Poissaoloja kertyy – Miten tukea opiskelijaa?
Tiivistelmä
- Poissaolojen taustalla voi olla opiskelijan motivaatioon, oppimiskokemuksiin, opiskeluyhteisöön tai elämätilanteeseen liittyviä haasteita.
- Poissaolotilanteen varhainen tunnistaminen ja tilanteeseen sopiva tuki ehkäisevät ongelmien kasautumista.
- Opintojen keskeytyminen voi olla haastavaa nuoren mielen hyvinvoinnille ja rajoittaa hänen tulevaisuuden mahdollisuuksiaan.
- Ilman riittävää tukea työelämään siirtyminen vaarantuu ja työllistymisen mahdollisuudet heikkenevät.
Tältä sivulta löydät vinkkejä poissaolojen vähentämiseen.
Poissaolojen taustalla voi olla monenlaisia tekijöitä
Poissaolot opinnoista ovat aina oire jostakin. Taustasyyt ovat hyvin moninaiset. Syyt voivat liittyä niin yksilöön, perheeseen, opintoihin kuin yhteiskunnassa tapahtuviin asioihin.
Opiskeluun liittyvät syyt
- motivaation puute
- oppimisen vaikeudet, neuropsykiatrisista (nepsy) piirteistä johtuvat yksilölliset haasteet
- oppimisympäristön haasteet
- ajanhallinnan ja tehtävistä suoriutumisen vaikeus
- aiemmat koulunkäynnin haasteet.
Hyvinvointiin liittyvät syyt
- psyykkiset tai fyysiset oireet
- uniongelmat
- arjen hallinnan vaikeudet
- epävarmuus omista kyvyistä
- uupumus tai stressi opiskelu- ja elämäntilanteesta
- elämäntilanteen vaikeudet tai kriisit.
Opiskeluyhteisöön liittyvät syyt
- sosiaalinen jännittäminen
- yksinäisyyden, ulkopuolisuuden tai kiusaamisen kokemus
- turvattomuuden tunne
- kulttuuriin tai taustaan liittyvä erilaisuuden kokemus
- opettaja-opiskelija-suhteen haasteet.
Poissaolojen vaikutus opintoihin
Opiskelu ja opinnot
- Motivaation lasku: Vaikeus nähdä opintojen hyötyjä tai tulevaisuuden mahdollisuuksia.
- Opiskelijalle suunniteltu tuki ei toteudu: Tämä on haitallista erityisesti opiskelijalle, joka hyötyisi tuesta oppimisvaikeuden tai nepsy-haasteiden takia.
- Opiskelupaineiden kasvu: Opintovaatimukset tai tulevaisuuden epävarmuus voivat aiheuttaa stressiä.
- Ajanhallinnan ja tehtävistä suoriutumisen haasteet: Tekemättömien tehtävien määrä kuormittaa opiskelijaa ja hidastaa opintojen edistymistä.
- Arvosanojen laskeminen ja kurssien kesken jääminen: Poissaolot vähentävät opetukseen osallistumista, aiheuttavat aukkoja tiedoissa ja viivästyttävät tehtävien tekemistä.
- Aiemman poissaolokierteen vahvistuminen: Poissaolokierre voi jatkua, ellei opiskelija saa apua ajoissa.
Hyvinvointi
- Psyykkiset tai fyysiset oireet: Ahdistus, masennus tai muut mielenterveyshaasteet voivat lisääntyä.
- Univaikeudet: Epäsäännöllinen rytmi, stressi tai uniongelmat voivat johtaa myöhästelyyn, poissaoloihin tai alentuneeseen vireyteen opiskelupäivän aikana.
- Epävarmuus omista kyvyistä: Lisääntyneet kokemukset heikosta itsetunnosta tai epäonnistumisen pelosta voivat estää opinnoissa suoriutumista.
- Opiskelutilanteen aiheuttama stressi:Poissaolotilanne haittaa opiskelua, tämä lisää stressin ja uupumuksen kokemusta.
- Turvattomuuden tunne: Poissaolot voivat aiheuttaa rutiinien ja sosiaalisten suhteiden katkeamista, epäonnistumisen pelkoa ja opiskelun tukipalvelujen epäsäännöllisyyttä.
Opiskeluyhteisö
- Sosiaalisten tilanteiden vaikeus: Sosiaalinen jännittäminen voi aktivoitua tai lisääntyä.
- Yksinäisyys, ulkopuolisuuden tai kiusaamisen kokemukset: Riski haavoittaviin kokemuksiin kasvaa poissaolojen myötä.
- Opettaja—opiskelija-suhteen vaikeudet: Yhteistyö voi muuttua haasteelliseksi, jos keskinäinen vuorovaikutus ja luottamus eivät ole rakentuneet riittävästi arjen kohtaamisten kautta.
