Egenvårdsprogram
1. VAD HANDLAR DET OM?
Vad är problematisk skolfrånvaro?
Med problematisk skolfrånvaro avses situationer där en oregelbunden skolgång och frånvaro orsakar problem. Skolfrånvaron kan vara tillfällig eller permanent.
Hos cirka 2–3 procent av eleverna i årskurs 7–9 försvåras skolgången av frånvaro. Den problematiska skolfrånvaron har också ökat bland eleverna i årskurs 1–6.
Skolfrånvaro orsakar problem för eleverna, vårdnadshavarna, skolorna och samhället som helhet. Därför är det viktigt att ta tag i skolfrånvaron så tidigt som möjligt.
Vad beror problematisk skolfrånvaro på?
Den kan ha många orsaker. Orsakerna kan exempelvis vara sinnesstämningssymtom, inlärningssvårigheter, situationen hemma, sociala situationer, relationerna i skolan och neuropsykiatriska utmaningar.
Det är viktigt att beakta orsaken, eftersom den påverkar hjälpmetoderna.
Varför riktar sig detta program till en förälder och familjen?
Familjen är en av de viktigaste utvecklingsmiljöerna för ett barn. Familjens inre resurser påverkar alla familjemedlemmars välbefinnande.
Symtomen hos ett barn eller en ung person påverkar hela familjen. Föräldrarna och familjen spelar en central roll i barnens och de ungas välbefinnande. Det är viktigt att föräldern tar hand om sin ork så att hen klarar av vardagen och kan stödja sitt barn.
I detta program avser en förälder en person som själv upplever att hen är en förälder. Med familj avses dess medlemmars egen upplevelse om att höra till en familj.