Siirry pääsisältöön

Työssäoppimisjaksolla olevan opiskelijan tukeminen

Työssäoppimisjaksoilla on merkittävä vaikutus opiskelijan ammattiosaamisen sekä ammatillisen identiteetin kehittymisessä. Työssäoppimisjaksoilla kehitetään työelämätaitoja, hankitaan arvokasta työkokemusta sekä syvennetään ammatillista osaamista. Tällöin luodaan myös pohjaa työssäjaksamiseen työelämässä.

Tiivistelmä

  • Työelämätaitojen harjoittelu tukee opiskelijoiden mielen hyvinvointia.
  • Työelämästä on tärkeää puhua positiivisesti, toiveikkaasti ja kannustavasti oppilaitoksessa ja työssäoppimisjaksolla.
  • Työssäoppimisjaksot tarjoavat opiskelijalle työkokemusta ja vahvistavat ammatillista identiteettiä.

Tältä sivustolta löydät vinkkejä työssäoppimisjakson onnistumiseen.

Työssäoppimisjaksoille valmistautuminen tukee mielen hyvinvointia

Oppilaitoksissa on tärkeää puhua työelämästä innostavasti ja positiiviseen sävyyn. Opiskelijan kanssa on hyvä keskustella siitä, millaisia odotuksia työelämällä on hänelle sekä kuulla opiskelijan omista odotuksista työelämää kohtaan. Tämä auttaa opiskelijaa rakentamaan kestävää ja realistista pohjaa tulevalle työuralle.

Opiskelija tarvitsee tukea, niin oppilaitoksista, kuin työelämästä, jotta oikea kuva työelämästä muodostuisi. Työssäoppimisjaksot ovat keskeinen osa ammattiopintoja.

Opintojen tehtävänä on

  • auttaa opiskelijaa näkemään työssäoppimisjaksot mahdollisuutena oppia ja kehittyä
  • muodostaa opiskelijalle realistinen kuva työelämän odotuksista ja haasteista
  • käydä läpi työelämän pelisääntöjä
  • harjoittaa opiskelijan ongelmanratkaisu-, vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaitoja
  • opettaa opiskelijaa tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämään niitä työelämää kohti. Vahvuuksien lisäksi olisi hyvä oppia tunnistamaan itsestään myös mahdollisia kehittämisen alueita.
  • puhua työssäjaksamisen keinoista ja kestävästä työelämästä
  • auttaa pohtimaan arjen tasapainottamista - mikä auttaa palautumaan työpäivästä?
  • ohjata opiskelijaa antamaan palautetta ja ottamaan palautetta vastaan

Kun opiskelija on saanut opinnoissaan riittävästi valmiuksia työelämätaitoihin, hän pystyy turvallisin ja avoimin mielin vahvistamaan näitä taitoja työssäoppimisjaksoilla.

Työssäoppimisjaksot vahvistavat työelämätaitoja

Työssäoppimisjaksojen aikana opiskelija kasvaa ammatillisesti. Tämä vaatii erehdyksiä ja onnistumisia, omien tunteiden käsittelyä ja epävarmuuden sietämistä, jotka kaikki kuuluvat oppimisprosessiin. Turvallinen ilmapiiri työpaikalla tukee tätä ammatillista kasvua.

Työssäoppimisjaksot tarjoavat opiskelijalle työkokemusta, josta on apua tulevaisuuden työnhaussa. Opiskelija pääsee työssäoppimisen kautta osallistumaan työtehtäviin, jotka auttavat soveltamaan opiskeluissa opittua teoriaa käytäntöön. Hän voi syventää ammattiosaamistaan ja kasvattaa itseluottamustaan. Työn merkitys tulee ymmärtää osana kokonaisvaltaista hyvinvointia, joka omalta osaltaan vahvistaa merkityksellisyyden tunnetta, joka tuo elämään iloa, sosiaalisia suhteita, sekä toimeentulon.

Työssäoppimisjaksoilla opiskelija pääsee oppimaan ja kehittämään tärkeitä työelämätaitoja, kuten esimerkiksi

  • ammatillista itsevarmuutta
  • ongelmanratkaisukykyjä
  • tiimityöskentelytaitoja
  • ihmissuhde- ja vuorovaikutustaitoja
  • viestintätaitoja
  • aikataulutusta
  • asiakaspalvelutaitoja.

Työpaikoilla omaksutaan usein uutta tietoa ja osaamista, jota ei välttämättä käsitellä koulussa. Työssäoppimisjaksoilla verkostoidutaan muihin alan ammattilaisiin. Tätä kautta voi avautua mahdollisuuksia tulevaisuuden työelämään ja tulevaan työpaikkaan.

