Siirry pääsisältöön

Mitä tehdä, jos opiskelijasta herää huoli?

On tyypillistä, että arjessa läsnä olevat aikuiset huomaavat muutoksia opiskelijan toiminnassa. Heidän havaintonsa ovat tärkeitä opiskelijan varhaisen oireilun tunnistamisen ja syrjäytymisen ehkäisemisen kannalta.

Opettaja voi havaita opiskelijan opintojen etenemisessä tai olemisessa jotain, mikä herättää huolta. Tässä tekstissä on tietoa ja vinkkejä huolen puheeksi ottamiseen.

Opettaja voi konsultoida opiskeluhuollon ammattilaisia huolta herättävistä teemoista ja ilmiöistä ilman opiskelijan henkilöllisyyden kertomista. Heränneen huolen voi ottaa puheeksi myös kollegan tai esihenkilön kanssa.

Vakavan huolen huomanneen aikuisen kuuluu tehdä alaikäisestä nuoresta viipymättä lastensuojeluilmoitus silloin, jos lastensuojelun tarpeesta syntyy epäilys. Jos et ole varma, pitäisikö sinun tehdä lastensuojeluilmoitus, kysy asiaa kunnan sosiaalityöntekijältä kertomatta nuoren henkilöllisyyttä.

Keskeiset asiat, kun huoli herää

  1. Varaa keskusteluun aikaa ja rauhallinen paikka.
  2. Kerro huolestasi opiskelijalle kunnioittavasti, avoimesti ja rohkeasti.
  3. Kuuntele ja ole läsnä, älä arvostele tai tuomitse.
  4. Jos huoli on suuri, kerro alaikäiselle opiskelijalle, että sinulla on velvollisuus jakaa huoli eteenpäin ja tehdä lastensuojeluilmoitus. Voit tehdä ilmoituksen myös yhdessä nuoren kanssa.
  5. Ole yhteydessä tilanteen mukaan huoltajaan, terveydenhoitajaan, kuraattoriin, sosiaalitoimeen tai psykologiin. Tee tämä yhteistyössä opiskelijan kanssa

Milloin ottaa asia puheeksi?

Kun opettajalla tai muulla oppilaitoksen aikuisella herää huoli opiskelijasta, kannattaa asia ottaa puheeksi mahdollisimman nopeasti. Puheeksi otto kannattaa, vaikkei kyseessä olisikaan vakava huoli mielen hyvinvoinnin vaikeudesta. Opettajan havainnot ja niiden puheeksi ottaminen voivat olla ratkaiseva apu oireilevalle.

Mitä oppilaitoksissa voidaan tehdä?

Puheeksi ottaminen antaa opiskelijalle viestin välittämisestä. Jos opiskelija on jo avun piirissä, hän saattaa kertoa sen luotettavaksi kokemalleen aikuiselle.

Opettajalla on tärkeä rooli aikuistuvan nuoren opiskeluarjessa ja hyvinvoinnin tukemisessa. Koska opettajat kohtaavat samoja opiskelijoita säännöllisesti, he ovat avainasemassa varhaisen oireilun tunnistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisemisessä.

Mielen hyvinvointi vaihtelee, tasapainoinen arki tukee

Mielen hyvinvointi ja sen muutokset vaikuttavat toimintakykyyn ja oppimiseen. Niin mielen kuin yleinenkin hyvinvointi voivat vaihdella eri elämäntilanteissa.

Mielen hyvinvoinnin tukeminen auttaa toimimaan arjessa. Tasapainoinen arki tukee toimintakykyä ja oppimista.

Puheeksiotto

Vinkit puheeksioton tueksi

Toimintakulttuuri

Hyvä ja osallistava toimintakulttuuri tukee oppilaitoksen arkea ja auttaa selviämään haasteista.

Oppilaitoksen toimintakulttuuriin voi vaikuttaa sekä pienillä arkisilla valinnoilla ja teoilla että suuremmilla rakenteellisilla ohjauksilla. Erilaiset yhteisölliset toimintatavat ja avoin turvallinen vuorovaikutus rakentavat oppimisympäristöä, jossa voivat hyvin myös ne, joilla on mielen hyvinvoinnin pulmia.

Arvot ja asenteet 

Asenteet ja arvot vaikuttavat oppilaitoksen toimintakulttuuriin. Rehtorilla on tärkeä rooli oppilaitoksen arvojohtajana. Välittämisen kulttuuri ja aito läsnäoleva vuorovaikutus lähtevät aikuisista.

Hyvä, kaikkia kunnioittava käytös on tärkeää. Jokaisen yhteisön jäsenen täytyy tuntea itsensä hyväksytyksi.

Arvostava puhe opiskelijoista, työtovereista ja yhteistyötahoista edistää hyvää toimintakulttuuria ja ylläpitää myönteistä ilmapiiriä.

Arjessa tämä voi tarkoittaa

  • tervehtimistä
  • anteeksipyytämistä
  • avun pyytämistä ja vastaanottamista
  • asiallista keskustelua ja itsehillintää.

Tunne- ja vuorovaikutustaidot

On tärkeää, että myös oppilaitoksen aikuiset keskustelevat omista tunne- ja vuorovaikutustaidoistaan sekä harjoittelevat niitä. Se auttaa löytämään ja ylläpitämään turvallista yhteyttä opiskelijoihin.

Haasteiden ennaltaehkäisyssä on tärkeää luoda opiskelijoihin avoin ja turvallinen kontakti jo ennen kuin ongelmat ovat isoja.

