Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa lapsiin kohdistuvan seksuaalisen kiinnostuksen omahoito-ohjelmaan!

Tuntuuko sinusta, että seksuaalinen kiinnostuksesi kohdistuu lapsiin? Oletko huolissasi tästä ja pelkäät, että saattaisit edetä ajatuksista tekoihin? Tästä omahoito-ohjelmasta voi olla sinulle apua.

Seksuaalisuutta on monenlaista, ja seksuaaliset mieltymykset voivat suuntautua eri kohteisiin. Seksuaalista kiinnostusta voi tuntea eri-ikäisiä ja eri sukupuolia olevia ihmisiä kohtaan. Seksuaalista kiinnostusta voi kokea myös tiettyjä asioita tai esineitä kohtaan.

Seksuaaliset mieltymykset ja niiden toteuttaminen ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Päätös toimia oman kiinnostuksen ja mieltymyksen mukaisesti ei voi perustua vain omiin toiveisiin.

Laittomat teot eivät kuulu seksuaaliseen ilmaisuvapauteen

Seksuaalisuutta saa ilmaista varsin vapaasti, jos se ei loukkaa toisen ihmisen oikeuksia eikä riko lakia.

On kuitenkin tekoja, jotka eivät koskaan kuulu seksuaalisen ilmaisuvapauden piiriin. Tällaisia ovat ne seksuaaliset teot, jotka täyttävät rikoksen tunnusmerkistön.

Lapsiin kohdistuvat seksu​aaliset teot eivät kuulu seksuaalisen ilmaisuvapauden piiriin. Lapsi on haavoittuva ja kaipaa erityistä suojelua ja huolenpitoa.

Tämä omahoito-ohjelma auttaa sinua saamaan tietoa ja ymmärrystä lapsiin liittyvästä seksuaalisesta kiinnostuksesta.

Onko tämä omahoito-ohjelma minua varten?

Omahoito-ohjelma sopii kaikille iästä riippumatta, ja sen käyttäminen on maksutonta. Voit tehdä omahoito-ohjelmaa ja sen harjoituksia täysin nimettömästi. Sinun ei tarvitse syöttää henkilötietojasi mihinkään.

Tämä omahoito-ohjelma on lieviä ja keskivaikeita oireita varten.

Voit käyttää omahoito-ohjelmaa

  • riippumatta siitä, onko sinulla diagnoosia vai ei
  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat sinulle parhaiten
  • edeten haluamaasi tahtia - vaikka pikkuhiljaa pieninä paloina
  • palaten yhä uudelleen sinua kiinnostaviin sisältöihin
  • Tavoitteemme on, että tietoa ja apua on saatavilla kaikille nopeasti, saavutettavasti ja matalalla kynnyksellä.
  • itsenäisesti tai muun hoidon tukena

Tämä on myös ammattilaisen työkalu

Tätä voidaan kokonaisuutenaan tai osissa käyttää ryhmien tai yksilötapaamisten tukena.

Ammattilainen voi tukea ja ohjata harjoitusten tekemisissä. Omahoito-ohjelman läpikäymisen aikana tavataan yleensä 1–3 kertaa. Tällöin voidaan esimerkiksi keskustella harjoitusten herättämistä ajatuksista ja pohtia, mitkä harjoitukset ovat soveltuvimpia.

Huom!

Jos koet että oireesi ovat vakavia, älä epäröi lisäksi hakea apua!

Mikä omahoito-ohjelma on?

Omahoito-ohjelma

  • perustuu hoidossa tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin
  • koostuu kolmesta osiosta
  • sisältää tietoa ja harjoituksia, jotka auttavat arjessa ja oireiden hallinnassa

Muistilista aloitukseen

Missä vain, milloin vain 

Omahoito-ohjelma on saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa, ja materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Katso videoita kännykälläsi, tai vietä kahvitauon mittainen hetki tietokoneella tankaten tietoa aiheesta.

Aktiivinen harjoittelu tuo tulosta

Uusien työkalujen oppimisessa jatkuva harjoittelu on tärkeää. Kun harjoittelet työkalujen käyttöä ensin helpoissa tilanteissa, auttavat ne sinua vähitellen myös vaikeammissa tilanteissa, joissa tunteet ovat ottamassa ylivaltaa.

Yksityisyytesi suojaamiseksi kyselyiden ja harjoitusten vastaukset eivät tallennu. Jos haluat ne talteen, kopioi ne itsellesi erilliseen tiedostoon. 

Sinulla on mahdollisuus muutokseen

Olet pian aloittamassa omahoito-ohjelmaa. Hienoa, että toimit itsesi parhaaksi. Omahoito-ohjelma auttaa sinua kohti haluamaasi elämää.

On normaalia, jos harjoitukset tuntuvat välillä haastavilta. Tämä kuuluu asiaan, kun pyrit pysyviin muutoksiin. Ole siis itsellesi armollinen. Tee ohjelmaa sopivissa paloissa, ja pidä palauttavia taukoja. 

Ohjelma rakentuu seuraavista osioista

1. MISTÄ ON KYSE?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa asiasta. Opit tunnistamaan ajatus- ja toimintamallejasi sekä niitä synnyttäviä ja ylläpitäviä tekijöitä.

2. TYÖKALUJA

Toisessa osiossa lähdet kohti muutosta. Haastat ajatuksiasi ja toimintamallejasi. Harjoittelemalla opit uusia tapoja suhtautua tilanteisiin.

3. EVÄITÄ JATKOON

Viimeisessä osiossa suuntaat mieltä kohti tulevaa. Saat lisätietoa siitä, miten arjenhallinta ja tasapainoinen elämä vaikuttavat mielenterveyteen. Opit ylläpitämään saavuttamiasi tuloksia.