Unettomuuden omahoito

Unettomuuden hoidossa tutkitaan, mitä tapahtuu silloin, kun ihminen ei kykene nukkumaan. Mitä tapahtuu, kun vireystila ei laske tai nousee uudelleen? Omat ajatuksemme, tunteemme ja toimintamme ovat usein syynä liialliseen vireystilaan. Stressaava elämäntilanne, voimia vaativat suoritukset ja kiireinen toiminta nostavat kehon aktiviteettia niin paljon, että rauhoittuminen illalla voi olla mahdotonta.

Omahoito-ohjelma sisältää useita itsehoito-ohjeita, tehtäviä ja asiakasesimerkkejä joiden avulla voit löytää ongelmiisi erilaisia näkökulmia ja ratkaisumalleja. Kuudesta kahdeksaan viikon harjoituksilla on jo todettu muutoksia aivojen toimintaan, jolloin asennoituminen arkipäivän ongelmiin ja haasteisiin muuttuu helpommaksi. Harjoituksia ei tarvitse käyttää orjallisesti juuri sellaisina kuin ne ovat, vaan voit valita itsellesi sopivimmat vaihtoehdot ja harjoitukset.

Huom! Jos omahoito-ohjelmasta ei ole apua tai oireesi ovat vakavia, ota yhteyttä lääkäriin tai kokeile Mielenterveystalon oirenavigaattoria, joka ohjaa sinut paikallisten palveluiden piiriin.

 
Mitä unettomuus on?

Ihminen nukkuu noin kolmanneksen elämästään. Unen ei tarvitse aina olla täydellistä, ja jokainen kokee joskus tilapäistä unettomuutta. Joskus univaikeudet kuitenkin toistuvat usein, pitkittyvät tai vaikuttavat jokapäiväiseen elämään.

Irti unettomuudesta

Suurin osa unettomuudesta kärsivistä henkilöistä on lukenut paljon unettomuuden hoidosta. Saattaa kuitenkin olla vaikeata huomata omia haitallisia unettomuutta ylläpitäviä tapoja, rutiineja ja ajatusmalleja. Tästä osiosta löydät erilaisia keinoja ja harjoituksia parempaan uneen.

Eväitä jatkoon

Kolmannessa osiossa käsitellään arvoja ja tarkoituksia, jotka ohjaavat elämää. Uneen liittyy koko elämä. Tiedämme kokemuksesta, että kaikkia ohjeita ei ole helppoa noudattaa. Älä anna tämän liiaksi lannistaa. Tärkeintä on luodan mieleen tyyneyttä, lempeyttä ja joustavuutta.

 

Unettomuuden omahoito-ohjelma perustuu kirjaan Unentaidot – Löydä uni ilman lääkkeitä. (Pihl, S. & Aronen, A-M 2015: Unentaidot – Löydä uni ilman lääkkeitä. Kustannus Oy Duodecim.)