Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Kouluväkivallan kokeminen

Neurotyypilliset huomaavat usein, jos joku on erilainen. Erilaisena voidaan pitää vaikkapa pukeutumisen, puhetavan tai ulkonäön takia. Jotkut ovat ilkeitä muille siksi, että pitävät näitä erilaisina. Myös autismikirjon piirteiden vuoksi voi kokea väkivaltaa.

Tällä sivulla puhutaan kouluväkivallasta. Kouluväkivallasta käytetään usein termiä koulukiusaaminen. Usein on kyse niin vahingollisista teoista, että on parempi käyttää sanaa kouluväkivalta.

Kouluväkivalta ei ole koskaan oikeutettua. Kouluväkivalta on aina pelkästään tekijän syytä.

Mitä kouluväkivalta on? 

Kouluväkivalta tarkoittaa sitä, että yksi tai useampi oppilas toistuvasti loukkaa, pelottelee, ahdistelee tai vahingoittaa toista oppilasta.  

Kouluväkivaltaa ei ole kahden keskenään tasa-arvoisessa asemassa olevan oppilaan välinen riita. Myöskään asioista eri mieltä oleminen ei ole kouluväkivaltaa.

Kouluväkivalta voi olla… 

  • nimittelyä, pilkkaamista, nauramista 
  • ulkonäön kommentointia
  • loukkaavia eleitä
  • tönimistä, lyömistä, potkimista
  • jättämistä ryhmän ulkopuolelle toistuvasti esimerkiksi peleissä tai ryhmätöissä
  • ilkeiden lappujen lähettämistä
  • juorujen tai valheiden levittämistä
  • tavaroiden viemistä, piilottamista tai rikkomista
  • ilkeiden tai uhkaavien viestien lähettämistä
  • toisen kuvien tai muiden henkilökohtaisten asioiden jakamista netissä
  • kehon koskemista ilman lupaa

Väkivaltaa voi olla vaikea tunnistaa

Aina ei ole helppoa tunnistaa, millainen kohtelu on kiusaamista. Jotkut voivat osan ajasta käyttäytyä ystävällisesti ja toisena hetkenä olla henkisesti tai fyysisesti väkivaltaisia.

Esimerkki: Joku voi ensin esittää olevansa ystävällinen. Sitten hän voi tahallaan antaa sellaisia neuvoja, joita noudattamalla joutuisit pilkan kohteeksi.

Muista

Monet autismikirjon ihmiset ovat luottavaisia. He uskovat muiden olevan hyväntahtoisia. Kiusaajat voivat käyttää tätä ominaisuutta hyväkseen. Kiusaajat saattavat johtaa harhaan tarkoituksella.

Miksi jotkut kiusaavat muita?

Ihmiset kohtelevat muita huonosti eri syistä.

Väkivaltaisesti käyttäytyvä voi esimerkiksi haluta arvostusta ja valtaa koulussa. Hänen toimintansa voi herättää muissa pelkoa. Muiden pelko voi tuntua siltä, että itsellä olisi valtaa.

Kiusaaja ei yleensä ymmärrä, miten paljon hänen toimintansa satuttaa. Moni ei ymmärrä, että väkivallalla on pitkäaikaisia vaikutuksia.

Miksi muut eivät auta? 

Usein kouluväkivallalla on sivustaseuraajia. He ovat sellaisia oppilaita, jotka näkevät väkivaltatilanteita. He eivät itse tee mitään. He eivät myöskään auta.

Voi olla tuskallista pohtia, miksi muut eivät auta. Eivätkö he välitä?

Syitä voivat olla esimerkiksi seuraavat:

  • He eivät tiedä, mitä tehdä.
  • He pelkäävät joutuvansa itse väkivallan kohteiksi.
  • He toivovat, että joku muu puuttuisi asiaan.

Mikään näistä syistä ei tietenkään oikeuta sitä, ettei auta. On silti hyvä ymmärtää, että muut eivät välttämättä tarkoita pahaa.

Mitä kouluväkivallasta seuraa? 

Väkivallan kokeminen voi johtaa esimerkiksi 

  • ahdistukseen 
  • masennukseen 
  • kehollisiin oireisiin, kuten päänsärkyyn tai vatsavaivoihin 
  • koulun välttelemiseen 

Kouluväkivallan seuraukset voivat kestää pitkään. Voi tuntua käsittämättömältä, että muut toimivat niin epäreilusti.

Moni voi pohtia, olisiko voinut itse estää kiusaamisen jotenkin. Väkivalta on kuitenkin aina vain tekijän syy.

Entä jos haluan kostaa?

Eri ihmiset reagoivat kouluväkivallan kokemiseen eri tavoin. Jotkut voivat haluta kostaa. Kostaminen voi tuntua oikeudenmukaiselta ratkaisulta. 

On kuitenkin parempi hakea apua aikuisilta. Kostaminen johtaa helposti siihen, että joutuu itse ongelmiin. Siitä voi myös tulla entistä pahempi olo.

Kouluväkivalta on aina väärin

Jos koet väkivaltaa, hae aikuisilta apua.

Kaikenlainen väkivalta on aina väärin. Kouluväkivalta on aina pelkästään tekijän syytä.

Jos koet väkivaltaa koulussa tai muualla

  • Kerro asiasta vanhemmalle, opettajalle, koulukuraattorille tai muulle aikuiselle, johon luotat. 
  • Kerro, mitä on tapahtunut ja miltä se sinusta tuntuu.
  • Pidä kirjaa väkivaltatilanteista. Eli kirjoita muistiin, mitä on tapahtunut ja milloin.

Koulun aikuisilla on velvollisuus huolehtia siitä, että ketään ei kiusata. Jos avun pyytäminen yhdeltä aikuiselta ei muuta tilannetta, kerro asiasta toiselle aikuiselle.