Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa opiskelu-uupumuksen ehkäisyn omahoito-ohjelmaan

Huolestuttaako jaksaminen opinnoissa? Ovatko jaksamisesi rajat ehkä jo tulleet vastaan?

Opiskelu-uupumuksen ehkäisyn omahoito-ohjelmasta saat tietoa uupumuksesta sekä välineitä sen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.

Onko tämä omahoito-ohjelma minua varten?

Ohjelma sopii kaikille iästä riippumatta, ja sen käyttäminen on maksutonta. Voit tehdä ohjelmaa ja sen harjoituksia täysin nimettömästi. Sinun ei tarvitse syöttää henkilötietojasi mihinkään. 

Tämä omahoito-ohjelma on tarkoitettu ensisijaisesti tilanteisiin, jossa tunnistat itsessäsi uupumukseen viittavia merkkejä, mutta pystyt vielä suoriutumaan koulusta/opinnoistasi. Ohjelmaa voi kuitenkin hyödyntää muun hoidon tukena myös vakavammissa tilanteissa.

Voit käyttää ohjelmaa 

  • riippumatta siitä, onko sinulla diagnoosia vai ei  
  • itsenäisesti tai muun hoidon tukena 
  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat sinulle parhaiten
  • edeten haluamaasi tahtia - vaikka pikkuhiljaa pieninä paloina
  • palaten yhä uudelleen sinua kiinnostaviin sisältöihin 

Tämä omahoito-ohjelma on toteutettu yhteistyöprojektina.
Yhteistyöorganisaatiot: Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia/Opinvoimala.fi ja HUS psykiatria.

Mikä omahoito-ohjelma on? 

Omahoito-ohjelma 

  • perustuu hoidossa tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin 
  • koostuu kolmesta osiosta 
  • sisältää tietoa ja harjoituksia, jotka auttavat arjessa ja oireiden hallinnassa  Muistilista aloitukseen

Huom! Jos koet että oireesi ovat vakavia, älä epäröi lisäksi hakea apua! 

Muistilista aloitukseen 

Missä vain, milloin vain 

Harjoitukset ovat saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa, ja materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Katso videoita kännykälläsi, tai vietä kahvitauon mittainen hetki tietokoneella tankaten tietoa aiheesta.

Kokonaan tai osissa 

Ohjelman läpikäyntiin kuluu kaikkinensa useampi tunti. Koko ohjelmaa ei kuitenkaan tarvitse käydä läpi yhdellä kerralla. Voit halutessasi keskittyä vain niihin osiin, jotka koet mielenkiintoisimmiksi ja omaan tilanteeseesi sopivimmiksi.  

Voit oppia keinoja hyvinvointisi tukemiseen

Mielenterveystalon ohjelmista löydät tietoa siitä, miten voit pienillä tietoisilla muutoksilla parantaa elämänlaatuasi. Pienilläkin asioilla voi olla iso vaikutus.

Arjen hyvinvoinnilla on vahva yhteys mielen hyvinvointiin. Kun voi hyvin, sujuu arkikin ilman suuria ponnisteluja.

Ohjelma rakentuu seuraavista osioista

1. Mistä on kyse?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa opiskelu-uupumuksesta.

2. Työkaluja

Toisessa osiossa voit tehdä käytännönläheisiä harjoituksia.

3. Eväitä jatkoon

Viimeisessä osiossa saat lisätietoa siitä, miten arjenhallinta ja tasapainoinen elämä vaikuttavat mieleen ja hyvinvointiin.

Löydät myös linkkejä muihin Mielenterveystalon sisältöihin, jotka saattavat kiinnostaa sinua.