Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa mielen hyvinvoinnin ohjelmaan!

Etsitkö keinoja, joilla voit tukea mielesi hyvinvointia? Tutustu itseesi paremmin, opi rentoutumaan ja löydä voimavaroja arkeen.

Työkaluja mielen hyvinvointiin -ohjelma sisältää tietoa mielen hyvinvoinnista ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Voit käyttää ohjelmaa lievittämään esimerkiksi stressin ja jännittämisen oireita sekä tukemaan jaksamistasi arjessa.

Ohjelma sisältää harjoituksia, joiden avulla voit peilata ajatuksiasi, tunteitasi ja käyttäytymistäsi.

Työkaluja mielen hyvinvointiin -ohjelmaa voit tehdä itsenäisesti tai ammattilaisen kanssa.

Onko tämä ohjelma minua varten?

Tämä ohjelma on tarkoitettu kaikille hyvinvoinnista kiinnostuneille.

Merkitystä ei ole sillä, kärsitkö jostain tietystä sairaudesta. Mielen hyvinvointi -ohjelma auttaa sinua rauhoittamaan kehoasi ja mieltäsi. 

Paras aika tutustua ohjelmaan on silloin, kun levoton olo tai stressioireet eivät ole liian voimakkaita.

Voit käyttää ohjelmaa 

  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat sinulle parhaiten
  • edeten haluamaasi tahtia - vaikka pikkuhiljaa pieninä paloina
  • palaten yhä uudelleen sinua kiinnostaviin sisältöihin 
  • iästä riippumatta
  • ilmaiseksi
  • täysin nimettömästi - ei tarvitse syöttää henkilötietoja mihinkään

Tavoitteemme on, että tietoa ja apua on saatavilla kaikille nopeasti, saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä.

Muistilista aloitukseen

Missä vain, milloin vain 

Ohjelma on saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa, ja materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Katso videoita kännykälläsi, tai vietä kahvitauon mittainen hetki tietokoneella tankaten tietoa aiheesta.

Kokonaan tai osissa 

Ohjelman läpikäyntiin kuluu yhteensä useampi tunti. Koko ohjelmaa ei kuitenkaan tarvitse käydä läpi yhdellä kerralla. Voit myös keskittyä vain niihin osiin, jotka koet mielenkiintoisimmiksi ja omaan tilanteeseesi sopivimmiksi. 

Sinulla on mahdollisuus muutokseen

Olet pian aloittamassa ohjelmaa, josta saat tukea ja työkaluja tilanteeseesi. Hienoa, että toimit itsesi parhaaksi. Ohjelma auttaa sinua kohti haluamaasi elämää. 

On normaalia, jos ohjelma tuntuu välillä haastavalta. Tämä kuuluu asiaan, kun pyrit pysyviin muutoksiin. Ole siis itsellesi armollinen. Tee ohjelmaa sopivissa paloissa, ja pidä palauttavia taukoja. 

Ohjelma rakentuu seuraavista osioista

1. MISTÄ ON KYSE

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa mielen hyvinvoinnista ja siihen vaikuttavista asioista.

2. HARJOITUKSIA

Toisessa osiossa lähdet kohti muutosta. 

Haastat ajatuksiasi ja toimintamallejasi. Saat konkreettisia neuvoja siitä, miten voit edetä. 

3. EVÄITÄ JATKOON

Viimeisessä osiossa suuntaat mieltä kohti tulevaa. 

Saat tietoa mielihyvän lisäämisestä arkeen sekä ohjeita jatkoa varten.