Skip to main content

Egenvårdsprogram

2. VERKTYG

Övningarna är kärnan i programmet. I den här delen kan ni fundera på problematisk skolfrånvaro och försöka åstadkomma en positiv förändring.

Övningarna är den viktigaste delen av egenvårdsprogrammet

Det är viktigt att ni inte bara läser informationen, utan också gör övningarna.

  • Genom att göra övningarna går du från att vara en läsare till en aktiv aktör.
  • På så sätt tar ni steg mot att förbättra er situation.
  • Med hjälp av dem kan ni kartlägga och fundera på lösningar på er situation.

Du har tillgång till materialet dygnet runt, oavsett var du är. Du kan spara övningar som du tycker om till exempel som bokmärken på din dator eller ta skärmdumpar med din telefon.

Olika metoder som åstadkommer förändring

Härnäst får du och ditt barn lära er sätt att göra en svår situation lättare. Vissa metoder kanske är bekanta från förut, medan andra kan vara nya.

I den här delen utmanar ni både dina och ditt barns tankar och beteendemönster. Genom att öva och fundera tillsammans lär ni er nya sätt att förhålla er till olika situationer.

Bekanta dig först med metoden och fundera på om den kunde användas på dig och ditt barn. Övningarna är organiserade så att en del är riktade till föräldern och en del görs tillsammans med barnet.

Gör de övningar som du tycker att ni kan ha nytta av. Respektera dina egna och ditt barns inre resurser.

Hur gör man övningarna?

Var börjar jag?

Du kan bekanta dig med övningarna i vilken ordning som helst eller endast välja de som passar er bäst.

Det är bra att lägga på minnet de övningar som ni tycker är särskilt bra och att återgå till dem längre fram.

Övningarna 1–3 och 9 ska föräldern fundera på och göra. Övningarna 4–8 och 10–13 ska föräldern och barnet eller hela familjen göra tillsammans.

Hur mycket tid ska jag avsätta?

Det är viktigt att avsätta tillräckligt med tid för övningarna. Det är viktigt att du gör dem även om det känns svårt ibland.
Vissa övningar behöver upprepas tillräckligt många gånger för att åstadkomma en mer bestående förändring.

I följande video (1:33) får du tips om hur du gör övningarna i egenvårdsprogrammet. Samtidigt får du höra varför det lönar sig att engagera sig i övningarna.

Förändringar tar tid

Problematisk skolfrånvaro kan vara förknippad med många saker och de kan inte alla påverkas. Det är viktigt att ni tillsammans med barnet funderar på hurdant problemet är och vad man kan göra åt det.

Det tar tid och flera åtgärder för att situationen i skolan ska förändras. Om bakgrunden till den problematiska skolfrånvaron är ditt barns psykiska symtom tar återhämtningen ofta tid. Det är dock viktigt att upprätthålla kontakten till skolan och skolgången.

Motivationen för att göra förändringar i livet varierar. Ibland kan man ha mer krafter att genomföra en förändring, ibland mindre. Kom ihåg att det här är naturligt.