Skip to main content

Ångest hos unga

Ångest är en känsla som ska varna oss för hotfulla situationer. Känslan kan också framträda utan något verkligt hot. Ångest kan bli ett problem när den upprepat stör livet. 

Hur känns ångest?  

I denna text hänvisar ångest till upplevelsen av hot, rädsla, oro och spänning.

Ofta beskriver dock människorna alla slags vaga dåliga känslor som ångest. Det är bra att överväga vilken typ av känslor och tankar som är förknippade med den egna känslan av ångest. 

Speciellt i tonåren är känslorna ofta intensiva och kan också ändra plötsligt. Man kan känna sig helt utan hopp och snart må bra igen.

Ångest kan framträda som 

  • en obestämd känsla av spändhet  
  • olika rädslor inför framtiden  
  • andningssvårigheter  
  • koncentrationssvårigheter och rastlöshet  
  • sömnproblem  
  • hjärtklappning, darrningar, svettningar eller yrsel  
  • bröstsmärta, ont i magen eller muskelspänning  

Vilken typ av ångest är en del av det normala livet?  

Var och en av oss har ibland bekymmer, rädslor och ångestfyllda situationer. Ångest kan till exempel orsakas av  

  • besök hos läkare   
  • skolmåltider 
  • oro inför framtiden 
  • att vara åtskild från de närstående 
  • ett spännande framträdande
  • att parförhållandet tagit slut  
  • att man inlett studier
  • flytt till ett nytt hem

Speciellt när man är ung kan det kännas att man på något sätt är annorlunda eller sämre än andra. Man kan uppleva mycket socialt tryck i vänkretsen eller bland andra ungdomar och börjar då lätt granska sig själv. 

En större självständighet och frigörelse från föräldrarna kan också orsaka ångest. Att bli självständig kan också orsaka rädsla för hur man klarar sig i framtiden.   

Sådana tillfälliga känslor av ångest eller rädsla är en del av det normala livet i ung ålder. Det är alltid viktigt att prata om dem med en närstående vuxen person, eftersom en gemensam diskussion kan redan få dig att må bättre.  

När är ångest ett problem?  

Ångest kan bli ett problem när den till stor del stör livet. Problematisk ångest leder också vanligtvis till att man undviker vissa situationer, platser eller människor. I detta fall är ångesten ofta intensiv och obestämbar. Den kan också börja oväntat utan någon uppenbar orsak.  

Ångest kan vara tillfällig och framträda som anfall. Den kan också vara kontinuerlig. Du kan känna dig ständigt orolig och nervös, irriterad, rastlös eller rädd. Du påminns om olika bekymmer gång på gång.   

Var och när ska jag söka hjälp? 

Det är bra att söka hjälp med låg tröskel. Du behöver inte vara medveten själv om att du lider av ångest.

Berätta hur du mår 

Även om det verkar svårt och meningslöst att ta upp frågan är det värt att berätta att man mår dåligt för en trygg vuxen eller en god vän. När man berättar om sin situation är man inte längre ensam i den svåra situationen. Då blir också ofta de egna känslorna och tankarna klarare.

Ta Psykporten till hjälp

Hjälp kan också fås från Psykportens egenvårdsprogram, som du kan gå igenom antingen ensam eller tillsammans med en närstående eller en yrkesperson. I slutet av sidan hittar du innehåll som rekommenderas för ångest.

Nätterapi är också tillgänglig för social ångest. Den kräver en remiss från läkaren. Nätterapi för personer över 16 år erbjuds också för andra problem.

Professionell hjälp

En yrkespersons hjälp behövs särskilt om de egna resurserna, egenvårdsanvisningarna och stödet från närstående inte räcker till. Yrkespersonen lyssnar och stöder. I allmänhet försöker man också hitta nya perspektiv och sätt att hantera den svåra situationen tillsammans.

Du kan söka hjälp till exempel

  • hos hälsovårdaren
  • hos skolkuratorn
  • hos skolpsykologen
  • på ungdomsstationen

Hur kan Psykporten.fi hjälpa?

Chillaa-appen för unga

Chillaa-appen hjälper till med ångest, spänning och stress och hjälper dig att bygga upp ditt självförtroende.

  • alltid i fickan som stöd
  • ingen inloggning
  • avslappnings- och mindfulnessövningar
  • tips för knepiga situationer
  • kämpahumör från andra ungdomar

Egenvårdsprogram

Med hjälp av egenvårdsprogrammen kan du förbättra ditt välbefinnande om du är orolig för din psykiska hälsa eller uppvisar lindriga symtom. I egenvårdsprogrammet finns information och övningar. 

    Symtomenkäter

    Med hjälp av symtomenkäten kan du bedöma hur allvarliga dina symtom är. Resultaten ger dig också tips om vad du ska göra härnäst.

        Nätterapier

        Huvudsakligen för personer över 16 år. Du behöver en remiss och bankkoder.

        Nätterapi bygger på ett självständigt arbetssätt på nätet. En nätterapeut som är specialiserad på dina symtom ger dig respons på dina övningar och svarar på frågor som dyker upp. Du behöver en läkarremiss för nätterapi.

        Nätterapin för unga med social fobi är avsedd för 13–17-åringar. De övriga nätterapierna är avsedda för personer över 16 år.

        Du kanske också är intresserad av