Skip to main content

Information till närstående om sömnproblem hos ungdomar

Sömnlöshet kan ses som både ett symtom och en störning. Sömnlöshet innebär att man inte förmår att sova, har svårt att somna eller vaknar mitt i sömnen.  

Det är vanligt att vaka i tonåren

I tonåren är sömnrytmen ofta försenad. Detta beror på biologiska förändringar i dygnsrytmen under puberteten. Det är ofta lätt för en ung person att vaka sent utan att känna sig särskilt trött. Detta medför inte nödvändigtvis några betydande problem.

Att surfa på nätet, titta på serier och spela medan man vakar kan göra att man somnar ännu senare. 

Vad påverkar sömnkvaliteten? 

Sömnkvaliteten kan påverkas av bland annat 

  • stress
  • oregelbunden sömnrytm
  • levnadssätt, som mängden aktivitet under dagen och matvanor
  • kvällsrutiner
  • sovmiljön
  • bekymmer relaterade till livssituationen
  • psykiska störningar
  • alkohol och koffeinhaltiga drycker, som energidrycker och kaffe

Hur kan jag hjälpa en trött ung person? 

Diskutera orsakerna till tröttheten och möjliga lösningar tillsammans med den unga. Tänk till exempel på följande: 

  • Äter den unga tillräckligt ofta, balanserat och tillsammans med andra?
  • Sover hen tillräckligt många timmar under natten?
  • Har den unga tid att träffa vänner?
  • Kommer den unga ihåg att röra på sig och delta i hobbyer?
  • Gör hen också något varje dag som får hen att må bra
  • Dricker den unga mycket koffeinhaltiga drycker?
  • Har den unga kvällsrutiner som stödjer att lugna sig?
  • Är sovmiljön sval, mörk, lugn och bekväm?
  • Har ni en lugn stund att prata om dagens händelser, tankar, känslor och bekymmer? 

Om kalendern är fylld med hobbyer och den unga bara kommer hem för att byta kläder ökar risken för utmattning. Det måste också finnas tid för vila och avkoppling. Ibland är det viktigt att bara vara, utan att behöva göra någonting. 

Dra nytta av Psykporten

Psykportens egenvårdsprogram erbjuder information och verktyg för att hantera olika problem och utmaningar. Du kan gå igenom dem tillsammans med den unga. 

För personer över 16 år erbjuds också nätterapi.

Var och när ska man söka hjälp?

Det är inte värt att tveka att söka hjälp. Du behöver inte veta på förhand om hjälp faktiskt behövs.

Det är värt att söka hjälp för sömnproblem i synnerhet om

  • den unga drar sig undan i skolan och skolarbetet störs av koncentrationssvårigheter
  • den unga verkar ständigt trött, nedstämd eller irriterad
  • den unga lämnar hobbyer och vänner

Professionell hjälp

En yrkespersons hjälp behövs särskilt om den ungas egna resurser, egenvårdsanvisningarna och stöd från närstående inte räcker till. Yrkespersonen lyssnar och stöder. I allmänhet försöker man också hitta nya perspektiv och sätt att hantera den svåra situationen tillsammans.

Du kan söka hjälp med den unga till exempel

  • hos hälsovårdaren
  • hos skolkuratorn
  • hos skolpsykologen
  • på ungdomsstationen
  • via olika föreningar

Läs mer:

Hur kan Psykporten.fi hjälpa?

Egenvårdsprogram för sömnlöshet

Med hjälp av egenvårdsprogrammen kan du förbättra ditt välbefinnande om du är orolig för din psykiska hälsa eller uppvisar lindriga symtom. I egenvårdsprogrammet finns information och övningar. 

Nätterapi

Nätterapi bygger på ett självständigt arbetssätt på nätet. En nätterapeut som är specialiserad på dina symtom ger dig respons på dina övningar och svarar på frågor som dyker upp. Du behöver en läkarremiss för nätterapi.