Poissaolojen vaikutuksia työssäoppimisjaksolla
Epäsäännöllinen osallistuminen työssäoppimiseen voi aiheuttaa opiskelijalle
- motivaation laskua: Opiskelijan on vaikea nähdä työssäoppimisen merkitystä, jos hän ei hahmota opintojen hyötyä tai omaa tulevaisuuden suuntaa.
- puutteellisen kuvan työpaikan tukimahdollisuuksista: Eheä työssäoppimisjakso voi vahvistaa erityistarpeisen opiskelijan käsitystä työtehtävien soveltamismahdollisuuksista.
- paineita työssäoppimisjakson palautteesta: Epävarmuus työssäoppimisjaksosta suoriutumisesta ja sen arvioinnista saattaa lisätä stressiä ja kuormitusta.
- ajanhallinnan ja tehtävistä suoriutumisen haasteita: Opiskelijalla voi olla vaikeuksia sisäistää työssäoppimisjakson vaatimuksia ja aikatauluja, mikä heijastuu työssä suoriutumiseen.
- ulkopuolisuuden kokemuksia: Epäsäännöllinen osallistuminen voi vaikeuttaa ryhmään kiinnittymistä, lisätä yksinäisyyden tunnetta ja vähentää työyhteisöön kuulumisen kokemusta.
- poissaolokierteen jatkumista: Ilman oikea-aikaista ohjausta ja kannustusta poissaolot voivat muodostua toistuviksi myös työssäoppimisessa.
Poissaolot voivat heijastua opiskelijan hyvinvointiin ja toimintaan työpaikalla
- psyykkisinä tai fyysisinä oireina: Ahdistus, alakulo tai muu kuormitus voivat lisääntyä poissaolojen pitkittyessä ja näkyä esimerkiksi vetäytymisenä tai jaksamisen heikkenemisenä työpäivän aikana.
- univaikeuksina ja väsymyksenä: Epäsäännöllinen rytmi, stressi tai uniongelmat voivat johtaa myöhästelyyn, poissaoloihin tai alentuneeseen vireyteen työpäivän aikana.
- epävarmuutena omista kyvyistä: Toistuvat poissaolot voivat heikentää opiskelijan uskoa omiin taitoihinsa ja aiheuttaa varovaisuutta tai välttelevää käytöstä työtehtävissä.
- uupumuksena tai stressinä elämäntilanteesta: Opiskelijalla voi olla elämässään muita huolia. Ne voivat yhdessä työssäoppimisjakson poissaolojen kanssa lisätä paineita ja aiheuttaa jaksamisen vaikeuksia tai lisätä edelleen poissaoloja.
- turvattomuuden tunteena: Poissaolot voivat katkaista arjen rytmin ja vaikuttaa siihen, että opiskelijalle ei synny turvallisuuden tunnetta työyhteisössä. Myös yhteydenpito tukitahoihin voi jäädä vähiin.
Poissaolot voivat näkyä opiskelijan sosiaalisissa suhteissa ja yhteyksissä ohjaajiin
- sosiaalisena jännittämisenä: Opiskelija voi kokea hankaluuksia toimia ryhmässä tai työyhteisössä, jos tilanne jännittää tai aiemmat poissaolot ovat katkaisseet tutun yhteyden.
- yksinäisyytenä, ulkopuolisuuden tai kiusaamisen kokemuksena: Pitkät tai toistuvat poissaolot voivat lisätä riskiä jäädä sivuun työyhteisöstä tai vahvistaa ulkopuolisuuden tunnetta. Riski haavoittaviin kokemuksiin kasvaa poissaolojen myötä.
- ohjaussuhteen rakentumisen haasteena: Luottamuksellisen ja toimivan ohjaussuhteen syntyminen voi vaikeutua, jos kohtaamiset jäävät vähäisiksi tai epäsäännöllisiksi poissaolojen vuoksi.
Vinkit opiskelijan tukemiseen
Lue lisää
Katso video
Voit hyödyntää oppilaiden kanssa työskentelyssä seuraavia videoita:
Milloin ja mistä apua?
Ammattilaisen apu
Ammattilaisen apu on tarpeen etenkin silloin, jos omat voimavarat, omahoidolliset ohjeet ja läheisten tuki ei riitä. Ammattilainen kuuntelee ja tukee. Yleensä pyritään myös löytämään yhdessä uusia näkökulmia ja keinoja hankalan tilanteen käsittelyyn.
Apua voi hakea esimerkiksi
- opiskeluhuollosta (terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi)
- hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista (esim. terveyskeskus)
- opinto-ohjaajalta
- erityisopettajalta
Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?
Oirekyselyt
Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.
Omahoito-ohjelmat
Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.
Nettiterapiat
Pääosin +16-vuotiaille. Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.
Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.