Työssäoppimisjaksojen myötä opiskelijalle muodostuu kuva siitä, millaista työelämä todellisuudessa on. Opiskelija saa tietoa oman alan vaatimuksista, odotuksista ja mahdollisista työelämän haasteista. Näillä tiedoilla on merkitystä hänen tehdessä uravalintoja tulevaisuudessa.

Mikä auttaa työssäoppimisjakson sujumiseen?

Työssäoppimisjakson sujumiseen voi vaikuttaa tukemalla opiskelijaa. Opiskelijalle tulee nimetä oma työpaikkaohjaaja tai -ohjaajat, jotka tukevat ja ohjaavat oppimista. Työtehtäviin ja työyhteisön toimintatapoihin perehdytys on tärkeimpiä työpaikkaohjaajan tehtäviä.

On myös tärkeää varmistaa, ettei työssäoppimispaikassa tehdä oletuksia nuoren työelämätaidoista, vaan työelämässä pitkään olleille itsestään selviltä tuntuvat asiat (kuten tauot, työajan noudattaminen) käydään myös huolellisesti läpi. Työssäoppimisjaksoilla tulee olla riittävästi aikaa kehittyä sekä saada tarvittavaa tukea, jotta työelämätaidot vahvistuvat.

Työyhteisön avoin vuorovaikutuskulttuuri tuo luottamusta ja edistää nuoren opintoja. Avoin vuorovaikutus näkyy kannustamisena kysymysten ja omien ajatuksien esiintuomiseen. On tärkeä antaa opiskelijalla läsnä olevaa ohjausta, jonka avulla hän saa tukea ja mahdollisuuden pohtia oppimaansa.

Avoin vuorovaikutus, itsetuntemuksen lisääntyminen ja onnistumiset lisäävät mielen hyvinvointia työssäoppimisjaksoilla. Myös työpaikan positiivinen ilmapiiri sekä taito antaa opiskelijalle palautetta hänen kehittymisestään on tärkeää opiskelijan opintojen etenemisen kannalta.

Työpaikalla tulee huomioida hyvä ja tasapuolinen johtaminen, joka näkyy ennen kaikkea ymmärrettävänä johtamiskulttuurina. Tällöin työssäoppimiseen tuleva opiskelija tuntee olevansa tärkeä ja arvokas osa työyhteisöä. Hyvään johtamiseen kuuluu kaikkien tasapuolinen ja oikeudenmukainen kohtelu. Näillä on tärkeä merkitys myös opiskelijan motivaation ja oppimisen kannalta.

Onko työssäoppimisjaksolla haasteita?

On tärkeää muistaa, että työssäoppimisjaksojen aikana on normaalia kohdata haasteita. Niiden myötä opiskelija oppii ja kehittyy ammatillisesti.

Jos jaksot tuntuvat vaikeilta tai vastaan tulee ongelmatilanteita, on tärkeää

  • puhua avoimesti haasteista
  • pitää yllä kannustavaa ilmapiiriä
  • tarjota/pyytää apua
  • muistuttaa, että haasteet kuuluvat oppimisprosessiin
  • tarkastaa ja tarvittaessa kohtuullistaa työssäoppimisjaksolle asetetut tavoitteet
  • muistuttaa opiskelijaa hakemaan vertaistukea muista opiskelijoista
  • tarvittaessa ottaa mukaan keskusteluihin työssäoppimisjaksosta vastaava opettaja.

Vinkit opiskelijan tukemiseen

Katso myös

Katso video

Voit hyödyntää oppilaiden kanssa työskentelyssä seuraavaa videota:

Milloin ja mistä apua?

Apua kannattaa hakea matalalla kynnyksellä.

Ammattilaisen apu

Ammattilaisen apu on tarpeen etenkin silloin, jos omat voimavarat, omahoidolliset ohjeet ja läheisten tuki ei riitä. Ammattilainen kuuntelee ja tukee. Yleensä pyritään myös löytämään yhdessä uusia näkökulmia ja keinoja hankalan tilanteen käsittelyyn.

Apua voi hakea esimerkiksi

  • opiskeluhuollosta (terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi)
  • hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista (esim. terveyskeskus)
  • opinto-ohjaajalta
  • erityisopettajalta

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?

Oirekyselyt

Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Omahoito-ohjelmat

Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.

Nettiterapiat

Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.

Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.

Sinua saattaa kiinnostaa myös