Siirry pääsisältöön

Omahoito-ohjelma

Tervetuloa viiltelyn omahoito-ohjelmaan!

Oletko viiltänyt tai muutoin vahingoittanut itseäsi tarkoituksella? Etsitkö keinoja käsitellä pahaa oloa ja luopua viiltelystä? Oletko vielä epävarma suhteestasi viiltelyyn ja kaipaat tietoa? Viiltelyn omahoito-ohjelma tarjoaa apua.

Mikä on omahoito-ohjelma?

Tämän omahoito-ohjelman tekemisessä on hyödynnetty Kustannus Oy Duodecimin 2014 julkaisemaa Vapaaksi viiltelystä -kirjaa. Omahoito-ohjelmaa on uudistettu 2022.

Tämä omahoito-ohjelma on suunnattu ensisijaisesti nuorille. Viiltelyä esiintyy kuitenkin kaikenikäisillä, ja myös aikuisille voi olla tästä hoito-ohjelmasta hyötyä.

Viiltelyn omahoito-ohjelma

  • perustuu viiltelyn hoidossa usein käytettyihin toimintatapoihin ja tutkittuihin hoitomalleihin.
  • koostuu kolmesta osiosta
  • sisältää tietoa ja harjoituksia, jotka auttavat sinua pahan olon käsittelyssä ja hyvinvoinnin edistämisessä

Voit käyttää omahoito-ohjelmaa

  • itsenäisesti tai muun hoidon tukena
  • käymällä läpi koko ohjelman tai valitsemalla vain ne kohdat, jotka sopivat sinulle parhaiten
  • edeten haluamaasi tahtia - vaikka pikkuhiljaa pieninä paloina
  • palaten yhä uudelleen sinua kiinnostaviin sisältöihin.

Muu hoito ja tuki

Pahasta olosta kannattaa aina puhua läheiselle tai ammattilaiselle.

Apua tulee hakea viivyttelemättä etenkin silloin, jos sinulla on

  • jatkuvaa toivottomuutta
  • kuolemaan tai itsemurhaan liittyviä ajatuksia tai
  • jatkuvia vaikeuksia selviytyä arjessasi, kuten koulussa tai opinnoissasi.

Apua on hyvä hakea myös silloin, jos et koe saavasi riittävästi apua tästä omahoito-ohjelmasta.

Mikäli olet vähänkään huolissasi viiltelystä seuranneesta fyysisestä vahingosta, älä pelkää soittaa lähimmälle terveysasemalle tai päivystysapuun (116117)Akuuttia apua saat myös esimerkiksi valtakunnallisesta kriisipuhelimesta (09 2525 0111) ja Sekasin-chatista. Lisätietoa avun hakemisesta löytyy mielenterveyspalvelut-osiosta.

Muistilista aloitukseen

Anonyymia omahoitoa 

Voit tehdä viiltelyn omahoito-ohjelmaa ja sen harjoituksia täysin anonyymisti. Sinun ei tarvitse syöttää tietojasi mihinkään.

Missä vain, milloin vain

Omahoito on saatavillasi aina, kun sinulla on aikaa, ja materiaaleihin pääset käsiksi kellon ympäri paikasta riippumatta. Kuuntele harjoituksia lenkkipolun varrella kännykästä, tai pidä kahvitauon mittainen hetki tietokoneella tankaten tietoa aiheesta.

Kokonaan tai osissa

Omahoito-ohjelman läpikäyntiin kokonaisuudessaan kuluu useampi tunti. Koko ohjelmaa ei kuitenkaan tarvitse käydä läpi yhdellä kerralla. Voit halutessasi keskittyä vain niihin osiin, jotka koet mielenkiintoisimmiksi ja omaan tilanteeseesi sopivimmiksi.

Aktiivinen harjoittelu tuo tulosta

Tiedon lisäksi ohjelma sisältää paljon harjoituksia. Harjoitusten tueksi on luotu erilaisia taulukoita, täytettäviä lomakkeita sekä video- ja tekstitiedostoja. Haluamiasi materiaaleja voit tallentaa omalle koneellesi tai tulostaa. Voit myös tehdä tärkeimmistä kohdista itsellesi muistiinpanoja.

Kuten kaikkien uusien taitojen opettelussa, myös viiltelyn lopettamista tukevien työkalujen oppimisessa jatkuva harjoittelu on tärkeää. Kun harjoittelet työkalujen käyttöä ensin helpoissa tilanteissa, auttavat ne sinua vähitellen myös vaikeammissa tilanteissa, joissa tunteet ovat ottamassa ylivaltaa.

Harjoituksia on hyvä tehdä säännöllisesti vähintään 2–3 viikon ajan. Vasta sen jälkeen voit huomata niiden vaikutuksia. Säännöllisen harjoittelun kautta opit hyödyntämään taitoja tarpeen mukaan aina, kun koet tarvetta viillellä.

Ohjelma koostuu seuraavista osioista

1. MISTÄ ON KYSE?

Ensimmäisessä osiossa saat tietoa viiltelystä. Saat tukea viiltelyn syiden tunnistamiseen ja pääset pohtimaan omaa suhtautumistasi viiltelyyn.

2. TYÖKALUJA

Toisessa osiossa lähdetään kohti muutosta. Uudenlaista toimintaa harjoittelemalla voit löytää vaihtoehtoja viiltelylle.

3. EVÄITÄ JATKOON

Viimeinen osio auttaa suuntaamaan mieltä kohti tulevaa.