Siirry pääsisältöön

Omanlainen käyttäytyminen koulussa

Kaikki oppilaat voivat välillä käyttäytyä omanlaisesti. Joskus oppilaan käyttäytyminen koulussa voi herättää huomiota ja huolta aikuisissa. Erityisesti toistuva ikätasosta poikkeava käyttäytyminen voi kiinnittää huomiota.

Mitä omanlainen käyttäytyminen tarkoittaa? 

Lapsen ajattelutapa voi olla hyvin omintakeinen. Vaikka hänen käyttäytymisensä näyttäytyisi muille hyvin erikoisena, tuntuu se hänestä itsestään usein loogiselta. 

Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja yksilöitä. Omanlaiselle käyttäytymiselle ei tarvitse erityisesti tehdä mitään, jos siitä ei ole haittaa arjen tilanteissa tai kaverisuhteissa.  

Omanlaisen käyttäytymisen taustalla voi olla myös nepsypiirteisiin liittyviä taitopuutteita tai neuropsykiatrinen häiriö. Jos lapsella on taitopuutteita, hän ei tiedä, millä muulla tavalla voisi toimia.  

Omanlainen käyttäytyminen lyhyesti

  1. Omanlainen käyttäytyminen voi näkyä koulussa esimerkiksi ääntelynä, toistavina liikkeinä, omalaatuisina ajatuksina, erikoisina tapoina toimia sosiaalisissa tilanteissa tai uppoutumisena omiin kiinnostuksen kohteisiin.  
  2. Omanlaiselle käyttäytymiselle ei tarvitse tehdä mitään, jos se ei haittaa arjesta ja sosiaalisista tilanteista selviytymistä.  
  3. Ihmisten yksilöllisyyden rikkautta ja hyviä puolia esiin tuomalla voi tukea kaikkia oppilaita toimimaan koulussa omana itsenään.  

Miten omanlainen käyttäytyminen näkyy koulussa? 

Omanlainen käyttäytyminen voi näkyä koulussa esimerkiksi siten, että oppilas 

  • istuu erikoisissa asennoissa 
  • hyräilee, murisee, laulaa 
  • tulee liian lähelle 
  • viihtyy lattialla 
  • sanoo toisille asioita liian suoraan 
  • heijaa tai keinuttelee itseään tehdessään tehtäviä 
  • koskettaa tai haistaa toisia ilman lupaa 
  • puhuu omanlaisesti tai kirjakielisesti 
  • nykii, räpyttelee käsiään tai tekee toistavia liikkeitä 
  • toistaa kirosanoja tai muita sopimattomia sanoja 
  • toistelee fraaseja tai vuorosanoja 
  • vetäytyy omaan mielikuvitusmaailmaansa 
  • järjestelee tavaroita 
  • elää omien mielenkiinnonkohteidensa maailmassa ja kertoo niistä mielellään 
  • keksii ja käyttää omia sanoja 
  • keksii omalaatuisia ideoita 
  • käyttäytyy joustamattomasti 
  • juuttuu sääntöihin, ohjeisiin tai toimintatapoihin 

Tutkitaan yhdessä koulussa

Tutkitaan yhdessä koulussa -harjoituksen voi jakaa koko luokalle täytettäväksi tai täyttää oppilaan kanssa yhdessä keskustellen. Tämän harjoituksen avulla voit saada lisää tietoa oppilaan omasta kokemuksesta, joka liittyy omanlaiseen käyttäytymiseen. 

  • Haluan tehdä asiat aina samassa järjestyksessä.  
  • Minun on pakko liikkua tai äännellä tietyllä tavalla.  
  • Tavaroiden täytyy olla aina tietyssä paikassa tai tietyssä järjestyksessä.  
  • Koulukaverit sanovat välillä, että menen liian lähelle heitä.  
  • En pidä siitä, että minua kosketaan ilman lupaa. 
  • Tykkään tehdä koulutehtäviä lattialla.  
  • Minulla on todella hyvä muisti.  
  • Tykkään ajatella tai toistella ääneen hassuja sanoja tai lauseita.  
  • Puhun monesti elokuvien tai tv-sarjojen vuorosanoilla, koska pidän siitä.  
  • Tietyt liikkeet tai äänet rauhoittavat minua ja tuottavat hyvää oloa.  
  • Minulla on mielikuvitusystäviä ja/tai mielikuvitusmaailma, jossa vietän aikaa mielelläni.  
  • Minua kiinnostavat tietyt asiat hyvin paljon, ja haluan selvittää niistä kaiken.  
  • Olen hyvin tarkka säännöistä ja haluan, että myös muut noudattavat niitä.  
  • Jos toinen oppilas itkee tai häntä sattuu, en tiedä, mitä tekisin. Joskus minua alkaa sellaisissa tilanteissa naurattaa.  
  • Minulla on usein ajatus siitä, että olen outo tai erilainen.  

Mikä auttaa omanlaisesti käyttäytyvää?  

Erilaisuudesta keskusteleminen

Erilaisten toimintatapojen normalisointi

Uusien toimintamallien harjoitteleminen

Tiedon jakaminen luokassa

Luokassa on hyvä käydä keskusteluja siitä, että kaikki ovat keskenään erilaisia. Eri tavalla toimivista ja ajattelevista ihmisistä on hyvä antaa tietoa koko luokalle. Voitte esimerkiksi pohtia kulttuurisia eroja, ihmisten yksilöllisyyttä tai erilaisia ominaisuuksia ja mieltymyksiä.  

Erilaiset tavat oppia 

Lapsilla on erilaisia tapoja oppia koulussa harjoiteltavia asioita. Luokassa on tärkeää suhtautua neutraalisti ja hyväksyvästi monenlaisiin tapoihin toimia ja olla.  

Mitä on hyvä opetella? 

Joskus oppilaalla voi olla tarve oppia uusia taitoja, joilla omaa käyttäytymistä voi säädellä. Tämä voi näkyä erityisesti sosiaalisissa ja tunnetaidoissa. 

Tukikeinot 

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?

Oirekyselyt

Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Omahoito-ohjelmat

Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia. 

Nettiterapia

Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös