Sosiaalisen jännittämisen omahoito-ohjelma

Koetko sosiaaliset tilanteet jännittävinä? Tuntuuko sinusta toisten huomion kohteeksi joutuminen tai vieraitten ihmisten tapaaminen ahdistavalta? Huomaatko helposti punastuvasi tai hikoilevasi muiden seurassa? Jos kaipaat tilanteeseen muutosta, voi sosiaalisen jännittämisen omahoito-ohjelmasta olla sinulle hyötyä.

Sosiaalisen jännittämisen omahoito-ohjelma perustuu sosiaalisen jännittämisen hoidossa tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin. Ohjelma sisältää tietoa ja harjoituksia, jotka auttavat sinua saamaan sosiaalisen jännittämisesi paremmin hallintaan. Ohjelman tavoitteena on uskaltautua rohkeasti asteittain kohtaamaan sosiaalisesti jännittävät tilanteet, ja tätä kautta päästä eroon liiallisesta jännittämisestä.

Voit hyödyntää ohjelmaa riippumatta siitä, onko sinulla diagnosoitua sosiaalisten tilanteiden pelkoa vai ei. Omahoito-ohjelmaa voi käyttää joko itsenäisesti tai muun hoidon tukena. Voit käydä sen läpi kokonaan tai valita itsellesi parhaiten sopivat kohdat ja harjoitukset.

Huom! Jos omahoito-ohjelmasta ei ole apua tai oireesi ovat vakavia, ota yhteyttä lääkäriin tai kokeile Mielenterveystalon oirenavigaattoria.

 
Mistä sosiaalisessa jännittämisessä on kyse?

Miltei jokaista meistä jännittää joskus esimerkiksi esiintymistilanteissa tai uusien ihmisten seurassa. Jos jännittämisen seurauksena aletaan vältellä sosiaalisia tilanteita ja asia alkaa haitata tavallista elämää, on kyseessä todennäköisesti sosiaalisten tilanteiden pelko. Se on varsin yleinen ahdistuneisuushäiriö, jota voidaan hoitaa.

Irti sosiaalisesta jännittämisestä

Liiallisesta sosiaalisesta jännittämisestä voi päästä eroon. Oleellista on tunnistaa sosiaalisiin tilanteisiin liittyvä kohtuuttoman suuri huoli nolatuksi tulemisesta ja sen virittämä itsetarkkailu. Lisäksi kiinnitetään huomiota sosiaalisten tilanteiden välttelyyn ja opetellaan jännittävissä tilanteissa pärjäämistä asteittaisen altistuksen avulla.

Kohti sujuvampia sosiaalisia tilanteita

Muovaa elämäsi tarinaa sellaiseksi, että olet itse herra omassa mielessäsi: päätä kokonaan luopua sosiaaliseen jännittämiseen liittyvästä välttelystä ja turvakäyttäytymisen tuomasta hetken helpotuksesta. Jatkossa valintojasi ohjaavat omat arvosi ja tavoitteesi, eikä sosiaalinen jännittäminen. Ohjelman lopussa annetaan vinkkejä vuorovaikutustaitojen kehittämiseen, mikä osaltaan helpottaa sosiaalisissa tilanteissa oloa.