Myönteinen vuorovaikutus ja ilmapiiri edistävät ammatillista kasvua ja työssä jaksamista. Oppilaitoksen hyvä toimintakulttuuri sitouttaa työhön ja vahvistaa työn haasteista selviämistä.

Opiskeluhuollon palvelut 

Oppilaitos vastaa siitä, että opiskelijoilla ja heidän huoltajillaan on tieto oppilaitoksen opiskeluhuollosta. Oppilaitoksen henkilökunnalla on velvollisuus ohjata opiskelijaa hakemaan tarvitsemiaan opiskeluhuollon palveluita.

Oppilaitoksen koko henkilökunnalla on ensisijainen vastuu opiskeluyhteisön hyvinvoinnista. Tätä kutsutaan yhteisölliseksi opiskeluhuolloksi.

Hyvinvointialue vastaa opiskeluhuollon palveluiden järjestämisestä oppilaitoksissa. Opiskeluhuollon palveluihin kuuluvat kuraattori- ja psykologipalvelut sekä opiskeluterveydenhuollon palvelut. Opiskeluterveydenhuoltoa toteuttavat terveydenhoitaja ja lääkäri.

Opiskeluhuollossa keskitytään ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tukeen.

Yhteydenotto opiskeluhuoltopalveluiden saamiseksi  

On tärkeää, että opettaja tai muu oppilaitoksen aikuinen kuvaa omin sanoin, miten huoli opiskelijasta on kertynyt. Voi olla, että opiskelija ei itse ole huolissaan tilanteestaan.

Poissaolevuutta tai väsymystä on voinut jatkua niin kauan, ettei opiskelija osaa ajatella siinä olevan mitään poikkeavaa.

Tarvittavat tiedot ovat

  • havaittu muutos opiskelijassa tai hänen toiminnassaan
  • yhteydenottajan ammattitaidon tuoma ymmärrys tilanteesta.

Opiskeluhuollon palveluista vastaavat ammattilaiset ovat tottuneet esittämään tarkentavia kysymyksiä. Oppilaitoksen henkilöstö voi ottaa yhteyttä keneen tahansa opiskeluhuollon jäseneen: kuraattoriin, terveydenhoitajaan tai psykologiin.

Opiskelijan itsemääräämisoikeus

Hyvään opiskeluhuoltokulttuuriin kuuluu, että opiskelijan kanssa sovitaan asioista etukäteen. Tähän kuuluu myös mahdollisesta huoltajien mukaan ottamisesta sopiminen.

Opiskelijan omat toivomukset ja mielipiteet on otettava huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa. Tässä huomioidaan opiskelijan ikä ja muut henkilökohtaiset edellytykset.

Opiskelija voi valita, haluaako hän huoltajia mukaan asiansa hoitamiseen vai ei. Opiskeluhuollon sote-henkilöstö arvioi alaikäisen opiskelijan kykyä tehdä tämä valinta.

Vinkkejä opettajille

  • Opettajalta ei vaadita sitä, että hän olisi mielenterveystyöntekijä. Tavalliset mielen hyvinvoinnin taidot koskettavat niin opiskelijoita kuin koulun aikuisiakin. Opettajan ei tarvitse osata diagnosoida.
  • Terve aikuisuus, opiskelijan kohtaaminen ja aito läsnäolo riittävät. 
  • Tärkein tuki opettajalta on se, että antaa opiskelijalle mahdollisuuden tulla kuulluksi ja kohdatuksi.
  • Mieti, mikä nuoren kanssa työskentelyssä on hyvää ja toimivaa.
  • Pohdi, miten voisit rakentavasti ilmaista sekä hyvät asiat että huolesi.
  • Kaikille on apua siitä, että asioista puhutaan yleisellä tasolla ja mielen hyvinvointia tuetaan arjessa, oppitunneilla, välitunneilla ja muissa oppilaitoksen tilanteissa.

Miten Mielenterveystalo.fi voi auttaa?

Chillaa-appi nuorille

Chillaa-appi tuo apua ahdistukseen, jännitykseen ja stressiin sekä auttaa itsevarmuuden kehittämisessä.

  • aina taskussasi tukena
  • ei kirjautumista
  • rentoutus- ja mindfulness-harjoituksia
  • vinkkejä kiperiin tilanteisiin
  • tsemppiä muilta nuorilta

Oirekyselyt

Oirekyselyn avulla voit arvioida oireidesi vakavuutta. Saat tuloksista myös vinkkejä siitä, mitä sinun kannattaisi seuraavaksi tehdä.

Omahoito-ohjelmat

Omahoito-ohjelmien avulla voit parantaa hyvinvointiasi silloin, kun sinulla on huoli mielenterveydestäsi tai lieviä oireita. Omahoito-ohjelmissa on tietoa ja harjoituksia.

Nettiterapiat nuorille

Pääosin +16-vuotiaille.
Tarvitset lähetteen ja pankkitunnukset.

Nettiterapia pohjautuu itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Oireisiisi erikoistunut nettiterapeutti antaa palautetta harjoituksistasi ja vastaa niiden aikana heränneisiin kysymyksiin. Tarvitset nettiterapiaan lääkärin lähetteen.

Nuorten sosiaalisen ahdistuneisuuden nettiterapia on tarkoitettu 13-17 -vuotiaille. Muut nettiterapiat ovat tarkoitettu yli 16-vuotiaille.

Sinua saattaa kiinnostaa myös