyötyä. Paras aika tutustua omahoito-ohjelmaan on silloin, kun ahdistus ei ole liian voimakasta.

Onko tämä omahoito-ohjelma minua varten?

Ahdistuksen omahoito-ohjelma sopii kaikille, jotka kokevat yleistynyttä ahdistuneisuutta. Tällä tarkoitetaan pitkäaikaista ja kohteiltaan vaihtelevaa ahdistuneisuutta ja murehtimista tai jopa yleistynyttä tuskaisuutta.

Tämä omahoito-ohjelma on lieviä ja keskivaikeita oireita varten.

Voit käyttää ahdistuksen omahoito-ohjelmaa

  • riippumatta siitä, onko sinulla diagnoosia vai ei
  • itsenäisesti tai muun hoidon tukena
  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat sinulle parhaiten
  • edeten haluamaasi tahtia - vaikka pikkuhiljaa pieninä paloina
  • palaten yhä uudelleen sinua kiinnostaviin sisältöihin
  • iästä riippumatta
  • ilmaiseksi
  • täysin nimettömästi – sinun ei tarvitse syöttää henkilötietojasi mihinkään

Tavoitteemme on, että tietoa ja apua on saatavilla kaikille nopeasti, saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä.

Mikä omahoito-ohjelma on?

  • perustuu hoidossa tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin
  • koostuu kolmesta osiosta
  • sisältää tietoa ja harjoituksia, jotka auttavat arjessa ja oireiden hallinnassa

Tämä on myös ammattilaisen työkalu

Tätä voidaan kokonaisuutena tai osissa käyttää ryhmien tai yksilötapaamisten tukena.

Ammattilainen voi tukea ja ohjata harjoitusten tekemisissä. Omahoito-ohjelman läpikäymisen aikana tavataan yleensä 1–3 kertaa. Tällöin voidaan esimerkiksi keskustella harjoitusten herättämistä ajatuksista ja pohtia, mitkä harjoitukset ovat soveltuvimpia.

Huom!

Jos koet, että oireesi ovat vakavia, älä epäröi lisäksi hakea apua!

Muistilista aloitukseen

Missä vain, milloin vain

Omahoito-ohjelma on saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa ja materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Katso videoita kännykälläsi, tai vietä kahvitauon mittainen hetki tietokoneella tankaten tietoa aiheesta.

Aktiivinen harjoittelu tuo tulosta

Uusien työkalujen oppimisessa jatkuva harjoittelu on tärkeää. Kun harjoittelet työkalujen käyttöä ensin helpoissa tilanteissa, auttavat ne sinua vähitellen myös vaikeammissa tilanteissa, joissa tunteet ovat ottamassa ylivaltaa.

Yksityisyytesi suojaamiseksi kyselyiden ja harjoitusten vastaukset eivät tallennu. Jos haluat ne talteen, kopioi ne itsellesi erilliseen tiedostoon. 

Sinulla on mahdollisuus muutokseen 

Olet pian aloittamassa omahoito-ohjelmaa. Hienoa, että toimit itsesi parhaaksi. Omahoito-ohjelma auttaa sinua kohti haluamaasi elämää. 

On normaalia, jos harjoitukset tuntuvat välillä haastavilta. Tämä kuuluu asiaan, kun pyrit pysyviin muutoksiin. Ole siis itsellesi armollinen. Tee ohjelmaa sopivissa paloissa, ja pidä palauttavia taukoja.  

Ohjelma koostuu seuraavista osioista

1. Mistä on kyse?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa ahdistuneisuudesta.
Opit tunnistamaan oireita sekä niitä synnyttäviä ja ylläpitäviä tekijöitä.

2. Työkaluja

Toisessa osiossa lähdet kohti muutosta.
Haastat ajatuksiasi ja toimintamallejasi. Harjoittelemalla opit uusia tapoja suhtautua tilanteisiin.

3. Eväitä jatkoon

Viimeisessä osiossa suuntaat mieltä kohti tulevaa.
Saat lisätietoa siitä, miten arjenhallinta ja tasapainoinen elämä vaikuttavat mielenterveyteen. Opit ylläpitämään saavuttamiasi tuloksia.