Työkaluja mielen hyvinvointiin

Kaipaatko elämääsi muutosta tai oireisiisi helpotusta?
Tai haluatko tutustua itseesi tarkemmin?

Työkaluja mielen hyvinvointiin -omahoito sisältää useita osioita. Jokainen osio sisältää tietoa yhdestä aiheesta. Osion alussa on lista oireista, joihin osio erityisesti soveltuu. Omahoitoa läpikäydessäsi voit huomata, että useat osiot sopivat moneen oireeseen. Jokaisen osion lopussa on aiheeseen sopiva harjoitus, jonka avulla voit peilata ajatuksiasi, tunteitasi ja käyttäytymistäsi osiosta saamasi tiedon valossa.

Työkaluja mielen hyvinvointiin –omahoidon osioita voit tehdä itsenäisesti tai ammattilaisen kanssa.

 
Arjen perusteet


Muistuta itsellesi, mistä hyvä arki koostuu. Tasapainoinen arki auttaa ylläpitämään fyysistä ja psyykkistä terveyttäsi.

Onni mittarissa


Arvioi onnellisuuttasi arjessa. Mitkä asiat tuottavat sinulle mielihyvää ja mitkä asiat vaativat voimavarojasi?

voimavarat

 

Mieti, mitkä ovat juuri sinun henkilökohtaisia kykyjäsi. Listaa vahvuutesi ja käytä niitä!

Mielihyvävarasto

 

Pohdi mielihyvää tuottavia asioita elämässäsi. Mielihyvää tuottavat asiat antavat voimaa arkeesi.

Muutoksen edut ja haitat

 

Oletko valmis muutokseen? Mieti, millä tavoin muutos vaikuttaa elämääsi.

Vatvonnasta vapaaksi


Opi vähentämään turhaa huolehtimista.

Tunteet ja keho

 

Tarkastele, miten tunteet tuntuvat kehossa.

Tärkeät asiat ensin


Huomaa tärkeät asiat elämässäsi.

Rentous osana elämäntapaa


 Rentouta mieli kehon avulla.

Laadukas aikataulu arkeen


Suunnittele laadukas ja tasapainoinen arjen aikataulu.

ajatukset haltuun


Saavuta tasapaino ottamalla etäisyyttä ajatuksiisi.

harjoitukset


Tähän osioon on koottu kaikkien Työkaluja mielen hyvinvointiin -osioiden harjoitukset.


 
​​​​